Hur kom vattnet in?

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Har en fråga, jag har en mach z 800 - 98... på vilka ställen kan glykolen åka in i motorn? om motorn har skurit så är den full i glykol så är ingen packning dålig, vars kan all glykol åka in då?
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Hadde du dragit åt cylindrar och topp ordentligt? Kan smita in där om man inte drar åt ordentligt.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
som sagt.låter som att toppen eller någon cylinder är sneddragen och då sipprar de in dära... blir ganska bra tryck ändå
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Okej, det är inte jag som har skruva eller kört den, köpte den defekt, så direkt jag fick hem den tog jag lös stiften och testade dra och fick cirka ut 1 liter, tänkte om det är en spricka kan det väll inte ta in så mycket glykol eller? och hittar inga sprickor alls, förslag?
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
kanske för att sprickan krymper ihop när den blir kall.

testa värm den och kolla efter sprickor
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ta lös toppen, byt o-ringarna som sitter på cyllen och i toppen, skruva ihop och kolla.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Riv hela motorn och byt ALLA packningar och kolla upp packboxar på lager medans du håller på.
enligt vad jag förstår har du köpt en defekt motor och utan att veta var felen sitter, så i min mening borde du gå igenom motorn grundligt så det blir riktigt gjort, för då vet du sen att skotern är i tipptopp kondition.
ja detta inkluderar att kolla upp kolvar, ringar och cylindrar oxå givetvis =)
 

kilimanjaro

Medlem
19 feb 2007
24
0
1
timrå
Har en Mach Z -99 som led av samma problem alltså den sög i sig kylvätska på ett oberäkneligt sätt. Den cylinder som är närmast startsnöret hade alltid blött stift och avgaserna var ett läskigt rökigt moln .
3 gånger rev jag toppen, plande, bytte packningarna både till topp och till cylinderfot men problemet fanns kvar.
Nu i våras skar fanskapet (oljepumpens arm hade lossnat) så jag har helrenoverat och då plockade jag också ner kylpumpen. Där fanns troligen felet. Det sitter två eller tre packboxar på axeln till pumpen och dom var helt slut. Därmed öpnnades en passage mellan pumpen och vevhuset på motorns högra sida, sett från förarplatsen. Det är vakum på vevhussidan och jag tror att kylmedlet sögs in den vägen.
Det finns dessutom ett dräneringshå på pumphuset mellan packboxarna som ska leda bort ev. läckage i första boxen, det hålet hade jag lyckats täta med silikon när jag plockade med pumpen vid första renoveringen. Kanske var det detta som dödade boxarna. Har kört motorn efter renoveringen och kan konstatera att den verkar vara tät.

MVH Karl B.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Har en Mach Z -99 som led av samma problem alltså den sög i sig kylvätska på ett oberäkneligt sätt. Den cylinder som är närmast startsnöret hade alltid blött stift och avgaserna var ett läskigt rökigt moln .
3 gånger rev jag toppen, plande, bytte packningarna både till topp och till cylinderfot men problemet fanns kvar.
Nu i våras skar fanskapet (oljepumpens arm hade lossnat) så jag har helrenoverat och då plockade jag också ner kylpumpen. Där fanns troligen felet. Det sitter två eller tre packboxar på axeln till pumpen och dom var helt slut. Därmed öpnnades en passage mellan pumpen och vevhuset på motorns högra sida, sett från förarplatsen. Det är vakum på vevhussidan och jag tror att kylmedlet sögs in den vägen.
Det finns dessutom ett dräneringshå på pumphuset mellan packboxarna som ska leda bort ev. läckage i första boxen, det hålet hade jag lyckats täta med silikon när jag plockade med pumpen vid första renoveringen. Kanske var det detta som dödade boxarna. Har kört motorn efter renoveringen och kan konstatera att den verkar vara tät.

MVH Karl B.
Helt rätt! tror nästan jag har hittat felet där! Cyllen som är längs mot magnapullen var full i vatten och nästan inge vatten alls i dom andra 2, ska kolla upp det där!