Familjeskoter Xtrim, Ranger 49 m.m.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag brukar hänga upp den över sommaren, och även det är möjligen överkurs. Du behöver inte oroa dig för att ha den ståendes på golvet mellan turerna!

matta och skenor klarar utan problem att stå på en liten yta. Grejerna får ta betydligt mer stryk än så vid vanlig finåkning så det är lugnt.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar JAAG.

Ser du någon risk att boogie och mattans kammar tar stryk om man skulle ha den lilla vagnen under mattan?
Frågar då garaget är inrett så att skotern kommer behöva rullas/flyttas emellanåt.
Samtidigt är det det inget problem att lyfta upp mattan och peta in rullen vid flyttning och sedan ta bort den igen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Nej det är lugnt, det var det jag avsåg då jag hänvisade till vad grejerna utsätts för vid vanlig körning.
 
Reactions: Conpros

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Du kan ju också skjuta in en bit 5X10 regel mellan kammarna trots att den står på en rullvagn. Då hamnar ju vikten på skenorna istället för kammarna. Men som JAAG skriver, det är ingen fara oavsett.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Har spanat in en Lynx GT 900 ACE som gått ca 450 mil.
Finns även en commander Etec i likvärdig prisklass som dock gått 600 mil.
Vad skiljer grand touring från commander?
Efit: miltal på Lynx GT
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Har spanat in en Lynx GT 900 ACE som gått ca 400 mil.
Finns även en commander Etec i likvärdig prisklass som dock gått 600 mil.
Vad skiljer grand touring från commander?
Lynx Commander Grand Tourer 900 ACE är en lite mer påkostad modell än vanliga Lynx Commander med bättre stötdämpare, dubbeldyna som standard samt oftast lite exklusivare färgval och dekaler. Tror också att de ska ha något bredare mellan skidorna, för att vara mer stabila och bra på led, men vågar inte svära på det. Kan hända att det bara är Lynx Ranger 49 ST som hade bredare mellan skidorna än den vanliga 49 Ranger...

En Lynx Commander GT 900 ACE lär vara besvärligare att köra i lössnö och i skogen än en Lynx Commander 600 E-tec pga. den är ganska mycket tyngre. Samma om man kör fast så är det något lättare att slita och lyfta i en sistnämnda, dock så är även det fortfarande en tung skoter. Men om du inte ska vara så mycket och köra där det är träd och trångt eller i backar och sådant så fungerar nog en Lynx Commander GT 900 ACE alldeles ypperligt och om de är i likvärdig prisklass så är nog det ett bättre köp sett till att den är en mer påkostad modell. Speciellt sett till att den gått 200 mil mindre också.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tackar för utförligt svar Henriksson!
Jag tycker vikt-synpunkten som du nämner är av betydelse. Kan acceptera att skotern är tung men när man kommer upp runt 320-330kg är det ingen lek att gräva upp maskinen om man lyckats köra fast. Tyngre än så börjar kännas tveksamt.
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Finns även en Skidoo expedition sport ACE 900 årsmodell 2015 i samma prisklass som gått ca 650 mil. Den väger endast 290kg medan Lynx GT 900 ACE väger 340/348kg. Lynx GT hade gått 450 mil.
Är 200 extra mil på en 900 ACE väldigt mycket?
Har önskemål om att hitta "rätt" skoter som gått under 500 mil, men det verkar svårt.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
"Katalogsiffrorna" på vikten är inte rakt av jämförbara mellan märkena alla gånger, tillverkarna tenderar att väga sina maskiner olika nära vad vi i denna delen av världen kallar tjänstevikt. Vissa tillverkare anger torrvikt, och då är det verkligen snustorr dom menar, utan vatten, olja, bränsle ja till och med tom på stötdämparolja och batterivatten, medan andra kan mena körklar men utan bränsle.

Bästa siffran du får är nog om du lyckas få syn på regnumret i annonsen och kollar bilregistret, den tjänstevikt som anges där bör vara jämförbar mellan märkena då dom varit tvungna att ange den utifrån myndighetskrav.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
"Katalogsiffrorna" på vikten är inte rakt av jämförbara mellan märkena alla gånger, tillverkarna tenderar att väga sina maskiner olika nära vad vi i denna delen av världen kallar tjänstevikt. Vissa tillverkare anger torrvikt, och då är det verkligen snustorr dom menar, utan vatten, olja, bränsle ja till och med tom på stötdämparolja och batterivatten, medan andra kan mena körklar men utan bränsle.

Bästa siffran du får är nog om du lyckas få syn på regnumret i annonsen och kollar bilregistret, den tjänstevikt som anges där bör vara jämförbar mellan märkena då dom varit tvungna att ange den utifrån myndighetskrav.
Jag har tagit viktuppgifterna genom att slå reg.nr på transportstyrelsens "Fråga på annat fordon".
 
Reactions: JAAG

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Finns även en Skidoo expedition sport ACE 900 årsmodell 2015 i samma prisklass som gått ca 650 mil. Den väger endast 290kg medan Lynx GT 900 ACE väger 340/348kg. Lynx GT hade gått 450 mil.
Är 200 extra mil på en 900 ACE väldigt mycket?
Har önskemål om att hitta "rätt" skoter som gått under 500 mil, men det verkar svårt.
Expedition sport är en smalbandad touring och är inte samma arbetsmaskin som vanliga Expedition. Jag skulle hellre ha satsat på bredbandaren, den duger gott även för touring och är bättre i lössnön. Över 500 mil är inga problem på ACE motorerna, det är nog annat som kan slitas och som man behöver ha koll på vid dom milen, typ dämpare, lager, variatorer och sånt.
 
Reactions: Conpros

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Jag tog dubbeldyna med värme i både handtag o sitsen, så frun inte kan gnälla att det är kallt 😎.
Jag har just fått utskällning av fru då jag råkade nämna att nya maskinen inte har elvärme i passagerarhandtagen. Det finns inte standard på BRP smalbandarsätet.

Jag tänkte att det kan vara en fördel då det inte blir lika poppis att sitta bakom mig på den (Xterrain pro 850) men det var en felräkning så nu behöver jag ett eftermarknadskit illa kvickt. Någon som har tips på sådant? :oops:
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Då blir det till att satsa på handtagsvärmare. 👍
Besökte en skoterhandlare idag och provsatt på ranger 49 och commander (bägge årsmodell 2013 och Etec).
Spontan upplevelse var att de kändes väldigt! stora. Commandern var gigantisk men även Rangern kändes stor och klumpig. De skulle ha 80 000kr för Commandern som gått endast ca 300 mil och såg ut att vara i gott skick för sin ålder. Den gadd bl.a. dubbeldyna med handtagsvärmare och snudd på nyskick på mattan.
Kan jämföras med 80 000kr för en Lynx GT 900 ACE årsmodell 2015 som gått ca 430mil och finns i en annan kommun.
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Då blir det till att satsa på handtagsvärmare. 👍
Besökte en skoterhandlare idag och provsatt på ranger 49 och commander (bägge årsmodell 2013 och Etec).
Spontan upplevelse var att de kändes väldigt! stora. Commandern var gigantisk men även Rangern kändes stor och klumpig. De skulle ha 80 000kr för Commandern som gått endast ca 300 mil och såg ut att vara i gott skick för sin ålder. Den gadd bl.a. dubbeldyna med handtagsvärmare och snudd på nyskick på mattan.
Kan jämföras med 80 000kr för en Lynx GT 900 ACE årsmodell 2015 som gått ca 430mil och finns i en annan kommun.
Du måste till mycket nyare årsmodeller för att de ska bli smidigare chassi på dessa. Jag ska jämföra min 2011 Commander 600 etec med -23 Commander 900 och Xterrain pro 850 nästa helg och det ska bli intressant.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Bra inputs nanowire.
Hade önskat mer slimmat chassi än dessa två mastodontpjäser.
Men önskelistan matchar inte min budget så det kommer inte bli någon ny skoter.
Du får gärna göra recension på din skoterprovning.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag har just fått utskällning av fru då jag råkade nämna att nya maskinen inte har elvärme i passagerarhandtagen. Det finns inte standard på BRP smalbandarsätet.

Jag tänkte att det kan vara en fördel då det inte blir lika poppis att sitta bakom mig på den (Xterrain pro 850) men det var en felräkning så nu behöver jag ett eftermarknadskit illa kvickt. Någon som har tips på sådant? :oops:
Skruva bort de helvetiska passagerarhandtagen!! Passageraren ska ändå hålla i föraren så passageraren i alla fall någon gång då och då lutar åt rätt håll!!

....och effektivare "risankare" än dom där utstickande tentaklerna till handtag finns inte.