Sorry för OFF TOPIC Jonas nedan!!! Men nog finns det otroligt mycket friåkning, bara sätta sig och åk, så finns det över hela området...
När det kommer till prepareringen så har jag svårt att se hur man skulle kunna göra mer. Det går väldigt sällan mer än två dygn mellan prepareringarna, under högsäsong. Man måste nog förstå hur många skotrar som passerar de mest trafikerade lederna på en dag för att ha någon form av begrepp på hur situationen ser ut.
Att man får en böteslapp för att köra utan ledkort är rent nonsens! Om en ledvärd "stoppar" dig och frågar om du har köpt ett ledkort och du svarar nej så händer följande: Du får fylla i en liten gul lapp där du förbinder dig att köpa ett ledkort på överrenskommen plats, ledvärden kontaktar försäljningsstället i slutet på dagen och stämmer av med dennes register. Finns du inte med där så skickas en faktura på ett dygnskort till dig (eftersom du godkänt villkoren för att få köra skoter i området genom att just göra det: köra skoter i området).
Jävlas man? Det är helt och hållet upp till dig om du vill åka snöskoter i Funäsfjällen eller inte. Men om du gör det, finn dig i att det finns regler. Annars får du mer än gärna stanna hemma. Buskörning förstör mer för oss som bor här än om buschaufförerna stannar hemma.
Anser då inte att prepareringen är som du skriver, sist jag var uppe en längre period på 1 månad så preparerades leden mellan Funäs och Tänndalen 1gång i veckan likaså Funäs till Bruksvallarna, tycker de är lite synd om dom som löser ledavgift dom andra 6 dagarna av 7 på en vecka som får åka puckelpist !!!
Få se nu att skicka ut en faktura för olöst avgift är väl samma sak i princip, visst den som gör en brottslig handling är visserligen den som skickar fakturan, då man inte har någon som helst laglig rätt till detta då ledavgift är frivillig att betala eller skiljer sig Funäsområdet mot alla andra områden, enligt polisen är avgiften frivillig! Kontentan är att preparerade man som du skriver skulla jag 10 av 10 betala, men är det som efter min erfarenhet tänker jag inte betala för att de snöar...
Dessutom så är det ju konstigt att de sista 4 gånger jag blivit stannad av ledvärd i området och talat om vilka skyldigheter man har angående ledavgift, så har man inte delat ut någon gul lapp och dessutom hållt med om att avgiften är frivillig visserligen med sur min, men säger man inget kommer lappen fort som ögat...
Vad de gäller att stanna hemma så har man inte större rätt bara för att man följer rekommendation att betala avgift och som tidigare nämnt är jag ingen utböling i området då jag är ägare till fastighet i Tänndalen sen många år.