Freeride -12 146" balatarem vs stödämpare längd

Motsnö

Medlem
18 mar 2019
6
0
1
41
Västernorrland
Hej
När jag flyttar balataremmen till hål två(standard) enligt handboken. Så är det endast 4mm frigång innan dämparen är helt ut dragen om skoter lyfts från marken.

Är detta normalt eller är min balatarem utsträckt?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Är ju ingen exakt vetenskap med balataremmar. Vad vill du uppnå?

Mer skidtryck/mindre skidtryck
Mer resvillig/ mindre resvillig?
 

Motsnö

Medlem
18 mar 2019
6
0
1
41
Västernorrland
Vill ha den mer resvillig /bättre i lössnö.
Det jag funderar på är hur mycket ska det vara kvar på stötdämparens slag när balatanremmen är fullt sträckt.
När är det 4mm räcker det?
Innan det är dämparen som det tar stopp i ställe för balataremmen

Nu har jag remmen som på nedersta bilden vilket jag kan förstå är grundinställningen
28093
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Bättre i snö och mer resvillig är litegrann varandras motsatser.

Jag antar du vill köra rulle?

För ska den klättra bättre så borde du dra ihop balatan istället.

Ja 4mm borde räcka. Risken med att köra helt utan balata är ju att boggien spetsar mattan men jag tror inte jag hört om någon nyare skidoo som spetsat mattan pga för slack balata. (Och du har ju en balata även om den var lång)

Tror dock den blir jävligt muppig att köra med men det är ju ditt eget beslut.
 
Reactions: Bola

Motsnö

Medlem
18 mar 2019
6
0
1
41
Västernorrland
Muppig. Det ju så skoter levereras från Ski-doo!
Någon som har någon fakta om vad rekommenderat minsta avstånd ska vara?

Jag vill inte köra rulle jag vill ställa in skoter för att köra utanför leden.

Har du nånsin läst handboken som följer med en skoter?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.274
124
63
49
Orsa
"-Vill ha den mer resvillig /bättre i lössnö "
Ska du ha den mer resvillig så släpp balatan till max
Ska den gå bättre i snön SPÄNN den.
Vidgren skriver ju klart och tydligt hur du ska göra.
Det du vill uppnå av vad du skrev är ju 2 helt skilda saker, en skoter som vill resa sig går INTE bättre i lössnö hur du nu fått för dig det.
 
Reactions: Bola

Motsnö

Medlem
18 mar 2019
6
0
1
41
Västernorrland
Nu va inte frågan varför jag vill flytta utan hur mycket det brukar vara kvar till stötdämparen är max ute.

Sen förstår jag inte varför det inte ska fungera när det är inställningen från fabrik på summit/freeride?



146" är okopplade.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Nu va inte frågan varför jag vill flytta utan hur mycket det brukar vara kvar till stötdämparen är max ute.

Sen förstår jag inte varför det inte ska fungera när det är inställningen från fabrik på summit/freeride?



146" är okopplade.
Ok men du ville ju ha den mer resvillig / bättre i lössnö och det blir ju inte nåt vidare med utsläppt balatarem, fråga inte om du inte gillar svaren..😉
 

Motsnö

Medlem
18 mar 2019
6
0
1
41
Västernorrland
Jag vill inte köra sönder stötdämparen. Är därför jag frågar hur mycket innan stötdämpare max längd som balataremmen ska vara sträckt.
Räcker det med 4mm ? Läste någon att det skulle vara minst 10mm med det var bara allmänt.

Varför vill ni ha högt skidtryck när ni kör ospårat?
Lång Balataremm = lågt skidtryck
Kort Balataremm = högt skidtryck

Jag trodde att man vill att skoter ska kliva upp på snön inte trycka ner skidorna.

Jag har prov kört innan jag skrev här och den blev lättare att skråköra/lägga omkull tycker jag. Och inte lika tungstyrd

Pratar vi om samma sak?
Titta på bilden som jag bifogade.
Gsx gpx mxz= kort balatarem
Summit = Lång balatarem

Står det fel i skidoo's handbook menar ni?
Står även att bättre lös snö egenskaper ska främre dämpare spännas hårdare och bakare fjädring ställas mjukare
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.363
163
63
Offerdal, Jämtland
Det är lite lustigt hur det står i ski-doos manualer för det står tydligen något liknande för summit 850. Jag har iofs aldrig ändrat balataremmen på mina maskiner men det jag läst mig till är ju typ tvärtom men oftast så är det även kopplat till brant körning.

Bret Rasmussen släpper ju ut sin balata i kombination med hans dämparkit och det var (om jag mins rätt) för att få bättre skråningsegenskaper. Men hans dämparkit ändrar boggien en hel del tror jag så det går inte jämföra rakt av. Han säger även att främre boggiedämparen/fjädern ska vara väldigt mjuk så att den kliver upp på snön istället för att gräva ett dike (trenching). Hans kit har ju dubbla fjädrar med olika hårdhet. (Kolla hans video på Youtube).

Att man drar ihop balatan på en ski-doo är väl mestadels för att minska skidresen eller risken för att slå runt när det blir brant och kanske inte för att få bättre lössnöegenskaper (har dock inte koll på boggies innan t-motion kom). Är det flackt men djup snö så kanske det är bättre att släppa ut den...jag skulle dock undvika för hårt spänd fjäder fram i boggien för att undvika just trenching.
 
Reactions: Bola

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Är ju dels resvilligheten som påverkar klättringen negativt men även attackvinkeln på mattan. Attackvinkeln är ju mattans vinkel där den möter snö. Generellt så säger man att en flackare attackvinkel kliver upp bättre i snön med en brant sågar.

Nu vet jag av erfarenhet att det inte alltid i alla fören är sämre med brant attackvinkel.

Jag är själv sugen på att släppa min ett hål för att få upp skidorna. Inte för att den klättrar bättre utan för att det är ganska roligt.

Ja 4mm räcker. Aldrig hört om en modern skidoo som spetsat mattan och det är ändå inte helt ovanligt att balatan går av.