funderingar om funäsfjällen

J

Jona$

Tack Kim

Finner inte Gröndalen, inte iaf via google sökmotor
eller på kartan om friåkning

och

bigdog.

finner österstoljan vid messlingen
https://maps.google.com/maps?hl=sv&q=Oster-Stoljan,+Berg+S,+J%C3%A4mtlands+l%C3%A4n,+Sverige&ie=UTF8&oi=geospell&ct=clnk&cd=1&geocode=Ffv6vAMda1TEAA&split=0
är det där du menar och till storsjön?

Vanalden kan vi juh bara blunda för!

Nog för att jag inte har regnr på av estetiska skäl så förändrar inte det att man gör sitt bästa att följa regelboken i skogen!

Last edited:

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Gröndalen är det "röda" området väst om Ramundberget. Det är nog Österstoljan bigdog pratar om, jag har dock bara hört "Stoljan", och det ligger norr om Messlingen, mellan Messlingen och Storsjö.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Exakt . Det är fint med raviner precis när man kommer upp över trädgränsen, finns hur mycket bra åkning som helst där uppe.bara man vet vart dom gamla lederna va.
När jag åkte till Funäsdalen från messlingen innan alla förbud kom så körde man upp runt blåstöten, där uppe finns det riktigt fina ställen med.
Men där får man ju inte köra längre .

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Tjafs å tjafs, Har bara skrivit vad jag erfarat, dock var det ju intressant läsning i länken iafa, kan bara säga att detta var helt nytt för mig, utgick från att eftersom andra har rekommendation att betala att detta även gällde här, men tydligen inte + eller - återstår att se. Kim.J hoppas att du kan förstå att man kan vara missnöjd med prepareringen även om vi inte samtycker om hur ofta den utförs !

Mitt största problem är trots allt inte detta utan just tillåten friåkning precis som Jonas, Gröndalen förstår jag faktiskt inte, måste ju passera mil över kalfjäll för att ta sig dit vilket betyder att man är beroende av lite blåst och klart väder vilket begränsar väldigt mycket, terrängen är ju inte direkt friåkarens dröm heller och ska man ha något som helst friåkningsnöje där lär de ju typ ha kommit en halvmeter nysnö minst, så min fråga är till Kim som är insatt: Varför finns inget friåkningsområde nedanför trädgränsen dit man kan åka oavsett om det kräksnöar eller blåser, samma gäller ju om man ska till messlingen! Med andra ord, är ju typ omöjligt att åka laglig friåkning om de inte är kalasväder om man utgår från Funäs/T-dalen. Detta tror iafa jag är bidragande till att folk åker lite var stans.

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Tjafs å tjafs, Har bara skrivit vad jag erfarat, dock var det ju intressant läsning i länken iafa, kan bara säga att detta var helt nytt för mig, utgick från att eftersom andra har rekommendation att betala att detta även gällde här, men tydligen inte + eller - återstår att se. Kim.J hoppas att du kan förstå att man kan vara missnöjd med prepareringen även om vi inte samtycker om hur ofta den utförs !

Mitt största problem är trots allt inte detta utan just tillåten friåkning precis som Jonas, Gröndalen förstår jag faktiskt inte, måste ju passera mil över kalfjäll för att ta sig dit vilket betyder att man är beroende av lite blåst och klart väder vilket begränsar väldigt mycket, terrängen är ju inte direkt friåkarens dröm heller och ska man ha något som helst friåkningsnöje där lär de ju typ ha kommit en halvmeter nysnö minst, så min fråga är till Kim som är insatt: Varför finns inget friåkningsområde nedanför trädgränsen dit man kan åka oavsett om det kräksnöar eller blåser, samma gäller ju om man ska till messlingen! Med andra ord, är ju typ omöjligt att åka laglig friåkning om de inte är kalasväder om man utgår från Funäs/T-dalen. Detta tror iafa jag är bidragande till att folk åker lite var stans.
Jag är helt med på ditt resonemang. Och jag håller också med om att det är väldigt synd att det blivit som det blivit här uppe, då friåkning är den enda åkning jag uppskattar till fullo. Anledningen till att det inte finns fler friåkningsområden är som jag har förstått det helt beroende på bristen på lämpliga ställen att ha det på. Skulle jag börja dra alla faktorer som spelar mot skoteråkning här så skulle jag kunna hålla på hela natten.. Men de absolut viktigaste verkar vara renbete, skidåkare och markägare.

När något av ovanstående intressen opponerar sig så slår det tvärnit på alla planer. Jag kanske ska tillägga att jag åker kanske sammanlagt 50 mil i området per år på min fritid. Övrig åkning sker utanför Funäsdalsområdet.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Spontant, efter att ha läst igenom texten, så inser jag hur fantastiskt området kring Jorm/Stora Blåsjön är.
Utan att trampa någon på tårna, så skulle jag personligen aldrig överväga ett stugköp i anslutning till ett område där det är ett ledområde där man är tvingad att betala för att använda-men förhindrad att åka någonstans utom på ovan nämnda område!
Jag har alltså inget emot att betala för driften av ett ledområde, men det suger lite när jag blir tvingad och det saknas alternativ.

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Priserna för ledkort låg i fjol på 180:-/dygn, 360:-/2 dygn, 410:-/3 dygn, 570:-/7 dygn. Säsongskort gick på 1185:-.
Å där kommer då jaq aldrig åka mer. Efter sista "svängen" blivit kolla av ledvärd, tänkt okej då dom är ju faktiskt ute och pistar och gör fint på lederna.
Betalat avgiften. Och sedan svurit tarmarna ur sig på vilka jävla skitleder man åkte på.

Terrängskoter i all ära men va fan! Snackar halvmetern höga knölar konstant.
Vist det är massa skotrar i området. Men då lär man fan pista mer å om man ska kunna hålla nöjda skoteråkare på lederna som betalar avgiften!

Nä jag hoppas verkligen smultronställena i detta land aldrig kommer bli som funäs området.! Då är snart skoter ett utdöende fritids och turistnöje enligt min mening!

Håll fina leder så betalar jag gladeligen!

MVH // Johan

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Spontant, efter att ha läst igenom texten, så inser jag hur fantastiskt området kring Jorm/Stora Blåsjön är.
Utan att trampa någon på tårna, så skulle jag personligen aldrig överväga ett stugköp i anslutning till ett område där det är ett ledområde där man är tvingad att betala för att använda-men förhindrad att åka någonstans utom på ovan nämnda område!
Jag har alltså inget emot att betala för driften av ett ledområde, men det suger lite när jag blir tvingad och det saknas alternativ.
X2 !

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
X3

Man får ju köra i princip överallt, de enda klubben vill är att man
köper ett ledkort för 200:- / År......:)
Sen att man kan köpa en hel villa för 300-500.000:- gör ju inte saken mindre intressant.

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
X3

Man får ju köra i princip överallt, de enda klubben vill är att man
köper ett ledkort för 200:- / År......:)
Sen att man kan köpa en hel villa för 300-500.000:- gör ju inte saken mindre intressant.
Men om man kör mkt så tycker jag man kan unna skoterklubben med att köpa dom dyrare ledkorten! För har man råd och köpa skoter för 100 000 tusen och att den drar över 3 liter milen! så har man råd och lägga ut iaf 500/1000 kr på ledkort också! Jag kör ca 200 mil i jorm varje vinter och då är inte ens 30 mil på led men endå köper jag det dyraste kortet på 1000 kr för att hjälpa till ! Men sen tycker jag personligen att 570 kr för en vecka är lite häfftigt! I jorm blir dom glad om man köper 200kr-ledkortet om man är där en vecka per vinter! Mer tycker jag inte man kan kräva!

Kanske lite offtopic nu men vart bara tvungen och säga vad ja tyck! :D

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Jag har varit uppe ca 3 gånger per år senaste 15 åren, visst att lederna kan vara knöliga å dåligt på högtider men annars tycker jag det är ganska bra standard, om man tänker på hur många det är som använder dom. Och som sagt ca 10 min körning från baggården så är det fritt fram att köra vart man vill.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Gröndalen är det "röda" området väst om Ramundberget. Det är nog Österstoljan bigdog pratar om, jag har dock bara hört "Stoljan", och det ligger norr om Messlingen, mellan Messlingen och Storsjö.
Tittade på både Garmins friluftskarta och Skoterledskartan och där använder de benämningen Öster-Stoljan. Frugan säger däremot aldrig Storsjö utan Storsjö-Kapell vilket förmodligen inte är så ovanligt bland infödda.

J

Jona$

förra årets resa summerades i att leden sköttes hyffsat runt stugområdet. men på andra sidan malmagen samt över fjället lyste alla maskiner med sin frånvaro, Detta motiverar inte riktigt min vilja att detta år återigen betala 6-800 i ledavg.

Gröndalen var som sakt här söndersmulad och en liten lekhage för den ovane så tillslut gick det inte åk en del regler bröts och fann ett fint ställe runt leden ovan ramundberget, men vet inte hur det ser ut där då vi såg skylt på att vi lämnade funäsdalens bet leder.

https://www.google.se/maps/preview?hl=sv#!data=!1m4!1m3!1d1927!2d12.3173342!3d62.7339112!2m1!1e3&fid=7

Vi var även över malmagen upp mot norska sidan efter leden men vände pga extrem vind och ren skare.

Vart bör man söka sig denna gång, många av ställena ser ut att vara nästan 10mil enkel resa bara med bil tyvär.