Grymt lim för mattlagning.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu har jag fått reda på ett dunderlim som sitter som berget och är billigt dessutom, Kolla in bilden den mattan va lagad där kammarna är borta för 200 mil sedan, och de ser fortfarande bra ut! Limningen på bilden täcker korden över stavarna, de är inge kordbrott för de klarar inget lim såklart. Limmet heter Teroson Ms 939 och hittas lite här o där bla proffsmagasinet. Kostar endast 200kr för en patron till foglimspruta. De är inte jag som limmat och kört den mattan, jag köpte den nyss och frågade vad säljaren limmat med, och hur långt han kört. 200+ mil med en Nytro. De bästa limmet jag testat är Casco superfix + , men jag har bara max 30 mils erfarenhet av det, dock på 4-5 maskiner. De har hållit svinbra men jag har svårt att tro de håller lika bra som Teroson. Förde Casco superfix + är priset, en patron till fogspruta kostar 120kr på Swedol vs Teroson 205kr på proffsmagasinet. De går nog hitta billigare för Casco kostar 200kr på vissa ställen.

5 tummar upp 👍👍👍👍👍

29022
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
👍

Ett annat väldigt bra lim är Sikaflex. Finns i många olika varianter, både vit och svart. Sikaflex 221 har jag använt mycket. Tål både hög värme och extrem kyla.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag använder Loctite 406 till spuckna kammar, funkar kannon.
De

De limmet limmar jag enduro/rallydubb med. Håller de ihop en sprucken kam menar du?
Sättlimmet som jag rek och alla andra foglim håller bara ihop över kord som är ute i dan, de klarar inte spruckna kammar. Jag kletar på det för att slippa frostsprängning mm. Har märkt att om man ger f i att kladda över korden så börjar de tunna gummiöverdraget släppa längre o längre ut från skadestället. Casco superfix har jag kört över190 kmt med många ggr och de släpper otroligt nog inte ens då.
 

malmhagen

Välkänd medlem
8 okt 2010
163
7
18
Lindesberg
De

De limmet limmar jag enduro/rallydubb med. Håller de ihop en sprucken kam menar du?
Sättlimmet som jag rek och alla andra foglim håller bara ihop över kord som är ute i dan, de klarar inte spruckna kammar. Jag kletar på det för att slippa frostsprängning mm. Har märkt att om man ger f i att kladda över korden så börjar de tunna gummiöverdraget släppa längre o längre ut från skadestället. Casco superfix har jag kört över190 kmt med många ggr och de släpper otroligt nog inte ens då.
Funkar även till rotsprickor dvs när kammen spruckit ner mot korden.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
På ett "utgrekiskt forum" rekommenderade dom Gorillalim för mattskador. Någon här som testat det?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Fler mattfrågor,,,kan man köra en matta bakvägen vs rikningspilen? Jag köpte nyss en fräsch beg matta till Thundercatten men de syns att kammarna är en aning böjd från färdriktningen som de alltid blir med milen. De jag oroar mig över är om korden ligger ingjuten på någ speciellt sätt så den trasas sönder om man kör bakvägen? Om de vore en skoter som bara går150kmt så skulle jag inte bry mig, men den här gör nästan 200 knyck med 44 kams matta.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Precis som allt annat man vänder håll på efter ett tag så får du nog räkna med mer begränsad livslängd.

En ren gissning från mig är att du kanske fräschar upp bettet ett tag men får kortare livslängd?
Bara gissningar och teorier från mig dock! =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kammarna är liksidiga så jag tror inte kammarna kommer gå av. De är kordens uppläggning jag oroar mig för.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Rotationsriktningen har nog mer att göra med drivgrepp kontra bromsgrepp. Kan inte tänka mig att stommens hållbarhet skulle påverkas märkbart.
Att tänka på däremot. Är kammarna designade så de är märkbart styvare att böja åt ett håll än det andra så kommer naturligtvis mängden våld det krävs för att "skala loss" en kam påverkas. I den mjuka riktningen lägger den sig för exempelvis en sten men åt det styva hållet har den inte den möjligheten och riskerar då att rivas loss istället.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
I dag körde jag sönder mattan på pro rmk maskinen. I 140 knyck på vägen small de till ordenligt jag troode drivremmen small av. Men de va ytterkant matta som revs lös ca 70cm lång remsa ink kapade glasfiberstavar. En glasfiberstav gick rakt igenom tunneln de blev ett stort hål samt buckla uppåt. Kylarna klarade sig bra ,de blev bara en mindre blesyr på främre kylare. Jag blev minst sagt förvånad för vid besiktning av mattan (vid köp) fanns inga oroväckande skador.? Jag brukar köra bet sämre mattor i bet högre farter. En glasfiberstav måste ha varit delvis av eller helt av de finns inga andra alt.
Jag ska ta bild på hålet genom tunneln för de ser fränt ut 😁
Jag söker därmed en bättre beg matta 153-155" 2,86 delning.
Kolla in filmen på min FB sida där mattan smäller sönder. Om man lyssnar noga så smäller de till när jag passerar kameran. Där låg jag på max fart med 8000 rpm. Jag tror den tappade lite effekt för tempen va 65c och jag kördfe i etanolläget. Jag han inte testa varvtalet i vanlig soppaläget.

 

Attachments

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Inte ovanligt att glasfiberstavarna blir trötta på dessa då mattan måste vara så spänd för att inte kugga (dock värre på axys som har mindre drivhjul). En matta kan se ut som nästan ny som har gått 300mil med stavarna kan vara helt sopslut.
Allt över 54grader så tappar du massor med effekt, bästa trimmet man kan göra är att sätta ett 100ohms motstånd seriellt med tempsensorn på toppen. Påverkar knappt kallstart och ger några grader "kallare" gång vid normal drifttemp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Oj är de så illa med mattorna. De är ju omöjligt att känna om stavarna är väck på en beg matta :oops: Bra tips om motståndet, har du en länk till vilket motstånd man ska köpa? Hur påverkar motståndet insprutning/tändning eller lurar man bara ecu att den går kallare så den inte stryper effekten förens högre upp i temp? Eller ger det fetare gång i hela registret?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Törs man slaka mattorna tills man hör överkuggning och bara precis spänna såpass att de inte kuggar? Jag hade mattan väldigt slak på denna provtur ,men de va så halt att den inte kuggade vad jag hörde ivf. Om mattan är väldigt slak kan väl nosen på skenorna riskera åka in i ett fönster, eller är de ingen fara på dem, eller kuggar de före såattsäga?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har en helt ny 38mm matta 154/155” passar kanske bättre för toppfartstester. Dock är den från en skidoo så den måste isåfall kapas ner till 380mm bredd.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har en helt ny 38mm matta 154/155” passar kanske bättre för toppfartstester. Dock är den från en skidoo så den måste isåfall kapas ner till 380mm bredd.
Om men då tappar den för mycket driv i djupare snö. Men jag blev lite förvånad hur stabil den va i kurvor i högre fart de gick att stå på bra för o va en hög klättermaskin. Men då är de org bred framvagn med max utflyttade skidor, max åtskruvade komp på stötdämpare samt nästan max spända fjädrar i framvagn.

Hur är hållbarheten på de billiga composites mattorna typ m67?
https://www.modshop.se/composit-tracks-talon-67-3r-154-15-pitch-2-86
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Om men då tappar den för mycket driv i djupare snö. Men jag blev lite förvånad hur stabil den va i kurvor i högre fart de gick att stå på bra för o va en hög klättermaskin. Men då är de org bred framvagn med max utflyttade skidor, max åtskruvade komp på stötdämpare samt nästan max spända fjädrar i framvagn.

Hur är hållbarheten på de billiga composites mattorna typ m67?
https://www.modshop.se/composit-tracks-talon-67-3r-154-15-pitch-2-86
Min erfarenhet av dessa mattor är dålig, för många kammar borta efter en säsong för att det ska vara värt den lilla prisskillnad mot camso.