funderingar om funäsfjällen

J

Jona$

Har fått nys om en stuga för en bra peng och tänkte utforska lite okänd mark men blir lite oroad över att enda jag finner att läsa är om deras fina 45mil pistad led.

jag vill ut i snön leta driver,klättra mellan träden och plocka bergstoppar. förekommer inte friåkning där?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Har fått nys om en stuga för en bra peng och tänkte utforska lite okänd mark men blir lite oroad över att enda jag finner att läsa är om deras fina 45mil pistad led.

jag vill ut i snön leta driver,klättra mellan träden och plocka bergstoppar. förekommer inte friåkning där?
Har man ro att bege sig några mil österut finns det bra friåkning istället. Särvfjället och Orren har jag åkt en del i. Inte blivit missnöjd hittils.

J

Jona$

Skit var som jag misstänkte, hur stor och vart är denna lekhage ajsman.
Och Speedo om jag förstår rätt via google earth så är det lika långt ca 5mil från fjunäshotellet däromkring stugan ligger till orren eller särvfjället.

Ser ut som att särvfjället har mer att ge geologiskt sett med ett stort berg?
Min största fråga är det friåkning särvfjället och Orren.

Några bilder,filmer `?

är orren och särvfjället bara några små smultronställen som man får leta runt sig i som i Vemdalen?

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Orren är ett värdshus som ligger vid foten av Särvfjället. Om man får friåka uppe på fjället vet jag inte men lederna där sköts iaf av Hede skoterklubb och de motsätter sig buskörning men annars är det inte som i Funäsdalen att man måste hålla sig på leden. Har du bil & släp så åker man från Funäsdalen via Messlingen mot Hede förbi Särvsjö fram till Nysätern. Där finns en skylt upp till Orren.
Enklare karta finns här

http://hedeskoterklubb.se/leder-raststugor.html

VanAlden

Aktiv medlem
4 sept 2012
52
0
1
Man åker ju även om det är förbud... Ledåkning är ju inte speciellt roligt.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
shit det är närmare 8 mil ifrån vår stuga.
http://www.hitta.se/vagbeskrivning#start=6945976:1315523|fjällnäsvägen+2+tänndalen&stop=6950902:1373069|särvfjället+hede++(terräng)

finns det inget uppöver,neröver ja måste väll finnas nånstans man kan leka av sig oavsett förbud eller inte inom 10mils radien.. vart fan är nöjet att åka på en rak pistad led?
Ja nog finns de gått om friåkning över hela området kring Funäs, har själv stuga i Tänndalen och har då aldrig varit med om något klagomål, skriverier är det naturligtvis men det har nog snarare med att det är så otroligt mycket skoterkörning i området, folk klagar nog mer på trimpipor än friåkning av egen erfarenhet...

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jag hoppas att ni som skriver i denna tråd är medvetna om att det under ett antal år har varit Totalt skoterförbud på tapeten. Kan man inte bara respektera kompromissen som blivit med endast ledåkning och ägna sig åt friåkning på angivna platser eller helt enkelt bege sig utanför området, det är inte speciellt långt åt något håll egentligen.

Sen kan jag instämma i att de flesta klagomålen innefattar trimpipor och slutburkar, men att resonera som VanAlden att man helt enkelt "åker även om det är förbud" gör mig förbannad. Det finns tre skoterhandlare (bara i Funäsdalsområdet), ett tiotal uthyrningsfirmor och över 300 uthyrningsskotrar i området. Vad tror ni att konsekvenserna av ett totalförbud skulle bli?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Jag hoppas att ni som skriver i denna tråd är medvetna om att det under ett antal år har varit Totalt skoterförbud på tapeten. Kan man inte bara respektera kompromissen som blivit med endast ledåkning och ägna sig åt friåkning på angivna platser eller helt enkelt bege sig utanför området, det är inte speciellt långt åt något håll egentligen.

Sen kan jag instämma i att de flesta klagomålen innefattar trimpipor och slutburkar, men att resonera som VanAlden att man helt enkelt "åker även om det är förbud" gör mig förbannad. Det finns tre skoterhandlare (bara i Funäsdalsområdet), ett tiotal uthyrningsfirmor och över 300 uthyrningsskotrar i området. Vad tror ni att konsekvenserna av ett totalförbud skulle bli?
Anser att alla får ha sin åsikt, men att totalt skoterförbud skulle införas är ju som att döda en del av turist intäkterna som orterna i detta område lever på, tycker dom redan är ute på hal is med exempelvis avgifterna för längdåkning, skulle vara intressant om Länstyrelsen har gett godkännade till detta då bestämmelsen annars säger att det skall vara inhägnat område för att ha rätten för avgiftsbeläggning, detta gäller även ledavgiften, då dom uppger på hemsidan en viss kvalité på preparering som dom absolut inte följer, men betalt ska dom ha ändå. Hur kan man till ex. ge ut en lapp till den som ej löst ledavgift och kräva denna att lösa ledkort annars får man böter när det inte finns någon lag som styrker detta, helt otroligt... Jävlas man får man garanterat tillbaka (busåkning av alla dess slag) så funkar det.
Det är vad jag tycker iafa...

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Anser att alla får ha sin åsikt, men att totalt skoterförbud skulle införas är ju som att döda en del av turist intäkterna som orterna i detta område lever på, tycker dom redan är ute på hal is med exempelvis avgifterna för längdåkning, skulle vara intressant om Länstyrelsen har gett godkännade till detta då bestämmelsen annars säger att det skall vara inhägnat område för att ha rätten för avgiftsbeläggning, detta gäller även ledavgiften, då dom uppger på hemsidan en viss kvalité på preparering som dom absolut inte följer, men betalt ska dom ha ändå. Hur kan man till ex. ge ut en lapp till den som ej löst ledavgift och kräva denna att lösa ledkort annars får man böter när det inte finns någon lag som styrker detta, helt otroligt... Jävlas man får man garanterat tillbaka (busåkning av alla dess slag) så funkar det.
Det är vad jag tycker iafa...
Givetvis har alla rätt till sin egen åsikt! Och det är klart att man skall diskutera saker för att få olika synvinklar på saker och ting. Jag är helt inne på din linje att ett totalt förbud skulle vara att döda en stor del av turistnäringen. Men jag sitter med på diverse möten med bland annat Skoterledsbolaget, och ett totalt förbud är på tapeten Varje år.

Vad gäller Länsstyrelsens godkännande till detta eller ej, så kan jag försäkra att det är ordentligt förankrat..

På hemsidan finns ingen skriven garanti för någon preparering. Läs gärna mer här: http://www.funasfjallen.se/vinter/aktiviteter/snoeskoter/snoeskoter-laes-mer/

När det kommer till prepareringen så har jag svårt att se hur man skulle kunna göra mer. Det går väldigt sällan mer än två dygn mellan prepareringarna, under högsäsong. Man måste nog förstå hur många skotrar som passerar de mest trafikerade lederna på en dag för att ha någon form av begrepp på hur situationen ser ut.

Att man får en böteslapp för att köra utan ledkort är rent nonsens! Om en ledvärd "stoppar" dig och frågar om du har köpt ett ledkort och du svarar nej så händer följande: Du får fylla i en liten gul lapp där du förbinder dig att köpa ett ledkort på överrenskommen plats, ledvärden kontaktar försäljningsstället i slutet på dagen och stämmer av med dennes register. Finns du inte med där så skickas en faktura på ett dygnskort till dig (eftersom du godkänt villkoren för att få köra skoter i området genom att just göra det: köra skoter i området).

Jävlas man? Det är helt och hållet upp till dig om du vill åka snöskoter i Funäsfjällen eller inte. Men om du gör det, finn dig i att det finns regler. Annars får du mer än gärna stanna hemma. Buskörning förstör mer för oss som bor här än om buschaufförerna stannar hemma.

J

Jona$

Är just pga denna diskussion som hetsar fram nu som jag tillfrågar vart det går att friåka oavsett förbud eller inte, allra flesta ställen i sverige är förbud men folk kör ändå. det handlar om respekt. men tror miljönissar och skidåkare samt tröga gubbar med viking 3 att det ska bara vara på deras sätt så körs dom över.

Så vart kan man åka friåkning lagligt sett från min utgångsplats fjällnäs stugan nästan vid hotellet, eller inte "lagligt" men ändå inte riskera förstöra för alla andra åkare?

Last edited:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Sorry för OFF TOPIC Jonas nedan!!! Men nog finns det otroligt mycket friåkning, bara sätta sig och åk, så finns det över hela området...

När det kommer till prepareringen så har jag svårt att se hur man skulle kunna göra mer. Det går väldigt sällan mer än två dygn mellan prepareringarna, under högsäsong. Man måste nog förstå hur många skotrar som passerar de mest trafikerade lederna på en dag för att ha någon form av begrepp på hur situationen ser ut.

Att man får en böteslapp för att köra utan ledkort är rent nonsens! Om en ledvärd "stoppar" dig och frågar om du har köpt ett ledkort och du svarar nej så händer följande: Du får fylla i en liten gul lapp där du förbinder dig att köpa ett ledkort på överrenskommen plats, ledvärden kontaktar försäljningsstället i slutet på dagen och stämmer av med dennes register. Finns du inte med där så skickas en faktura på ett dygnskort till dig (eftersom du godkänt villkoren för att få köra skoter i området genom att just göra det: köra skoter i området).

Jävlas man? Det är helt och hållet upp till dig om du vill åka snöskoter i Funäsfjällen eller inte. Men om du gör det, finn dig i att det finns regler. Annars får du mer än gärna stanna hemma. Buskörning förstör mer för oss som bor här än om buschaufförerna stannar hemma.
Anser då inte att prepareringen är som du skriver, sist jag var uppe en längre period på 1 månad så preparerades leden mellan Funäs och Tänndalen 1gång i veckan likaså Funäs till Bruksvallarna, tycker de är lite synd om dom som löser ledavgift dom andra 6 dagarna av 7 på en vecka som får åka puckelpist !!!

Få se nu att skicka ut en faktura för olöst avgift är väl samma sak i princip, visst den som gör en brottslig handling är visserligen den som skickar fakturan, då man inte har någon som helst laglig rätt till detta då ledavgift är frivillig att betala eller skiljer sig Funäsområdet mot alla andra områden, enligt polisen är avgiften frivillig! Kontentan är att preparerade man som du skriver skulla jag 10 av 10 betala, men är det som efter min erfarenhet tänker jag inte betala för att de snöar...
Dessutom så är det ju konstigt att de sista 4 gånger jag blivit stannad av ledvärd i området och talat om vilka skyldigheter man har angående ledavgift, så har man inte delat ut någon gul lapp och dessutom hållt med om att avgiften är frivillig visserligen med sur min, men säger man inget kommer lappen fort som ögat...

Vad de gäller att stanna hemma så har man inte större rätt bara för att man följer rekommendation att betala avgift och som tidigare nämnt är jag ingen utböling i området då jag är ägare till fastighet i Tänndalen sen många år.

J

Jona$

betalar gärna för avg även om jag inte direkt tänkt mig att bruka leden, men är det som TNT benämner så finns inte en chans jag pungar 5-800 för en vecka, TNT papper på att det är frivilligt att betala?

Och har nån bilder och ställen att visa på karta nära ifrån fjunäsfjällhotellet så visa gärna :)

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
betalar gärna för avg även om jag inte direkt tänkt mig att bruka leden, men är det som TNT benämner så finns inte en chans jag pungar 5-800 för en vecka, TNT papper på att det är frivilligt att betala?

Och har nån bilder och ställen att visa på karta nära ifrån fjunäsfjällhotellet så visa gärna :)
Tror att årskort för stuginnehavare inte är så blodigt. Är själv med i Vemdalens skoterklubb. Nordic area beviset (1år) + medlemskap kostar 425 kr för mig. För alla som kommer upp under en vecka är det 300 kr eller 100 kr för en dag. Så åker du mycket behöver du inte oroa dig.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Tror att årskort för stuginnehavare inte är så blodigt. Är själv med i Vemdalens skoterklubb. Nordic area beviset (1år) + medlemskap kostar 425 kr för mig. För alla som kommer upp under en vecka är det 300 kr eller 100 kr för en dag. Så åker du mycket behöver du inte oroa dig.
Är betydligt dyrare än i vemdalen, men det handlar inte om priset, utan att om jag skall betala ska de vara fina leder, that's it.

Kan ju tyvärr inte vilken paragraf det är som inte ger rätt till avgiftsbeläggning av ej inhägnat naturområde, men utgår ifrån att polisen ansvariga i sälenområdet vet vad som gäller, det är min källa och duger gott åt mig!

J

Jona$

Allt gruff åt sidan nu, nån måste ha bilder/filmer av körning i området eller kunna visa på karta bra ställen runt fjunäsfjällhotellet

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Sorry för OFF TOPIC Jonas nedan!!! Men nog finns det otroligt mycket friåkning, bara sätta sig och åk, så finns det över hela området...

Anser då inte att prepareringen är som du skriver, sist jag var uppe en längre period på 1 månad så preparerades leden mellan Funäs och Tänndalen 1gång i veckan likaså Funäs till Bruksvallarna, tycker de är lite synd om dom som löser ledavgift dom andra 6 dagarna av 7 på en vecka som får åka puckelpist !!!

Få se nu att skicka ut en faktura för olöst avgift är väl samma sak i princip, visst den som gör en brottslig handling är visserligen den som skickar fakturan, då man inte har någon som helst laglig rätt till detta då ledavgift är frivillig att betala eller skiljer sig Funäsområdet mot alla andra områden, enligt polisen är avgiften frivillig! Kontentan är att preparerade man som du skriver skulla jag 10 av 10 betala, men är det som efter min erfarenhet tänker jag inte betala för att de snöar...
Dessutom så är det ju konstigt att de sista 4 gånger jag blivit stannad av ledvärd i området och talat om vilka skyldigheter man har angående ledavgift, så har man inte delat ut någon gul lapp och dessutom hållt med om att avgiften är frivillig visserligen med sur min, men säger man inget kommer lappen fort som ögat...

Vad de gäller att stanna hemma så har man inte större rätt bara för att man följer rekommendation att betala avgift och som tidigare nämnt är jag ingen utböling i området då jag är ägare till fastighet i Tänndalen sen många år.
Jag jobbar med att köra skoter här. Åker ca 800-1000 mil (minst) enbart på dessa leder varje vinter, och prepareringen sker med de intervall jag skrev.

Hela andra stycket i ditt inlägg är nonsens. Tingsrätten har redan slagit fast att Funäsdalens Skoterled AB har rätt att ta ut en avgift för de som väljer att köra skoter i området. Det slogs även fast att ovan nämnda bolag har rätt att ta ut en administrativ avgift för att just skicka en faktura i efterhand. Läs gärna denna tråd, där en del av pressmeddelandet finns citerat: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=6886&

Det handlar uppenbarligen (enligt tingsrätten) inte om en "rekommendation" att betala ledavgift. Snarare ett krav, som du accepterat genom att överhuvudtaget befinna dig i området med en snöskoter. Och vart du äger fastigheter intresserar mig inte nämnvärt.

Last edited:
J

Jona$

Men vafan Kim är du säker du inte är en apelsinskalare i grunden?
För detta enda du tjatar på om är om lederna och dess regler trots mina gedigna frågor och om att sluta gruffas.

Trots att du ska ha mest att göra med lederna av alla här om du nu spenderar så många mil per år på dom, så kan du bara gå på åt ett håll från folkets kritik och totalt negligera dom andra kundernas "i detta fall mig" frågor om område,priser,frizooner osv.

För TNT och andra som tjaffsar med Kim, ta en titt på detta så kanske detta får ett sliut

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=6886&page=1

Last edited:

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Men vafan Kim är du säker du inte är en apelsinskalare i grunden?
För detta enda du tjatar på om är om lederna och dess regler trots mina gedigna frågor och om att sluta gruffas.

Trots att du ska ha mest att göra med lederna av alla här om du nu spenderar så många mil per år på dom, så kan du bara gå på åt ett håll från folkets kritik och totalt negligera dom andra kundernas "i detta fall mig" frågor om område,priser,frizooner osv.

För TNT och andra som tjaffsar med Kim, ta en titt på detta så kanske detta får ett sliut

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=6886&page=1
Jag borde väl rimligen få besvara det han skriver, då det i allra högsta grad handlar både om skoteråkning generellt men också om friåkning speciellt. Men för att kanske hjälpa dig lite på traven så kan jag tipsa om ställen där du kan köra. Det som ligger närmast till hands för dig då du hade Fjällnäs som utgångspunkt är Gröndalen, friåkningsområdet som finns utmärkt på ledkartan.

Du kan också bege dig till Messlingen, och åka leden ut mot Storsjö. Efter ca 5 km är du utanför förbudsområdet, och där finns oftast bra friåkning. Alternativ 3 är att åka leden som går ut vid Ljusnedal mot Hede. Där kommer du efter ca 2 mil till ett fjäll som heter Lillfjället, där det också ofta finns bra åkning.

Priserna för ledkort låg i fjol på 180:-/dygn, 360:-/2 dygn, 410:-/3 dygn, 570:-/7 dygn. Säsongskort gick på 1185:-.