Flytande eller korrekt linjerad sekundär?

Flytande eller korrekt linjerad sekundär?

  • Flytande

    Röster: 48 73,8%
  • Korrekt linjerad

    Röster: 17 26,2%

  • Totalt antal som röstat
    65

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ja som topic, vad säger ni?

Vad tycker ni jag ska köra med? En flytande sekundär eller en korrekt linjerad motor?

Jag äger en linjerare men jag funderar att skaffa en flytande.. vad tycker ni?

/F
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jag säger såhär.för att få maskinen att inte slita onödigt mkt på remmen.så linjerar man motorn korrekt.PLUS att man lägger dit en flytande sek. detta skulle vara optimalt (dock standard på polaris;) huhu skämt å sido... nee men ja röstar på en flytande variator.det är ju utprovat och fungerar.förstår inte varför skidoo inte lägger ner sina splinsade sekundärer..de är ju bevisat att flytande funkar mer klockrent..
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Splines kan man ju ha även fast man kör flytande, däremot kör polaris med längre axel + distans vilket inte brp gör (och krysskil, men det spelar ingen roll). Håller själv på att göra min sekundär flytande med hjälp av en egensvarvad distans, tror stenhårt på det..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du menar hylsan som sitter inne i variatorn som bulten går igenom?
bara ta mått och svarva:) är inte spec svårT=)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
eftersom du aldrig sprängt en rem så är de nog inte nödvändigt att du gör din flytande, men om du vill så ta bara så pass många m10muttrar som de krävs för att du ska få den flytande.. thats it.. ingen svarv och inget 150$ köp..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de känndes som lite heavymeck..nog hade jag vela göra de seriöst och svarva riktiga hylsor osv..
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
nån som gjort det på en enduro -01a och har lite bilder, tips, mått? :) funderar lite på att göra det med brickor om man inte får tag på nån som kan svarva.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
korekt linjering och flytande är oslagbart. Borde inte vara överdrivet svårt att tillverka flytande på skotrar som har splines. Ska väll vara att man måste ha längre bult i värsta fall.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nån som gjort det på en enduro -01a och har lite bilder, tips, mått? :) funderar lite på att göra det med brickor om man inte får tag på nån som kan svarva.

hittar du rätt storlek på brickorna som passar in i hålet perfekt så är de mkt bättre än nå muttrar iaf=)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
hittar du rätt storlek på brickorna som passar in i hålet perfekt så är de mkt bättre än nå muttrar iaf=)
ja kanon idé !
skitbra! för variatorn tar i muttrarna så de e ju bättre med 4-7cm brickor iställe för samma längd muttrar, kanonidé!
gör som ni vill sjklart :), men att börja känna kvalitetsskillnad mellan brickor muttrar eller svarvade distanser.. .
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Flytande sekundär variator....

Jag förstår inte varför BRP inte lägger ner sina splinsade sekundärer...
de är ju bevisat att flytande funkar mer klockrent.
:hmmmm: :hmmmm:
Jag fattar inte vad du menar,
Detta då en "splinsad" axel alltid är bättre än en "kilad" !
Det är ju snarare Polaris som är bakåtsträvare och inte övergår till "splinsad" axel.


Splines kan man ju ha även fast man kör flytande.
Alla Yamaha's jag skruvat i har haft flytande sek.
(och alla har splines)
Precis ! :rock:




.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
mät hålet in i variatorn:) är de samma som polaris så äre ju bara å köpa en polaris distans;)
så får du lite kvallité i maskinen du oxå;)
nejförfan! sätt inte in något polaris i en skidoo/lynx! Sen kör polaris tum på sin axel och skidoo metriskt sist jag mätte.

Och för att svara på topic så föredrar jag dock flytande, motorn rör sig så pass mycket att ska man ha den fast så ska motorn sitta lika bra och det är faskien inte lätt.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Tack så mkt!

Flytande sekundär it is! Ska fixa fram en bussning!

Jag har för mig det finns nån snubbe på dootalk som kallar sig för duck-någonting som skickar till Sverige, kanske kan försöka ta kontakt med han?

/F
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nejförfan! sätt inte in något polaris i en skidoo/lynx! Sen kör polaris tum på sin axel och skidoo metriskt sist jag mätte.

Och för att svara på topic så föredrar jag dock flytande, motorn rör sig så pass mycket att ska man ha den fast så ska motorn sitta lika bra och det är faskien inte lätt.

och vad göre om han sätter dit distansen om den är tum eller mm? sålänge de passar så är de väl inga problem? måååste ju vara mer seriöst än ett par muttrar enligt mig iaf?=).


och sen att svara på föregående att muttrar är mer seriöst än brickor? polaris kör med en distans sen 5-6 brickor längst ut,
detta måste ju vara ett fungerande koncept?

en fråga bara..hur funkar en splinsad flytande sek.? för på min RS så när ja skulle ta lös sek. så satt den nå djääävulskt fast när man lossat skruven, hur får man en sådan att röra sig lätt?