Flytande eller korrekt linjerad sekundär?

Flytande eller korrekt linjerad sekundär?

  • Flytande

    Röster: 48 73,8%
  • Korrekt linjerad

    Röster: 17 26,2%

  • Totalt antal som röstat
    65

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
du orkar inte fixa en åt mej också?.. bara att göra en likadan ;)
Gjorde 2st idag, en till mig o en till farsans skoter. Men såklart var den typ 1mm för stor i diameter... Så får fixa nån som svarvar ner dom, har praktik dom närmsta 9veckorna. Så kan inte göra nå mer i skolan :(
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Skall du ha den där distansen till din RS ( 2008 ) ?
Om Ja , så snackar vi inte samma sekundär variatorer
som sitter på ZX / REV / EVO / R-Evo !


.

Jodå, den ser förmodligen bara ut sådär för att "spara vikt" eller bara för att vara lite frän. För den jag ska ha till min RS -08 har jag tänkt utforma exakt som din ser ut och ser inga som helst hinder med det :)

Är ganska övertygad om att axeln är lika på alla BRP..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Vad är ens problemet? :hmmmm2:
Det är det jag frågar om. Arctic-förare har svårt att ta till sig frågeställningen. Typ "vadå flytande eller korrekt linjerad, vad är flytande och ... är den inte linjerad från fabrik? ...:hmmmm: jag har då kört 200 mil på samma rem så inte kan det väl vara nå fel då?"

Sånt här hemmapul behöver inte arcticförare kunna.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
För att de e så tajt i dom nya Arcticarna så motorn kan bara sitta på ett sätt och det är rakt ;)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Grrrrrrrrrrr.............

Snälla ni....
Lägg ner märkes tjafset och var lite seriösa !! :cool:

De som inte förstår kan väl fråga på ett seriöst och allvarligt sätt istället för att börja som några 5'te klassare och tjafsa.

"min är längre än din".....



.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
För att de e så tajt i dom nya Arcticarna så motorn kan bara sitta på ett sätt och det är rakt ;)
Jag hade en f6:a -04 den hade inte flytande sek men den var lite rörlig pga. en infälld o-ring på var sida om varren. Men den hade grymt mjuka motormothålls kuddar, så jag bytte ut de mot hårdare. Då sviktade inte motorn lika mycket under belastning. Original vred sig motorn kanske 5-8mm. I och för sig så är ju det en gamm släde.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jodå, den ser förmodligen bara ut sådär för att "spara vikt" eller bara för att vara lite frän. För den jag ska ha till min RS -08 har jag tänkt utforma exakt som din ser ut och ser inga som helst hinder med det :)

Är ganska övertygad om att axeln är lika på alla BRP..
Jo den jag nu köpte styr inte ens upp variatorn i ytterkant, det enda finurliga jag kan se med det är att shimsen från insidan passar på utsidan, om man vill minska "utåtflytet".
 

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
Sv: Flytande sekundär variator..

Här är bilder på min hylsa/distans i aluminium som jag har i min maskin för att få sekundär variatorn flytande.

Passar följande modeller med BRP sekundär variator :
* Ski-Doo : ZX & REV
* Lynx : EVO & R-Evo


"Klicka" på bilderna för att få dem i större format :






Jag säger bara en sak...
2stroke rules :rock:
Alltid saklig och klockren information
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Jag skulle också vilja göra min sekundär flytande. Dock så har jag ingen utrustning för att tillverka en egen hylsa. Efter lite surfande så fann jag att det säljs såna här hylsor på Ebay.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330370402907&ssPageName=ADME:X:AAQ:MOTORS:1123

Men beställer man därifrån så får man väl vänta ganska länge, jag vill gärna göra variatorn flytande så fort som möjligt. Så är det nån som vet om det går att köpa hylsor nånstans i Sverige? Eller kan någon snäll typ här tillverka en hylsa till mig mot ersättning? =)

EDIT: Hmm på den hylsan på Ebay står det att den passar Rev-chassit... passar den evo-chassit också då tro?
 

marino carlsson

Välkänd medlem
30 nov 2006
148
0
6
LYCKSELE
Rätta mig om jag har fel men det verkar som många missuppfattar det här med linjering och flytande sekundär. Om än man har flytande sekundär så måste motorn linjeras iaf. Detta görs med sekundären i sitt inre läge. Flytläget är till för i första hand backshiften. Så har då jag fått lära mig iaf. Rätt eller fel?
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Jääpääh, vars läser du rubriken : Vad har du för skoter och Hur långt har du kört på din rem?, Han undrar om linjerad eller flytande, inget annat .:stupid: och på tal om det så säger jag som alla andra, Linjerat och flytande fungerar bäst :)
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Jääpääh, vars läser du rubriken : Vad har du för skoter och Hur långt har du kört på din rem?, Han undrar om linjerad eller flytande, inget annat .:stupid: och på tal om det så säger jag som alla andra, Linjerat och flytande fungerar bäst :)
Tänkte bara visa att man kan få det att fungera utan flytande =) Men självklart är det väl bäst med både och, men en fråga..., slits splinsen nå mer om man kör flytande, tänkte då man mest kör bana, mycket start och stopp ifall det slets något?