"GLS" , The one and only...

jacki

Medlem
28 okt 2007
42
0
1
Matta ?

:) HEJ !

Var hittar man en matta med original mått till GLS men med 25 mm kammar ?
( 3320 * 400 * 25 )

:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Då är det en sliten begagnad matta som gäller...kortar du boggin så du får dit en 307cm matta kan du kanske få en hyfsad beggad matta för dom pengarna.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Hej!

Jag har köpt en Lynx gls 3500 f.c idag. Men ena dämparen i framvagnen verkar vara stum. Vad kan det vara för fel? Den andra fungerar som den ska verkar det som. Känns inte som det borde vara pga. kyla, då den stått inne och "tinat" sen klockan 3 idag. Dessutom tycker man ju att en SNÖskoter borde tåla snä och kyla. Ska man bara smörja och försöka ruska igång den eller ska man göra något annat?

Bilder på skotern finns här.

http://www.pixbox.se/alb_show_id621847_page0.html

/Anton
 
Last edited:

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
en av de finaste 35or jag sett :)
renovera eller byt...
Tack ;) Om man renoverar, hur gör man då? Lämnar man in eller gör man det själv? Om jag behöver ett par nya, vilken cc längd är det? Om man vill köpa nya, från butik, vad kan det kosta?

/Anton
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Okej! Jag kollade på skoterbutikens hemsida, och hittade ett par med rätt längd. Men de kostade 1198 kr st, det tycker jag nog är lite dyrt. Det finns ju två andra modeller som är lite billigare, men det står ingen längd på de.

/Anton
 

GLS-R

Medlem
12 mar 2007
22
0
1
Falun
Okej! Jag kollade på skoterbutikens hemsida, och hittade ett par med rätt längd. Men de kostade 1198 kr st, det tycker jag nog är lite dyrt. Det finns ju två andra modeller som är lite billigare, men det står ingen längd på de.

/Anton
Det är samma länd på dämparna till Polaris indy med IFS framvagn 79-98
för 868kr på skoterbutikens hemsida,det kan vara skruv diametern som skiljer.
https://www.touring.se/skoter/Servlet#
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Äntligen snö!!!:) :)

Nu har jag provat 3800 riktigt:D .

Den var lite fladdrig på toppvarv från början.

Det löste sig med att göra ren skivorna på primär variatorn.

Tidigare har det varit avgasläckage från flänsen mellan grenröret och pipan. Det är fixat.

Den surade rätt kraftigt när jag köpte den så då blev det ganska mycket sura avgaser på variatorn. Det är åtgärdat nu med ombestyckning.

Den varvar ca: 7600 varv med fullt spjäll och peakar efter några sekunder
på 7800-7900. Ganska svårt att köra fort! Se nedan..

Nu vill jag ha lite hjälp av 2stroke eller någon annan duktig.
Styrningen tar väldigt dåligt på den:mad: . Det blir skidlyft hela tiden.
Hur ska jag göra på enklaste sätt för att få bättre skidtryck?

Styrskenorna är inte slut!

Boggien är sänkt 30mm fram och 40mm bak.

Den är även lite höjd i framvagnen. Nedre fästena är lite inflyttade så att dämparna är något rakare.

Min första tanke var att sänka ner boggien ytteligare 10-15mm på bakre fästet för att få bättre tryck på framvagnen?

Det är ju roligare att ha en högre skoter.

Vid hård körning över gupp så åker stänkläppen in mellan chassiet och boggie:mad: . Kanske slipper det om jag sänker boggien lite till?

Jag använder Cobra Enduro 583 (1995) som referenmaskin. Det är bra att ha något att jämföra med. Styrningen är väldigt mycket bättre på den.

En till liten fråga.
Är det ingen fara att variator remmen är för lång när man kör med 1108 istället för original? Jag menar att sekundären inte växlar ut maximalt?
Det är ju en hemmagjord justerbar polarisvariator i min maskin och jag har justerat den så att remmen ligger bra vid stillastående.

Gls 3800 är annars en mycket körglad och trevlig maskin. Jag tänker inte ge upp förens den går tipp topp.

Med vänliga hälsningar; Ersketi
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Det finns ju några dämpare på denna sida. De som är lite billigare står det dock ingen längd på. Länka gärna till hemsidor där jag kan hitta billiga dämpare.

/Anton
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Det finns ju en modell på skoterbutiken, för 748 kr. Passar den? Vad är det för fästhålsdiameter på dämparna som passar?

/Anton
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Den varvar ca: 7600 varv med fullt spjäll och peakar efter några sekunder på 7800-7900.

2. Ganska svårt att köra fort !
Styrningen tar väldigt dåligt på den :mad: .
Det blir skidlyft hela tiden.
Hur ska jag göra på enklaste sätt för att få bättre skidtryck ?

3. Boggien är sänkt 30mm fram och 40mm bak.

4. Den är även lite höjd i framvagnen.
Nedre fästena är lite inflyttade så att dämparna är något rakare.

5. Min första tanke var att sänka ner boggien ytteligare 10-15mm på bakre fästet för att få bättre tryck på framvagnen ?

6. Det är ju roligare att ha en högre skoter.

7. Vid hård körning över gupp så åker stänkläppen in mellan chassiet och boggie :mad: .

8. Är det ingen fara att variator remmen är för lång när man kör med 1108 istället för original ?
Jag menar att sekundären inte växlar ut maximalt ?
Det är ju en hemmagjord justerbar polarisvariator i min maskin och jag har justerat den så att remmen ligger bra vid stillastående.


Hälsningar // Ersketi
1. Låter helt OK , Skall varva ca 7800-8000 Rpm.

2. Har du flyttat boggiens knäled 35 mm bakåt i slidesskenorna så som du bör göra för att få en vettig geometri i boggien ?
Är boggiedämparen OK ?

3. Ahaaaa.... nu börjar vi närma oss, flytta tillbaka det främre boggiefästet i tunneln till dess original plats.

4. Om det fortfarande sitter original dämpare...
Hur mycket högre uppskattar du att den har blivit i och med detta ?
Personligen skulle jag nog flytta tillbaks till original fästpunkten och i så fall om du vill ha den högre försöka få tag på en annan stötdämpare så att du verkligen även får ökad fjädringsväg.

5. Vänta med detta.
En bra placering av bakre boggiens fäst punkt i GLS maskinerna är direkt under fotstegen.
Vart sitter dina nu ?

6. Jag håller inte riktigt med om detta... :rolleyes:

7. GLS modellerna fanns med 2 olika stänklappar
en mycket mjuk modell som gärna for in mellan mattuneln och mattan och en modell som var styv :D som bara den och som fungerade betydligt bättre.
Senare LYNX'ar har den mjuka lappen men med ett 3 mm tjockt liten hårdplastflärp emellan lappen och chassiet just för att förhindra dylika grejer.

8. Nej !
GLS maskinerna med comet variatorer levererades ifrån fabrik med en primärvariator avsedd för 35 mm rem medans sekundärvariatorn var avsedd för en 32-33 mm rem, Därav funkar det mycket bättre med 1108 remmen OM man fixat sekundärvariatorn ! :eek:



.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tjena! Tack för svar!

1) När den börjar varva max så skuter den på ytterligare. Är det när Rave gilliotinerna öppnar eller är det variatorerna som har växlat ut fullt? En extra kick liksom. Den öser på bra.

2) -Ja boggiens bakre knäled är flyttad 35 mm bakåt. Dämparna känns väldigt bra. (Öhlins) Ska nog bussa om boggien i framtiden. Har hört att det inte finns eftermarknadsdelar till GLs,en och att originalbussningar kostar en hel del men men.

Jag sänkte iallafall ner boggien lite till igårkväll och fick mera skidtryck. Sitter nu 40mm under fotstegen bak. Flyttade även fram hålen lite för att kompensera vinkeln på bakre knäled. Känns helt okej.

Tittade på tjejens Cobra Enduro (1995) och bakom stänkläppen sitter det en plastbit som håller ut läppen som du skrev. Ska nog göra lika på min också.

Jag har en Comet 108 exp på min maskin. Dessa är väl kända för att vara bra?

Rave giliotinerna är rengjorda och inställd. Det var mycket olja på dom. Men faktiskt inte så mycket sot.

Nästa projekt blir att inhandla nya Jarla styrstål.

Jag tänkte lägga upp några bilder på den imorgon så ni får se;) .

Skotern har enligt mätaren gått ca: 700 mil och är i väldigt fint skick.
Jag har monterat en BRP 38*345*30 drivmatta på den.

Har nu fräst upp gräsmattan eftersom vi som vanligt lider av lite för lite snö den här årstiden:mad:

/Ersketi
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Här kommer några bilder på GLS'en !

Bild 2 är en höjdjämförelse med Cobra Enduro (1995) som faktiskt är i standardhöjd på höger sida av bilden :(







/Ersketi
 
Senast redigerad av en moderator:

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
hej. ska byta matta från orginal 320 till en 307 och såg att jag skulle måsta flytta bak matt sträckarn 7cm fast om man gör den så tar det mellersta vändhjulet i stötdämparn.. så jag undra ifall det tar stor skada ifall man tar bort det mellersta vändhjulet.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
hej. ska byta matta från orginal 320 till en 307 och såg att jag skulle måsta flytta bak matt sträckarn 7cm fast om man gör den så tar det mellersta vändhjulet i stötdämparn.. så jag undra ifall det tar stor skada ifall man tar bort det mellersta vändhjulet.
Orginal är väl ändå 332? Varför ska du göra den kortare? :confused: Jag tycker det ser ganska konstigt ut när man kortar ner gls:ar. Om du har möjlighet, förläng till 345 istället! :)