Garanti gashäng?

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Intressant! Har upplevt samma sak! När man kör i mycket puder bildas det is vid gasblocket som är gjort av aluminium. Det fastnar extra mycket om du jämför med plast som var på dom äldre maskinerna. När man slår på tumvärmare/handvärmare så smälter snön mot gasblocket och problemet uppstår. Har fått gashäng flera gånger men väldigt små sådana. Man får vara noga med att rengöra under körning/efter körning. Nu har jag alltid skotern i varmgarage så jag har klarat mig bra tack vare det.

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Du kör också boondockern eller? Kan ju mycket väl vara det som är problemet för mig också. Kanske man kan byta till gamla blocket?

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Okej, det börjar bli några stycken nu som har problem med just det. Kanske blir lättare att övertyga dom att byta ut det då :)

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
ok, handlaren hade öppet så lämnade in maskinen hos dem strax efter olyckan när jag ändå hade möjlighet(svårare på veckorna) så blir att ringa runt på måndag. Blir väl ett försäkringärende skulle jag tro, garanti ska det gå på säger alla polare.
Har du fått tillbaka skotern ännu? Har du fått veta vad som händer, garanti, försäkring osv? :)

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Fick du gashäng ala fullgas eller bara lite grann? Polarn åker XM och har fått lätta gashäng på sin då det byggt upp snö i gashandtaget när det pumpats puder ordentligt. Hört flera med Rmk som klagat över detta. Någon annan?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Jo, om jag pumpat herrejössespuder får jag massor med is mellan blocket och själva gasen. Otrevligt när man parkerat och drar igång :eyebrows:

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
37
Mörsil, Jämtland
Har du fått tillbaka skotern ännu? Har du fått veta vad som händer, garanti, försäkring osv? :)
Har inte fått tillbaka skotern än så någon större uppdatering på läget har jag inte just nu, väntar på mer besked av verkstaden så då får jag väl en större uppdatering av läget. Får återkomma.

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Polarn kunde inte starta sin förrän plockat bort snön. Sitter det någon spärr på ski-doo kanske?

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
37
Mörsil, Jämtland
Polarn kunde inte starta sin förrän plockat bort snön. Sitter det någon spärr på ski-doo kanske?
Tror det är(på e-tec då) så att står spjället öppet när man försöker starta så går den bara på tomgång eller inte alls? om jag förstått rätt... någon får rätta mig!

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Håller man in gasen på e-tec när man startar den så rör den sig inte ur fläcken, ecm måste läsa av helt stängt spjällhus efter motorstart för att den ska gå att köra.

Gashäng är väl inte direkt nått ovanligt, har hänt i alla tider, det är därför man har nödlinan eller brytarna i gasblocket.

Självklart bör det utredas av tillverkare/ generalagenter men jag tvivlar starkt på att man kan få nån självrisk betald genom garanti. De hävdar nog bara att man ska använda nödlinan.

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
37
Mörsil, Jämtland
Lovade ju att återkomma med info. Varför det hände var väl till 90 % säkerhet is i gasvajern och det blev ett försäkringsjobb av det. Fick tilbaka maskinen i fredags och då hade den varit inne, med en dags marginal, nästan tre veckor så det gick förvånandsvärt snabbt att få ihop den med tanke på vilka skador det var på den.

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Okej, hoppas du hade en bra försäkring! Vet du om dom bytte något vid gasen? Typ vajer, block eller något?

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
37
Mörsil, Jämtland
Okej, hoppas du hade en bra försäkring! Vet du om dom bytte något vid gasen? Typ vajer, block eller något?
Med säkerhet vet jag de bytte gas-skeden då den gick i två bitar vid olyckan. Vajern las i ugn och torkades och smörjdes sedan upp.
Är och kommer vara väldigt noggran med att känna på gasen under dagarna man kör nu framöver för att undvika att det händer igen.

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Okej, förstår att du kommer vara försiktig. Är exakt likadan nu och känner efter lite bättre på gasen varje gång så man är säker! Skönt att det byttes och fixades grejer så kan du kanske vara lite lugnare.

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Re: Sv: Garanti gashäng?

Så där ser även min ut efter helgen... den drog rakt över en myr ca 80 meter och plockade en stor björk...
Åh fyfan... Tragisk början på en måndag med den här läsningen. Du får också gärna återkomma med info om vad som händer med skotern. Försäkring, garanti, byte av delar osv.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kopplar ni inte nödstoppslinan?

Det borde vara samma straff om man inte kopplar nödstoppslinan eller kopplar ur säkerhetssystem som när man kör rattfull.

joaleh

Aktiv medlem
19 feb 2012
74
1
6
Kiruna
Kopplar ni inte nödstoppslinan?

Det borde vara samma straff om man inte kopplar nödstoppslinan eller kopplar ur säkerhetssystem som när man kör rattfull.
Kör inte med linan förut men gör det däremot nu. Dock hade det inte spelat någon roll för mig eftersom att jag aldrig hann slänga mig av skotern innan den åkte in i trädet. Men jag håller med, linan är viktig har jag insett nu och borde absolut användas.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Som någon skrev är det stor skillnad på om en 20-hästars enstånka får gashäng och när en potent modern skoter med +140hk får det... Kunskapen om rutin före start och körning (kontrollera så gasen löper lätt och att nödstopp funkar) är nog knappast särskilt spridd.

Därför reagerar åtminstone jag alltid hårt när någon frågar om hur man kopplar ur TORS eller nödstoppen - det är en mycket viktig livförsäkring. Häromåret dog en tjej i Piteå då hon åkte bakpå en skoter som fick gashäng.

Se alltid till att sådant funkar. Med TORS eller liknande system (bla Polaris hade det) hade dessa olyckor sannolikt undvikits eller åtminstone fått mindre dramatiska följder.