Hög tomgång Mxz 600 -99

4

426H

Sv: Hög tomgång Mxz

Jag beställde ett set från theoutdoorshop. Bra att ha i reserv i fall originalgummina spricker. Att ha skotern stående i väntan på reservdelar vore ju katastrof ;)
Dan på theoutdoorshop uppskattade frakten till 35-45 dollar så jag räknar med att dom kommer att kosta 1800 kr om man har tur med moms och tull, annars 2400 kr.

4

426H

Fick mina Boysen Rage Cages i fredags. Frakten kostade 43,25 dollar och totalkostnaden blev 1925 kr.

Geton

Medlem
5 jan 2008
32
0
1
luleå
hej, jag har en mxz 600 99, och då jag har kört och ska stanna så varvar den ca 3000varv/min, och jag har kollat förgasar gummin och packningen vid variatorn är ny. (vet ej vad den heter) har total renoverat motorn och allt är nytt, felet var också innan den blev renoverad, men den hade inte tagit luft så att kolvarna blivit brända, dom såg fina ut.
hjälp mig vad kan de vara?:stupid:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
hej, jag har en mxz 600 99, och då jag har kört och ska stanna så varvar den ca 3000varv/min, och jag har kollat förgasar gummin och packningen vid variatorn är ny. (vet ej vad den heter) har total renoverat motorn och allt är nytt, felet var också innan den blev renoverad, men den hade inte tagit luft så att kolvarna blivit brända, dom såg fina ut.
hjälp mig vad kan de vara?:stupid:
Testa slå till på gasen när den är på tomgång. Måste göra den på min, är så på många kompisars också..

4

426H

Att tomgången hänger sig 5-10 sekunder när man stannar är ett vanligt fenomen på alla skotermotorer med stora flatslideförgasare, tex Mikuni TM40 och TM38. Det behöver inte innebära att den drar tjuvluft. Jag har själv haft samma problem på min Renegade 800 -06 ända sen den var ny. Speciellt när motorn går lite varmare än normalt, tex när det är isigt/skare eller slasksnö och kylningen funkar dåligt. Den har nu gått 320 mil utan några haverier. Jag brukar blippa med gasen eller flippa till choken så faller tomgången direkt. Om den därefter stiger igen, då drar den garanterat tjuvluft.

Att tomgången hänger sig beror på att lågfartssystemet i förgasaren är snålt bestyckat original. Detta för att få bra bränsleekonomi och låga utsläpp. Om man går upp en storlek på lågfartsmunstycket så brukar problemet försvinna. Man kan också prova att skruva ut bränsleskruvarna 1/4-1/2 varv och se om det hjälper. Priset för denna "fix" är en något sämre bränsleekonomi.

Jag tycker också problemet blir större när jag tankar 95 oktan. Det är en av anledningarna att jag alltid tankar 98 eller helst 99 om det finns.

Geton

Medlem
5 jan 2008
32
0
1
luleå
jag provade att skruva in luftskruven lite och de blev bra.
Men jag har ett till problem, har nyss renoverat den, och nu gnislar de från variator remmen och de beror ju på att motorn måste sitta lite snett, men hur ska den vara? ska båda variatorerna ligga jämt med varandra? eller ska nån sitta längre ut eller in?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Låna ett linjeringsverktyg hos din handlare så får du det perfekt!
Har gått jättebra för mig att låna iallafall..

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
jag provade att skruva in luftskruven lite och de blev bra.
Men jag har ett till problem, har nyss renoverat den, och nu gnislar de från variator remmen och de beror ju på att motorn måste sitta lite snett, men hur ska den vara? ska båda variatorerna ligga jämt med varandra? eller ska nån sitta längre ut eller in?
Det kan inte vara att remmen ligger för högt upp på sekundären bara?

Normalt sett om den gnisslar och kanske vill tjuvdra så behöver man ställa de 3 insexskruvarna på sekundären ..

Geton

Medlem
5 jan 2008
32
0
1
luleå
jag tror att deremen sak ligga 1mm över kanten loch min ligger ca 3mm över de kan ju vara de. me om man vill ha ner remmen är det bara att spänna den ? då man spänner så är det väll bara att dra bak motorn lite?