Jag är helt med på ditt resonemang. Och jag håller också med om att det är väldigt synd att det blivit som det blivit här uppe, då friåkning är den enda åkning jag uppskattar till fullo. Anledningen till att det inte finns fler friåkningsområden är som jag har förstått det helt beroende på bristen på lämpliga ställen att ha det på. Skulle jag börja dra alla faktorer som spelar mot skoteråkning här så skulle jag kunna hålla på hela natten.. Men de absolut viktigaste verkar vara renbete, skidåkare och markägare.Tjafs å tjafs, Har bara skrivit vad jag erfarat, dock var det ju intressant läsning i länken iafa, kan bara säga att detta var helt nytt för mig, utgick från att eftersom andra har rekommendation att betala att detta även gällde här, men tydligen inte + eller - återstår att se. Kim.J hoppas att du kan förstå att man kan vara missnöjd med prepareringen även om vi inte samtycker om hur ofta den utförs !
Mitt största problem är trots allt inte detta utan just tillåten friåkning precis som Jonas, Gröndalen förstår jag faktiskt inte, måste ju passera mil över kalfjäll för att ta sig dit vilket betyder att man är beroende av lite blåst och klart väder vilket begränsar väldigt mycket, terrängen är ju inte direkt friåkarens dröm heller och ska man ha något som helst friåkningsnöje där lär de ju typ ha kommit en halvmeter nysnö minst, så min fråga är till Kim som är insatt: Varför finns inget friåkningsområde nedanför trädgränsen dit man kan åka oavsett om det kräksnöar eller blåser, samma gäller ju om man ska till messlingen! Med andra ord, är ju typ omöjligt att åka laglig friåkning om de inte är kalasväder om man utgår från Funäs/T-dalen. Detta tror iafa jag är bidragande till att folk åker lite var stans.
Å där kommer då jaq aldrig åka mer. Efter sista "svängen" blivit kolla av ledvärd, tänkt okej då dom är ju faktiskt ute och pistar och gör fint på lederna.Priserna för ledkort låg i fjol på 180:-/dygn, 360:-/2 dygn, 410:-/3 dygn, 570:-/7 dygn. Säsongskort gick på 1185:-.
X2 !Spontant, efter att ha läst igenom texten, så inser jag hur fantastiskt området kring Jorm/Stora Blåsjön är.
Utan att trampa någon på tårna, så skulle jag personligen aldrig överväga ett stugköp i anslutning till ett område där det är ett ledområde där man är tvingad att betala för att använda-men förhindrad att åka någonstans utom på ovan nämnda område!
Jag har alltså inget emot att betala för driften av ett ledområde, men det suger lite när jag blir tvingad och det saknas alternativ.
X3Spontant, efter att ha läst igenom texten, så inser jag hur fantastiskt området kring Jorm/Stora Blåsjön är.
Utan att trampa någon på tårna, så skulle jag personligen aldrig överväga ett stugköp i anslutning till ett område där det är ett ledområde där man är tvingad att betala för att använda-men förhindrad att åka någonstans utom på ovan nämnda område!
Jag har alltså inget emot att betala för driften av ett ledområde, men det suger lite när jag blir tvingad och det saknas alternativ.
Men om man kör mkt så tycker jag man kan unna skoterklubben med att köpa dom dyrare ledkorten! För har man råd och köpa skoter för 100 000 tusen och att den drar över 3 liter milen! så har man råd och lägga ut iaf 500/1000 kr på ledkort också! Jag kör ca 200 mil i jorm varje vinter och då är inte ens 30 mil på led men endå köper jag det dyraste kortet på 1000 kr för att hjälpa till ! Men sen tycker jag personligen att 570 kr för en vecka är lite häfftigt! I jorm blir dom glad om man köper 200kr-ledkortet om man är där en vecka per vinter! Mer tycker jag inte man kan kräva!X3
Man får ju köra i princip överallt, de enda klubben vill är att man
köper ett ledkort för 200:- / År......
Sen att man kan köpa en hel villa för 300-500.000:- gör ju inte saken mindre intressant.
Tittade på både Garmins friluftskarta och Skoterledskartan och där använder de benämningen Öster-Stoljan. Frugan säger däremot aldrig Storsjö utan Storsjö-Kapell vilket förmodligen inte är så ovanligt bland infödda.Gröndalen är det "röda" området väst om Ramundberget. Det är nog Österstoljan bigdog pratar om, jag har dock bara hört "Stoljan", och det ligger norr om Messlingen, mellan Messlingen och Storsjö.
Tack för infon.Storsjö kapell hette byn förut, nu mer heter byn bara storsjö