Hur Fungerar summit 850 154 som ledkörning

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Konstig fråga men jag kommer ha min 7 åriga pojke med mig en hel del i vinter,så jag undrar om det fungerar att åka led med den.
Jag själv kommer leka med den i pudersnö 👍
Har kört gamla 800 summit och tycker den fungerar ok på led
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Nu har jag visserligen en gammal summit 154 men om du ska sjutsa en 7åring så kommer du ha problem med tempen pga du får åka sakta på leden.
Jag har problem när jag sjutsar mina kids på summiten efter led, man kan ju inte liksom spontant svänga ut i perferin och kyla den säkert som man kan göra när man är själv så att säga.

Men kylningen kanske är bättre på de nyare =)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu har jag visserligen en gammal summit 154
Jag har problem när jag sjutsar mina kids på summiten efter led,

Men kylningen kanske är bättre på de nyare =)
Hur ser stänklappen ut på din maskin?
Original, kortad, eller kör du utan?

Brukar inte vara problem med summitar då det har fullång kylare, förutom vissa T3-modeller.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
850 har ju helt annat kylsystem, integrerad med bandtunneln.
Jänkarna tycker vi skandinaver är konstiga, köpa en moutain maskin och
köra efter led och gnälla att maskinerna går varma, där finns ju inte
ens långa kylaren till A-C moutain maskinerna.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Hur ser stänklappen ut på din maskin?
Original, kortad, eller kör du utan?

Brukar inte vara problem med summitar då det har fullång kylare, förutom vissa T3-modeller.
Har original stänkan, har bara haft problem med varmkörning som sagt när jag skjutsat kidsen och då är det ledkörning jag talar om, för det går väl så pass sakta att det helt enkelt inte skvätter upp tillräckligt med snö antar jag.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har original stänkan, har bara haft problem med varmkörning som sagt när jag skjutsat kidsen och då är det ledkörning jag talar om, för det går väl så pass sakta att det helt enkelt inte skvätter upp tillräckligt med snö antar jag.
Okej.
Ändå lite konstigt.
Haft FR 154" -11 och Summit XM 154 -13 tidigare och aldrig märkt några problem.
Med XM så drog jag både pulka och ledsladd emellanåt, utan några problem.
Men vid hårt före krävs såklart isrivare.
Å sen kan man u inte åka hur sakta som helst, det måste ju skvätta upp lite snö i tunneln.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Konstig fråga men jag kommer ha min 7 åriga pojke med mig en hel del i vinter,så jag undrar om det fungerar att åka led med den.
Jag själv kommer leka med den i pudersnö 👍
Har kört gamla 800 summit och tycker den fungerar ok på led
Ursäkta mig, men jag blir sjukt less på den sortens frågor som ställs på detta forum gällande lössnömaskiners ledförmåga. Du har ju i princip själv svarat på frågan då du tycker gamla 800 är OK på led. Jag tycker alla lössnömaskiner är hemska på led och inte i närheten av OK. Men jag antar att du undrar över ev varmgång och då verkar den nya vara lite bättre än den gamla. Men jag vidhåller att ställer man en ledfråga om en lössnömaskin har man valt fel skoter iochmed att frågan ställs, dock min åsikt bara. Sorry for the rant....
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Den är kass på led men det funkar. Enda problemet jag märkt är att min stänklapp böjer sig av snöns tyngd när det är blötsnö så all snö flyger bakåt. Ska lösa det nu till hösten.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Helt rätt mattgojohn.

Ska man köra efter led och sen gnälla att dom går varm så har man fel maskin.
En "RENEGADE BACKCOUNTRY X 850" passar då bättre tex.

Inte konstigt jänkarna tycker vi är konstiga :D
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Helt rätt mattgojohn.

Ska man köra efter led och sen gnälla att dom går varm så har man fel maskin.
En "RENEGADE BACKCOUNTRY X 850" passar då bättre tex.

Inte konstigt jänkarna tycker vi är konstiga :D
Det finns trots allt lössnömaskiner som väldigt sällan går varm efter led, sen finns det såna som blir varma direkt.

Här i skandinavien använder vi ofta skotern på ett annorlunda sätt än jänkarna.
Många har skotern som ren leksak, surfar puder och kör bland träden, då vill man såklart ha en kompetent maskin för detta...
Men många har också familj som man vill kunna dela intresset med.
Då kan det bli att handla om pulkadragning eller ledåkning, ibland sakta med barn på skotern.
Det finns top notch lössnömaskiner som klarar detta, andra fixar det inte alls.
Så frågan är klart befogad, fungerar en 850X 154" att gå på led utan att bli varm direkt.

Jag själv är en sådan, för några år sen hade jag pulka efter Summit 154", funkade helt utan problem.
Den är även kompetent i lössnön.
En Pro RMK funkar såklart bra i snön, men inte alls för ledåkning med pulka, uteslutet.
En Renegade som du föreslog funkar på led, men blir ju betydligt sämre i snön jämfört med en 154"
Så en lössnömaskin med stort kylsystem funkar väldigt bra för många som behöver göra mer än bara åka lössnö.

Notera att det bara handlar om varmgång, alltså transport på hårda spår.
De finns ju de som frågar om 154" går att hoppa med och bomba knölig led, det är nåt helt annat.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Förstår och håller med dig i dina argument Holm, men då ska man skriva vad man undrar över och inte: fungerar en 800 eller 850 Summit på led,tycker jag. Man undrar ju inte efter ledegenskaperna utan hur lätt den ev har att gå varm.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Förstår dig men som sagt mtn är ej gjorda för ledkörning egentligen tyvärr.
Sen beror det ju mycket på hur hård leden är också.

Ta Arctic mtn maskiner, dom har ej lång kylare i Nordamerika tex.

Hade ju funkat med en elfläkt och en extra kylare men då är det ju några kg extra.
Kör du många mil skoter per säsong?

Mitt råd är, ta ingen skoter med över 70mm kammar iaf om du klarar dig med 50mm.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Riktigt jobbig på led, klart sämre än nån annan äldre lössnö maskin. Hög och smal, är ingen bra kombination. Men varm går den inte i alla fall, klart bättre än de jag haft innan.
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Jag har aldrig undrat om Summit 850 går varm efter led.
Mera kanske hur den fungerar med komfort och fjädring( lungan körning ) på leden.
Är den helt kassa att transportera sig efter led i lungt tempo eller är den Oki på de?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Måste säga att min erfarenhet (jag är en gubbe;) är att summit har betydligt bättre komfort på led än mina tidigare Pro RMK och Axys.
Blir trots allt en hel del led på våren vilket har vart helt ok resor med Summiten enl mig.
Naturligvis så är det roligare och trevligare att fräsa omkring med en Renegade men men.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Den är kass på led men det funkar. Enda problemet jag märkt är att min stänklapp böjer sig av snöns tyngd när det är blötsnö så all snö flyger bakåt. Ska lösa det nu till hösten.
Jag har aldrig undrat om Summit 850 går varm efter led.
Mera kanske hur den fungerar med komfort och fjädring( lungan körning )
Är den helt kassa att transportera sig efter led i lungt tempo eller är den Oki på de?
Klart det går, men så skoj är det inte. Men på 150mil vart det ju en del ledåka, å det överlevde både jag å maskinen utan problem.