Hög tomgång ski doo summit 800x 03 hjälp?

E

ejwbegysv

För det första så bör du kontrollera dina insugningsgummin snarast, noga..
 
E

ejwbegysv

När du har kollat det och läst om serie-3 motorerna i forumet så kan du testa att skruva ner tomgången lite på tomgångsskruven som sitter ovanför förknasarna..
 

andrieas

Välkänd medlem
27 jul 2009
118
0
6
Piteå
har skruvat bort tomgångens skruven helt så. men läste på en lynx rave 800 01 hade samma problem, han hade något veck på nån slang från dmp boxen, har ingen aning vad det är någon som vet?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
kan det vara vevaxeltätningen som har läker?
:thumb: mao kolla tätningen på pto sidan med startgas SNARAST innan den rasar passa på att även spraya över insugsgummina (stavas det så?? =) ) bara för att vara säker...
 
4

426H

Det är ganska vanligt på alla rotax tvåtaktare, speciellt när man kör på låglandet och behöver inte innebära något annat fel än att den är lite snålt ställd på lågfarten. Men det kan också bero på att det tar tjuvluft. Antingen från insugningsgummina, vevaxeltätningen eller grenröret.
Testa att blippa med choken så går tomgången ner, om den stiger igen så drar den troligtvis tjuvluft. Du kan också testa med startgas när tomgången är normal och se om den stiger när du sprayar=tjuvluft. Annars är det en bestyckningsgrej, prova att skruva ut bränsleskruvarna ett halft varv, om inte det hjälper gå upp en storlek på lågfartsmunstyckena.
 
4

426H

vars sitter bränsleskruvarna ? vilket håll ska man snurra dom
Skruva ut för mer bränsle. Jag hade en -06:a 800 powertek, har inte koll om det är exakt samma förgasare på din, men på min satt dom i alla fall lågt i framkant på förgasarna. Det var en vit plastplupp på skruven. Har för mig att fabriksinställningen är 1,5 varv ut och att max är 2,5.
 

andrieas

Välkänd medlem
27 jul 2009
118
0
6
Piteå
okej, jo de är vita skruvar, hur vet man hur mycket man ska skruva? vad händer om dom blir fel inställada då, får för lite bensin? kan de skära?
 
4

426H

okej, jo de är vita skruvar, hur vet man hur mycket man ska skruva? vad händer om dom blir fel inställada då, får för lite bensin? kan de skära?
Testa först med startgas att den inte drar tjuvluft. Om den är tät kan du börja fixa med förgasarna. Det finns tre bränslekretsar, lågfartssystemet som du styr med bränsleskruvarna och lågfartsmunstyckena (pilotmunstycken) mellanregistret som styrs av nålen och högfart som styrs av huvudmunstycket.
Motorn kan knappast skära av att den är för snålt besyckad i lågfartskretsen, det är när den är för snålt ställd i mellanregistret eller för litet huvudmunstycke som det blir farligt.
Om du vill veta hur bränsleskruvarna är ställda idag så skruva in dom max och räkna antalet varv. Från fabrik kommer dom 1,5 eller möjligtvis 2 varv ut (ej helt säker). Det är aldrig någon fara att skruva ut, det enda som händer är att den får mer bränsle.
Prova att ställ dom ett halvt varv mer ut än vad dom är idag och se om det hjälper. Om det inte hjälper är nästa steg att gå upp en storlek på lågfartsmunstycket. Original är 17.5 nästa storlek 20. Om inte det heller hjälper är nästa steg att shimsa upp nålen ett steg. Det finns vita nylonbrickor för detta. Då borde du löst problemet.
(Om inte problemet beror på tjuvluft alltså)
 

andrieas

Välkänd medlem
27 jul 2009
118
0
6
Piteå
problemet löst, visa sig vara en sjustering på dom där vita skruvarna till bränslet var inskruvat helt på en förgasaren, nu går den igen, skruvade ut den till 1.5 varv