"GLS" , The one and only...

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vad kan man göra för att få en GlS 3800 rave -91 lättare?

Det är inte lätt... GLS har stålchassie, och det är framförallt det som pajar matchvikten.

Tycker du att den är för tung, så finns det tre alternativ:

1: Träna mer på att köra, offensiv körning. Krypkörning kommer aldrig att funka.

2: Ät mer gröt, så du orkar med maskinen.

3: Byt skoter.

GLS har alltid varit en stridsvagn, och kräver sin man för att framföras. Tyngden går inte hjälpa....
 

corv14u2

Ny medlem
10 mar 2013
2
0
1
Kåge
Jag funderar på att montera elstart på min 91:as 3500 GLS F.C men undrar om det bara finns elstartar där startkransen sitter på primär/motorvariatorn, finns det inte elstartar som monteras bakom magnapullen?
På min primärvariator finns det inga skruvhål för att montera startkrans utan innebär det att jag måste byta ut den nu när jag äntligen fått vxlingen som jag vill...?!?!:confused:
Är det någon som har bilder på hur det ser ut och ev någon som har gjort en sådan konvertering..?!?!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har dom slut hos Svenska säljställen så återstår att leta/ringa skoterskrotar eller några av de större ÅF som kanske har något på hyllan.

Sedan finns Teo Lähtemäki OY http://www.teolehtimaki.fi/hemsida/ som brukar ha det mesta

Här hittar du delar för olika årgångar http://www.teolehtimaki.fi/reservdelskatalog/lynx/

Sedan är det bara slänga iväg ett mail (engelska ) och kolla vad de har

Tändspole>sytytystulppa
 

adamsundiin

Medlem
17 nov 2013
12
0
1
Utansjö
Hej! jag har haft ett ständigt jobbigt problem jag får inte skotern att gå rent och gå som den ska länge.

Skoter: Lynx gls 3600 lc -91

Det är så att då skotern körs ett tag då börjar den bluddra och nyper samt stänger av vilket inte är så bra :S men då man prime känndes det som att den gick lite bättre så vi bestyckade om till orginal men den gick fortfarande dåligt jag har ställt om nålen och fick den att gå lite bättre men det där skjutet kommer aldrig.

Vi börjar fundera på om den inte får olja och därför så kyls den inte och den värmenyper? eller kan det vara bra att byta bränslefilter eller liknande.

Om det är att den suger också sätter det igen sig bränslefiltret och börjar bluddra? snabbt svar tack vill att min Gls ska leva!

Mvh Adam
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Har öppnat toppen på en 3500fc -90 el. -91, har bränt fast lite rester från kolv/kolvring på cylinderväggen.
Första frågan, är detta nikasil eller stålfoder, och hur ser man skillnaden?
Tror ni att det går att få till med varsam honing om ni tittar på bilden nedan?
Min plan är isf att hona och byta kolvringar och köra vidare...

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är stålfoder.
Tvätta bort all-resterna med syra först, och hona sen. Om du honar med aluresterna kvar riskerar du att få orund cylinder.
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Tack för svar! Eftersom det är stålfoder så är det förhoppningsvis inte lika känsligt när man honar...

Nästa fråga, ska det inte vara någon packning mellan topp och cylinder på 503:an?? Satt ingen när jag tog bort toppen...
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Ja det ska det verkligen vara, ser väl ut som en bred metallring på dom där om ja minns rätt
 
Last edited:

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
ok, jag trodde det skulle vara en klassisk packning som träs över pinnbultarna.
Har för mig att det har varit så när jag förut har skruvat upp en äldre 503:a..
Men då ska alltså denna "metallringspackning" sitta direkt på fodret på cylindern.

Konstigt som sagt att jag inte såg någon packning överhuvudtaget nu när jag lyfte på topparna, tycker att det knappt borde blivit någon komp...
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Nej är nog varken oring eller metallring med på bilden, har synat bilderna jag hade på hårddisken.

Japp kollade upp sotningssatserna på skoterdelen och rinab.
På skoterdelen så står det att satsen passar rotax 503, lynx 3500fc 91-93 och den satsen är med oring också.
På Rinab så står det att satsen passar rotax 503 79-90, (den jag håller på med är nog -91:a), lynx 3500fc räknas ej upp bland modellerna. Den satsen är utan oring.

Används oring eller är det inte nödvändigt?
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Missade ditt senaste inlägg folke, då ska alltså oring användas ihop med metallring på årsmodell -91 och framåt om jag tolkat rätt...?
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Har inte skruvat i en sådan där nyare modell så vet ej riktigt. Det syns väl om det är något oringspår

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
 

adamsundiin

Medlem
17 nov 2013
12
0
1
Utansjö
Hej! Jag tänkte kika med er om ni vet svaret på dessa frågor. (Gäller 3600 -91 536-rotax)

1. Jag ska ta bort den separata oljetanken och blanda direkt i tanken, kan jag bara plugga slangarna och blanda direkt eller är det smörjning till vev m.m. Via oljeseparatorn.

2. Jag ställde nålarna till mitten läget och märkte att själva gummi/plast ringen som sitter i på toppen under själva metallringen man ställer med var lös? Ska den vara det eller tätar den inte då.

3. Vad är original nålläget?

Samt undrar jag vad felen kan vara då den släckte ett stift förut, var oboybrunt men så satte jag i två nya men har inte testat kört så mycket då jag vill blanda olja i för riktig mängd och att den verkligen får olja. Läste att det kan vara att flottören inte stänger därav lägger av och släcker stift. Undrar även hur man felsöker cdin?

Snabbt svar uppskattas. Mvh
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Hej! Jag tänkte kika med er om ni vet svaret på dessa frågor. (Gäller 3600 -91 536-rotax)

1. Jag ska ta bort den separata oljetanken och blanda direkt i tanken, kan jag bara plugga slangarna och blanda direkt eller är det smörjning till vev m.m. Via oljeseparatorn.

2. Jag ställde nålarna till mitten läget och märkte att själva gummi/plast ringen som sitter i på toppen under själva metallringen man ställer med var lös? Ska den vara det eller tätar den inte då.

3. Vad är original nålläget?

Samt undrar jag vad felen kan vara då den släckte ett stift förut, var oboybrunt men så satte jag i två nya men har inte testat kört så mycket då jag vill blanda olja i för riktig mängd och att den verkligen får olja. Läste att det kan vara att flottören inte stänger därav lägger av och släcker stift. Undrar även hur man felsöker cdin?

Snabbt svar uppskattas. Mvh
ta inte bort separaten, är du osäker om den fungerar så kör en tank med oljeblandat samt fyll olje behållaren och håll koll på hur mycket olja den tar. slidmatningen behöver smörjning samt kanske nåt vevlager?.
var stiftet oboybrunt så får ben rätt mängd soppa, släkte mest troligt stiftet för att det var gammalt