Går på bara en cylinder, snälla hjälp!

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Hej!
För ca 2veckor sedan var jag och två kompisar iväg till åkersjön för att äntligen få testa våra nya maskiner på "riktigt" när det väl var dags för att åka iväg så tog jag mig till macken där jag känner att det står inte rätt till, motorn var som helt orkeslös på låga varv.
Jag körde några km till sen kollade jag stiften och dom var svart fast det högra stiftet hade fått som en vit rand, väldigt liten rand. I denna stund la jag av remmen och blev bogserad hem. Gjorde ren förgasarna så gott jag kunde vi stugan dock utan resultat.
Blev ingen körning för mig.

Hemma har jag felsökt så gott jag kunnat med hjälp av tips från Boost III, hemma har jag testat; byta tändsrift till BR9EYA, rengjort förgasarna en gång till riktigt i garaget, sprutat startgas bakom variatorn för att kolla om packboxen är hel och upplevde ingen förändring i varvtalen, OCH NU är jag på bränslepumpen som jag trode var defekt men är osäker nu när jag fick hem en ny/begagnad pump som betedde sig likadant när jag trycktestade den med munnen som den gamla.

Länkar en video från hur det ser ut när jag blåser och suger i slangen som går till blocket. https://www.youtube.com/watch?v=ckXaSMHFV34&feature=youtube_gdata_player

Ska det komma luft ur detta hål eller läker membranet?

Kom gärna med andra saker jag kan testa och kolla.
Tack.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kasta om allt och se om problemet flyttar på sig

Med allt menar jag allt som går

Kasta om tändhattar och förgasare till att börja med. Flyttar sig problemet så vet du
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Pumpen ska kunna andas genom hålet, för att membranet ska kunna röra sig.
Ja det ska blåsa till en kort halv sek typ om man blåser i slangen som normalt går till vevhus men sedan bli tvärtätt. Men i detta fall kan han blåsa/suga hela tiden enligt filmen och det han beskriver. Man hör hur det läker hela tiden på filmen. Man brukar ju kolla bränslepumpar genom att suga fast tungan i slangen som går till vevhus men det går inte på denna pump pga att det tokläker hela tiden.

När jag såg det på den här filmen han visat för mig tidigare rek jag ny beg pump eller nya membran. Men den beg pump han fick hem beter sig likadant? Om det läger där hela tiden kan motorn andas in luft och skit genom det hålet så jag tror inte ski doo hittat på någ så otroligt dumt "vem vet"

Kan bägge pumparna läka i membranet typ att det är en svaghet på dessa pumpar?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har uppfattat hålets funktion precis som du skriver, boost. Såg inte på filmen tillräckligt noga...

Jag har ett par mikunipumpar i garaget, ska kolla imorgon kväll hur dom uppför sig, för säkerhets skull.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Det här med att flytta om allt känner jag mig inte riktigt säker på att göra.

Ja detta med att pumpen beter sig konstigt är ju väldigt märkligt tycker jag. Kanske att det är packboxen som läker ändå?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
ok men kasta om tändkablar kan ju en blind lappkärring göra. två nya stift och omkastade tändkablar och vips så har du uteslutit ALLT elektriskt.

blir inte mkt lättare än så.

Provstarta sen och kolla om den döda cylindern hoppar igång. Är det så så är det tändrelaterat.

Är ingen jättehit att köra med tändkablar fel men provstarta går bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Man kan kasta om tändkablarna hur som helst för de tänder på bägge cylindrarna 1 gång i onödan såattsäga. Det innebär att man inte kan sätta tänkablar fel som på en bil.

Du kan testa det, ingen dum ide med andra ord och snabbt gjort om nu tändkablarna räcker i längd för att göra det. Om ena kabeln inte räcker så skruva lös tändspolen tillfälligt o flytta den närmare topparna.

Men vi väntar med spänning på brocos test av sina pumpar. Som sagt jag har aldrig tidigare varit med om en pump som "ska" läka sådär.
En sak till som talar för pumpen är att det kom ut oljeklägg ur hålet = typiskt för läkande membran då olje/bränsle slem kommer dit från vevhuset. När detta membran är tätt kan inte vevhusbränsle ta sig dit och ingen soppa kan sugas in genom vevhus heller.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Lät en vän på en skoterverkstad kika på pumpen och han sa att den var riktig. Han kunde inte förklara det där med att det kommer luft ur hela tiden men den skulle göra sitt jobb riktigt. Får testa lägga om kablarna så fort jag har tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har svårt att tro de ska läka men vem vet hoppas bcool kollar sina pumpar snart!
Om han inte svarar här snart så pma att han ska kolla pumparna.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har kollat mina två (ej likadana) pumpar nu, och båda uppför sig exakt som på din film. Den ena är dessutom splitt ny, så det verkar ok. Till min förvåning...

Hålet kanske har 2 funktioner? Dels att lämna utrymme för membranet att röra sig, dels att dämpa sugpulserna från vevhuset så att membranet inte får för hårda pulser? Bara en teori tagen ur luften (vaccumet?)...

Om det däremot kommer soppa ut det lilla hålet, då har man hål i membranet = kass pump.

Jolpa, jag föreslår att du gör enligt Vidgrens och Boosts förslag. Flytta om tändkablar först och kör en sväng, har problemet bytt cylinder så har du tändfel. Sen flyttar du förgasarna.

Om problemet kvarstår på samma cyl trots tänd och förgasarflytt kan du har ett dåligt vevstakslager eller vevaxellager som gör att du får onormal temp i den cylindern.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Otroligt att pumpen ska bete sig så!? De är första gången jag har hört talas om någ så dum ide. Har man velat minska vacumtrycket har de ju kunnat sätta en T -nippel mitt på slangen och vanligt bränslefilter som filtrerar luften in åtminstonde. Oljeklägg kan nu byggas upp däri o hindra pumpning på full gas framförallt = skärrisken ökar. Även skit/vatten i både pumphus och vevhus!? Jag skulle bytt ut den pumpen mot en äldre typ som är tät. Då lurade jag dig köpa beg pump,,försök lämna tillbaka den.

Men hur som haver så får vi fortsätta spåna.
Enligt de pm jag fått tidigare så går den ev fett på ena cylindern så att stiftet blir helt ofärgat medans de andra stiftet blir sotigt. De som blir osotigt lägger förmodligen av typ släcks av soppan eller så gnistrar inte den cylindern alls?
Kan vara choke plunch som läker på just den gasaren. Ta lös chokekolv och rengör + smörj upp plunchkolven ,kolla att den bottnar när den choken är avstängd.

Jag mins inte om du hade kollat att den gnistrar på bägge stiften. Kolla de med bägge stiften urtagen och ordentligt jordade så den verkligen ger gnista på bägge stiften under samma drag.

kolla gnistan innan du river i förgasarna. Om förgasarna sitter ihop (rack) kan du inte skifta plats på dem!
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Ja förgasarna är ju utanför så ska försöka kolla på choken innan jag stoppar tillbaka dom. Är för tillfället i Vemdalen utan skoter så får kika när jag kommer hem till veckan!

Jag tror nog det kan vara packboxen ändå, även fast jag inte märkte någon varvtalsskillnad. Min otur det...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja förgasarna är ju utanför så ska försöka kolla på choken innan jag stoppar tillbaka dom. Är för tillfället i Vemdalen utan skoter så får kika när jag kommer hem till veckan!

Jag tror nog det kan vara packboxen ändå, även fast jag inte märkte någon varvtalsskillnad. Min otur det...

Packboxen på vevaxel är det inte såvida den inte är omgjord i smörjning, dvs borrade oljekanaler istället för fettfyllda lager. Jag lurade dig där att testa med startgas . Dessa motorer har fettfyllda lager ute vid packboxarna och är tätade in mot vevhus så den kan inte läka in luft dit in i första taget även om pacboxen är totalväck. För att luft ska komma in i vevhus måste både yttre packbox samt inre tätningar på lager vara väck och fettet åkt bort så det är långsökt.

Men annars på "vanliga" motorer typ alla utom rotax så är det vanligt att packboxen åker o då dränker de stiftet på rep cylinder på lägre varv och går snålt på högre varv. Men de märks väl när man sprutar dit startgas på tomg,,går typ inte att missta sig för motorn reagerar kraftigt.

Vi måste veta om du har gnista på bägge stiften innan vi kan ge mer ledtrådar. Lägg upp bägge stiften och jorda den noga o dra i starten. Kolla noga så gnistan ser lika stark ut på bägge stiften.
Dessa motorer knäcker lätt statorer och då kan ett stift bli ofärgat också = utan gnista.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
hur kollar jag choken?


Kolla i första hand att lyftgafflarna sitter rätt på chokarna och att de stängs o öppnar riktigt. Hittar du inge utvärtes fel så skruva lös dem och känn om chokekolvarna löper lätt i sina cylindrar. Titta extra noga att de går i botten vid stängt läge.

Det är relativt mycket skruvande för att verkligen kolla att de inte läker. Man måste skruva bort gasarna o riva lös flotörkoppen. Därifrån letar man åt vilken kanal som går till choken och blåser i den kanalen samtidigt som man öppna o stänger choken. De ska vara tätt vid stängt läge såklart.