Hög tomgång Mxz 600 -99

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
Hej!

Jag undrar om någon vet vad som kan vara orsaken till att tomgången på min mxz 600 -99 ligger på 4000. Jag har nybytt insugsgummin och bestyckat ner förgasarna till orginal. Jagstälde tomgången på ca 2000 och körde å allt verkade bra men efter ett tag så var tomgången uppe i ca 3500 så jag ställde ner den igen och körde. Sen var jag i fjällen nyss och då var tomgången på ca 3500 så jag stälde ner till 2000-2500 sen så efter ett tag så var den uppe i 4000 :mad:. Hade ej tillgång till startgas där så jag har inte kollat att den inte drar tjuvluft men insugen kan ju inte redan vara trasiga? Kan det vara att gaswirarna inte går tillbaka helt eller?

/jocke
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Sv: Hög tomgång Mxz

Styrhöjare? Brukar göra att vajern sträcks rätt mycket med högre tomgång som följd
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Sv: Hög tomgång Mxz

Jo, 2 eller 3" tror jag... Men är det gaswireförlängare som måste införskaffas då eller?
är det bara en 3" så ska det bara räcka att eventuellt leda om wiren, dock gissar jag mer på att den tjuvar luft någonstans.

testa stå på plan mark och vrida styrningen fullt ut åt båda håll och se om varven ändras så bör du märka om wiren är för kort
 

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
Sv: Hög tomgång Mxz

hur länge har du kört på remmen? samma sak hände för min kompis, remmen var för smal och nött och därför så varvade skotern upp, när han böt rem så fick den perfekt tomgång igen. hoppas det hjälpte

mvh
 

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
Sv: Hög tomgång Mxz

hur länge har du kört på remmen? samma sak hände för min kompis, remmen var för smal och nött och därför så varvade skotern upp, när han böt rem så fick den perfekt tomgång igen. hoppas det hjälpte

mvh

Remmen ser iaf fin ut. Men ska prova sätta på reservremmen och se om det blir bättre. Remmarna ser olika ut.. den som sitter på är som "taggad" på ovansidan också, Varför är det så?
 

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Sv: Hög tomgång Mxz

Remmen ser iaf fin ut. Men ska prova sätta på reservremmen och se om det blir bättre. Remmarna ser olika ut.. den som sitter på är som "taggad" på ovansidan också, Varför är det så?
För att den ska kyla bättre = mindre remslir
 

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
Sv: Hög tomgång Mxz

Oftast när Rotaxmotorerna börjar på att larva sig på tomgång är det Reedsen.Om du plockar bort insugsgummina och sen plockar ur reedsen så kan du lätt se om det är dom som spökar.

Håll upp dom mot en lampa och kika in i hålet,då kan du lätt se att inte reedbladet tätar ordentligt mot korgen.
Då får man fenomenet med hög tomgång.
Själv satte jag dit ett par lösa Boysen reedblad och maskinen blev superbra på tomgång.
Det var iofs en 500 SS-05...men motorn är ju lika.
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Sv: Hög tomgång Mxz

har ungefär samma på min summit men då håller tomgången på att vandra lite..ställt den på 1600 och efter att jag kört ett tag så kan den ligga på en 3000 och sen gå ner till 2000...lite skumt.
 

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
Sv: Hög tomgång Mxz

Kom just hem från fjällen med en trasig mxz :bawling:....

Allt började bra men den började få hög tomgång efter ett tag.... sen stannade den om ja int gasade...sen startade den int om ja int hade chok å den gick ba på höga varv... sen skulle ja börja skruva lite i den å se om ja hittade nå fel.... så märker ja att det är 2 megastora hål i insugsgummina på undersidan!!! Och jag har ju bara kört ca 35 mil med dom sedan jag satte dit nya! hålen är så stora att man får in ca 3 fingrar genom :S

Nu till min fråga: Tror ni att jag på något sätt monterade dit dom nya fel... eller är det fabrikationsfel?
 

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Sv: Hög tomgång Mxz

jadu, nog ska dom väll hålla mer än 35 mil det är ju självklart;s. Är det pirat eller orginal insugsgummin? Kan ju varit att du inte dragit fast dom nog hårt eller alldeles för hårt, har hålet börjat från Infästningen eller bara plopp ett hål mitt i?
 

rey

Välkänd medlem
8 jul 2007
114
0
6
Luleå
Sv: Hög tomgång Mxz

nåt enkelt som trottelhäng? blev så på min efter jag vart upp med gasarna,,
 

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
Sv: Hög tomgång Mxz

jadu, nog ska dom väll hålla mer än 35 mil det är ju självklart;s. Är det pirat eller orginal insugsgummin? Kan ju varit att du inte dragit fast dom nog hårt eller alldeles för hårt, har hålet börjat från Infästningen eller bara plopp ett hål mitt i?

Det var pirat jag beställde på rinab.. men det är samma som dom hade på season. Jag var dit och skulle köpa nya och passade samtidigt på att visa upp mina trasiga. Han sa att det var det värsta han hade sett och ville int sälja dom han hade för de va samma märke. Det verkar som dom inte tål soppan...


http://www.pixbox.se/alb_show_id755561_page0.html
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Sv: Hög tomgång Mxz

:O Skandal! Köp original så håller det en stund till...
 

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
Sv: Hög tomgång Mxz

Kan detta vara nåt i stället för orginal? http://www.sled-parts.com/sledparts/sledparts_boyesen_rad.html
255 dollar eller drygt 1500:- med den låga kursen vi har nu.
Ser inte om det är per par, men det måste det väl vara??

Ska skicka tillbaka mina till rinab , dom ville kolla på dom så förhoppningsvis får jag pengarna tillbaka. Jag kör på mina gamla nu, det är rotax orginal men med lte ytsprickor, ej´så dom går igenom så det får bli dom ett tag till.
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Sv: Hög tomgång Mxz

Kan detta vara nåt i stället för orginal? http://www.sled-parts.com/sledparts/sledparts_boyesen_rad.html
255 dollar eller drygt 1500:- med den låga kursen vi har nu.
Ser inte om det är per par, men det måste det väl vara??
Sannolikt så är det per par konstigt vore det ju annars då ingen lär byta dom en och en..


Då detta verkar vara ett standard fel så kanske det är läge och styra upp ett gruppköp?
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Sv: Hög tomgång Mxz

Sannolikt så är det per par konstigt vore det ju annars då ingen lär byta dom en och en..


Då detta verkar vara ett standard fel så kanske det är läge och styra upp ett gruppköp?
Sitter och är väldigt sugen, hade tänkt ta hem kolvar också men kassan är lite skral just nu så det får nog vänta en månad eller två för min del, annars är jag med :rock:
 
4

426H

Sv: Hög tomgång Mxz

Kan detta vara nåt i stället för orginal? http://www.sled-parts.com/sledparts/sledparts_boyesen_rad.html
255 dollar eller drygt 1500:- med den låga kursen vi har nu.
Ser inte om det är per par, men det måste det väl vara??
Priset är för paret men dom ville ha 95 dollars i frakt:mad:

Har mailat Dan på theoutdoorshop för och kolla om han kan fixa boysen reeds. Har handlat av honom förut och det var mycket billigare frakt, tex 40 dollar för en tekvest. Ett par reeds borde inte kosta mer i alla fall.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Sv: Hög tomgång Mxz

Priset är för paret men dom ville ha 95 dollars i frakt:mad:

Har mailat Dan på theoutdoorshop för och kolla om han kan fixa boysen reeds. Har handlat av honom förut och det var mycket billigare frakt, tex 40 dollar för en tekvest. Ett par reeds borde inte kosta mer i alla fall.
Dan på the outdoorshop är MYCKET bra att ha och göra med.
han brukar ta ut lite "överpris" på frakten när det ska skickas utomlands.
Jag tror att det är för smidighetens skull och blir det slantar över när det är skickat så betalar han tillbaka den resterande summan.