Garanti gashäng?

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Har köpt en lynx Bd 3900 och kört drygt 50 mil totalt. Jag var på en tur för några dagar sen och fick gashäng när jag körde efter en sjö. Det var lite blötsnö så jag tänkte bara att det hade frusit eller något pga det och tänkte inte mer på det. Så var jag igår också och körde och det var överhängande puderkörning och gasen fastnade igen. Har ni någon aning om vad det kan vara för fel och om det är garanti på en sådan sak?

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Okej bra! Om den när den fick gashäng for in i en gran och krökte a armen. Vad säger garantin om det? Jag fattar ju att om man kör in i ett träd av klantighet och kröker a armen att det inte täcks av garantin men nu gjorde den ju det pga gashäng.

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
om du frivilligt kör in den i en bergvägg vilket dom ej kan bevisa du gjorde med flit så betalar du självrisk och du får ut en ny skoter om dom ej kan laga den tillräckligt billigt. MEN om det är ett frabrikations fel och du får gasgäng och den fortsätter in i träd osv så ska du ju ej behöva betala nån självrisk tycker man ju.

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Detta är nog frågor som ditt försäkringsbolag samt återförsäljare kan ge dig svar på. Du kommer förmodligen få massor med svar och teorier av folk här på forumet om hur "ärendet" skulle handläggas och vem som skall stå för vad!

Så hör med försäkringsbolag/återförsäljare.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om det kan bevisas att det är pga gashäng är det på garanti, annars har jag svårt att tro att dom tar det på garanti.
Du kan ju ha kört in i ett träd 1 vecka tidigare

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Jag tänker ungefär samma som er. Man har ju sina egna åsikter om hur det borde vara men jag ska gå in till en återförsäljare imorgon och höra vad dom säger. Ville bara höra lite om det var någon som visste något om det. Jag uppdaterar när jag vet vad som gäller :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Kan ju vara trevligt att fixa så man inte får gashäng? Nu vet jag inte hur mkt det hänger upp sig. Men det skulle ju vara rätt tråkigt om du skallar ett träd p.g.a. gashäng. Då spelar det ju föga roll om man har garanti eller inte.

Be handlaren titta på det. En ny skoter ska inte gasen hänga sig på. (Om du inte packat snö i gasblocket eller liknande)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag tänker ungefär samma som er. Man har ju sina egna åsikter om hur det borde vara men jag ska gå in till en återförsäljare imorgon och höra vad dom säger. Ville bara höra lite om det var någon som visste något om det. Jag uppdaterar när jag vet vad som gäller :)
Självklart garanti dvs felsökning och eventuellt komponentbyte!

Gashäng är synnerligen otrevligt på de moderna potenta maskinerna, att få gashäng på en gammal enstånka har ingen som helst betydelse men med en 6 eller 800 kan det få tråkiga följder.

Finns någon som sagt att bättre gashäng med ett flygplan än med snöskoter:)

Orsaker?
-Fukt i gasvajer/hölje eller fukt i "throttle body" beroende på felaktig hantering någonstans i produktionskedjan.

Återfjädrade gasen normalt trots/under gashäng är orsaken den sistnämnda.

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Var in till våran återförsäljare idag! Fick dock ingen information av dom eftersom att skotern är köpt från Finland. Han sa bara att dom inte tar in den då, varken för service eller garantisaker. Ringde istället dit var jag köpt den ifrån och dom sa att om gashänget är ett fel som inte är orsakat av is, snö osv. A armen visste dom inte men hur som helst så hämtar dom den nästa måndag och fixar allt! :)

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Dom sa förstås att om gashänget inte beror på snö så är det garanti. För snabb på knapparna

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
37
Mörsil, Jämtland
Har en BD 3700 800r själv som jag fick gashäng på då jag skulle lämna gården hemma vilket slutade med att jag fick hämta den 75 m ner i skogen.

Fick du något besked på vad som var orsaken på din maskin?

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Dom kunde inte fastställa något fel så har inte fått det fixat. Dom misstänkte däremot att det kan vara kondens som har kommit i gasvajern som sedan fryser och därav blir det gashäng men dom kunde inte göra något när dom inte visste. Har du lämnat in din?

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
37
Mörsil, Jämtland
ok, handlaren hade öppet så lämnade in maskinen hos dem strax efter olyckan när jag ändå hade möjlighet(svårare på veckorna) så blir att ringa runt på måndag. Blir väl ett försäkringärende skulle jag tro, garanti ska det gå på säger alla polare.

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Okej! Gick det sönder något på maskinen eller klarade den sig oskadd? Hoppas dom hittar vad det är som orsakat gashänget!

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Åh fan! Det gick inte så vidare bra hurru... Man får ju hoppas att du får det på garanti på det där när det är gashäng men kan nog vara svårt att bevisa att det var pga det som den gick sönder, precis som för mig. Men skriv gärna när du får veta vad som gäller och vad felet var :)