twister:
Vad många tyvärr missar är att med en 600 så får du förutom lägre vikt på själva motorn (inte så mycket), även en kortare motor, samt mindre vevaxel. En mindre vevaxel innebär tex mindre gyroverkan och därmed en mer lättsvängd och smidig skoter. Rapp som stryk blir den också (BB, portning). Kort sagt, skotern blir skitskoj! Tyvärr är det nästan alla som tror att endast effekten spelar roll. Så är det inte.
Jag förstår inte alls att folk knappt lägger pengar på BB kit och portning, utan istället nästan uteslutande byter till en större motor. På det sättet garanterar man att man alltid får köra runt med löjligt sävliga motorer. 800R motorn standard tex är i mitt tycke ungefär lika rapp som en Sachs 290,
Satsa pengar på portning ifall du känner för det. Satsa pengar på en 800 motor istället ifall du känner för det. Ser inget fel i något av detta. Pengar är pengar. Pengar använder man för att ha kul.