"GLS" , The one and only...

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Blev sugen på att skaffa mig en GLS nu när jag sålt min skoter :)

Har tittat både på 3300 och 3600, vilken är ett bättre köp?

Rent spontant så känns 3300 bättre när den är fläktkyld, då den är enklare att fixa/laga själv, men om det är lite strul med 3600 kanske det är ett bättre köp?

Tack på förhand!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
3600 är ett bättre köp alla dagar i veckan. Kostar "samma", mer hk, rätt delning om man vill byta matta, är ofta lite mer påkostade med nytt dämperi osv av senare ägare, och dom är lite tystare vid förarplatsen.

Jämför isf med en 3500, dom lite nyare fläktisarna.

Jag hade som sagt inte köpt en fläktis, men det är ju jag det... Synd att du sålde din kalasfina Brummit, hade nästan kunnat byta hugg med min GLS Mountain Edition. Nästan. :notrust:
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Synd att du sålde din kalasfina Brummit, hade nästan kunnat byta hugg med min GLS Mountain Edition. Nästan. :notrust:
Tack för svaret!

Fan att jag inte tänkte på det innan, hade ju varit en kanon-deal ;)

Var en 3500 jag tittat på, skrev fel tidigare...
Men det är iaf 3600LC som gäller?

Hur går dom i snön? Är det en bra pulkdragare?
Passar en matta med 32mm kammar utan modifikation?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Jonathan M

Välkänd medlem
8 nov 2009
118
0
6
Dorotea
jag har en fråga för de som har tagit bort boggien från en gls, jag får inte loss skruvarna från boggieaxlarna, det bara snurrar inuti själva axeln när jag skruvar. nån som har nåt råd elr tips hur jag ska göra för att få de att sluta snurra. nu blev de lite konstigt men hoppas nån fattar!
Samt, finns det någon bra boggie (345 och uppåt) som passar utan allt för stora modifikationer på min gls 3600?
 
Last edited:

te_wik

Medlem
30 apr 2009
20
0
1
Kalix
Tja!

En 3500 - 90 som bara går på en cylinder oftast (MAG-sidan) och förgasaren flödar över på variatorsidan, bara droppar från nedre ventilationen/dräneringen i koppen.

Stiftet är helt blött och gnista finns. Emellanåt kan cylindern vakna till liv men alltsom oftast inte.

Rengjort förgasarna (är väl 36or?) och experimenterat lite med nålinställningarna, går som bäst på tredje läget uppifrån sett.

Luftskruven är utskruvad från botten räknat 1, 1/4 varv.

Misstänker vevaxeltätningen på variatorsidan, men har ingen startgas just nu. Vad tror ni?





Mvh Tommy
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du har sannolikt redan skrivit svaret i din fråga.

Om förgasaren flödar över, så är det där i du har det grundläggande problemet.

Byt nålventiler i båda förgasarna, så gissar jag att ditt problem försvinner. Nålventilerna brukar bli slitna på dessa gamla mikuniförgasare, vilket gör att dom inte tätar ordentligt då flottören flyter upp. Det fortsätter alltså att rinna in soppa.

Återkom om du inte vet var nålventilen sitter och hur den ser ut...
 

te_wik

Medlem
30 apr 2009
20
0
1
Kalix
Du har sannolikt redan skrivit svaret i din fråga.

Om förgasaren flödar över, så är det där i du har det grundläggande problemet.

Byt nålventiler i båda förgasarna, så gissar jag att ditt problem försvinner. Nålventilerna brukar bli slitna på dessa gamla mikuniförgasare, vilket gör att dom inte tätar ordentligt då flottören flyter upp. Det fortsätter alltså att rinna in soppa.

Återkom om du inte vet var nålventilen sitter och hur den ser ut...

Tja! Tack för svar.

Ja, så hade det ju kunnat vara, men den flödar inte över eller läker något när motorn inte går, det är endast när man varvar upp motorn som det börjar droppa.




Mvh Tommy
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Min teori har inte spruckit ännu, för bränslepumpen ger bara bränsletryck då motorn är igång. Om nålventilen är lite skadad eller uttorkad i gummispetsen, så kan den få svårt att täta då den får tryck att jobba emot.

En annan teori kan ju vara att flottörhöjden är feljusterad på den förgasaren, så att flottören inte orkar trycka igen nålventilen ordentligt.
 

te_wik

Medlem
30 apr 2009
20
0
1
Kalix
Min teori har inte spruckit ännu, för bränslepumpen ger bara bränsletryck då motorn är igång. Om nålventilen är lite skadad eller uttorkad i gummispetsen, så kan den få svårt att täta då den får tryck att jobba emot.

En annan teori kan ju vara att flottörhöjden är feljusterad på den förgasaren, så att flottören inte orkar trycka igen nålventilen ordentligt.

Okay, nå jag ska hem till Kalix idag så skotern blir stående 30mil bort hos farsan, så blir svårt att fixa med den. Men plockar med gasarana så jag kan kika igenom dom lite mer noggrant.

Hur ska gasaren vara i grundläge, alltså fabriksinställningar med flottörhöjd, luftskruv osv osv?



Mvh Tommy
 

te_wik

Medlem
30 apr 2009
20
0
1
Kalix
Jaha då har jag tagit isär båda gasarna, alltså 36or.

Allting ser ut att vara bra, nålventilen är tät efter stängning, inget skräp osv.

Kollade över va det satt för storlekar på den och det är 2.0 nål, 30 lågfart och 310 huvudmunstycke i båda.

Några ideer? Den flödar alltså över gasarna, men bara den ena ifall nålen är inställd på tredje hacket uppifrån räknat. Ner efter det så börjar den andra också att flöda över.




Mvh Tommy
 

lindvall_

Medlem
22 jan 2011
24
0
1
Kalix
det ända felet det kan vara är nålventilen eller flottörnivån , nålen eller munstycken har inget att göra om förgasarn flödar. så ett starkt tips är att byta nålventiler! (kostar inte många kroner) funkar inte det så måste du byta (nålventilsmunstycket) kostar inte heller en miljon och 50....byt båda så har du nästan helrenoverade gasare som kommer funka kanon.
 

te_wik

Medlem
30 apr 2009
20
0
1
Kalix
det ända felet det kan vara är nålventilen eller flottörnivån , nålen eller munstycken har inget att göra om förgasarn flödar. så ett starkt tips är att byta nålventiler! (kostar inte många kroner) funkar inte det så måste du byta (nålventilsmunstycket) kostar inte heller en miljon och 50....byt båda så har du nästan helrenoverade gasare som kommer funka kanon.

Har beställt nu, får hoppas det blir någon förbättring.




Mvh Tommy
 

te_wik

Medlem
30 apr 2009
20
0
1
Kalix
Någon som sitter på ett elschema till en 1990 3500 FC?
Finns ju ett "schema" i PDF'arna på stenmarksmaskin.se men ingen förteckning över vilka kablar som är vad.

Inga kablar förutom de till cdi-boxen är ikopplade nu, allt är en enda röra.




Mvh Tommy
 

Bossen87

Ny medlem
28 nov 2011
2
0
1
Viksjöfors
Hej ja har en lynx 3300r från 89. var ut å åkte i dag å när ja kom hem märkte ja att ett boggie hjul saknades å att slidsen var slut. har kollat på dom andra hjulen men står ingen storlek. hade tyvärr inget å mätta dom med heller så tänkte höra om någon visste vad de är för storlek på dom? är ett yttre dom i mitten typ.

mvh Patrik
 

GLS-R

Medlem
12 mar 2007
22
0
1
Falun
Hej! jag har en GLS 3300-R (503a) som har värmenypt på PTO sidan,min fundering är vilka munstycken den ska vara bestyckad med.det huvudmunstycke som sitter i nu är 310, ja och även vad ska MAG sidan ha för bestyckning. tacksam för svar Mvh. Håkan
 

Berrabus

Välkänd medlem
5 okt 2008
150
0
6
Kiruna
Hej jag har en lynx gl 250 syncro med rotax 253 som startar bra men efter några meters körning så börjar den att blödra samt att det smäller i ljuddämparn. Så jag tror att det är förgasaren felet ligger. Är det någon som vet hur många varav skruvarna skall vara för att förgasaren skall bli grundinstäld? Det är orginal förgaren i den.
Tackar för svar.

Mvh//Björn
 

gaviksbo

Medlem
23 nov 2010
23
0
1
Kramfors
Tjena! Har en 3800 rave och får lite problem med den nu att den efter ett tags hård körande dör av och går ej över ca4000varv, börjar funka igen efter ett tag på tomgång :/ Funderar om det beror på att den slår igen ett tändstift.. Det satt 2 trimpipor på den förut och jag satte dit ett original rör så det är efter det den börjar gå konstigt, sen vare 8+ idag med så..

Då till frågan: vad är det för bestyckning som gäller original? plats på nålar?
Nån som har en instuktionsbok på pdf lr nått?

MVH Dan