Familjeskoter Xtrim, Ranger 49 m.m.

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Åk till närmsta ÅF o testa dessa modeller så får du en bra uppfattning. Vissa tycker inte om bredbandare då tunneln är bredare och gör det obekvämt för dom. Men jag sitter som en kung på min Commander GLX 😁. Så jag ångrar då inte mitt köp.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Blir till att testa bara snön kommer.

Hur är Skido Expedition sport 900 ACE?
Enligt ÅF har den fullängd på mattan och på bilden ser boogien ut vara sån ledad så den backar bra i snön (stämmer det?)
Nån som har koll på den modellen?
 

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Har ej koll på dom äldre, men dom nyare commander/expedition har flip boggie. Finns även ett tillbehör som gör den låsbar i nedre läget men då backar den sämre i lössnö.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Den jag kollar på är från 2015.

Har börjat landa i att de tre skotermodeller jag fastnat för är Ranger 49, commander och Skidoo expedition 154".
Min budget är ca 75000kr och jag tror jag skulle bli nöjd oavsett vilken skoter jag köpte. I nuläget ser det ut på följande sätt på blocket:

Commander
Ett flertal commander för ca 65000-68000kr och som gått mellan 220-600mil. De har samtliga Etec och är årsmodell 2012-2013. Fullutrustade.

Ranger 49
Dessa är lite nyare (2015) och ligger runt 80000kr. Har gått mellan 420-870mil. Fullutrustad.

Expedition
Har nyligen fått upp ögonen för denna modell som ska vara en crossover med basen i touring. Ligger ute för lite olika priser. 80000kr för 2015 som gått ca 650 mil eller 73000kr för en 2012:a som gått ca 220 mil. Fullutrustad.

Jag och frun pratade lite och vi bedömer att de viktigaste aspekterna för vår familj är att skotern ska vara driftsäker, skön att köra långa sträckor på hård led samtidigt som den ska gå bra i lössnö.

Skotrarna ligger långt ifrån oss rent fysiskt så det går inte åka och titta på alla.

Tar tacksam emot ev inputs när vi nu klurar på vilken skoter vi ska åka och kolla på.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag skulle prioritera låga mil framför årsmodell i valet mellan snarlika maskiner. Nu är ju touringskotrar inget jag har koll på i detalj men 70k för en 12:a låter dyrt :)
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Bra få denna typ av inputs. Saknar själv erfarenheten från att äga dyrare snöskotrar.
Den expedition jag kollat på har 38mm kammar på mattan. Är detta normalt för en touringmaskin eller klent?
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Vad är skillnaden mellan skidoo och Lynx?
Båda är om jag förstått saken rätt BRP maskiner samt har likvärdiga motorer. Och för en lekman ser de väldigt lika ut vid första anblick.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Det som skiljer dom åt är väl egentligen boggien.
Rätta mig om jag har fel ni som är mer kunniga 😅.
Boggien som du säger sen kåpor, Lynx brukar ha magnapull även om de har elstart (vilket oftast nyare ski-doo inte har), olika dynor. Så det skiljer lite smått o gott mellan dom.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Tackar för era svar Drdryyls och Bohnsack.

Säkert en dum fråga men varför behövs inte motorvärmare till skotrar med 4-taktsmotorer (ACE)?
Har nämligen inte sett info om motorvärmare på en enda skoterannons på blocket.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Behövs och behövs, klart dom skulle må bra av det men inte många ids sätta dit det. (men nog har jag sett det)

Man resonerar väl som så att resten av skotern är ändå klappslut långt före 3000 mil så att om motorn klarar 15000 mil eller inte är oviktigt.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Är med på ditt resonemang JAAG.
Kollade på de skotermodeller jag nämnt tidigare (ranger, commander, expedition) och konstaterade att nästan ingen modell verkar ha startmagnapull när skotern är nyare än 2015.
Är det generellt så eller är det endast vissa skotrar och modeller som saknar magnapull?
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
BRP har inte satt magnapull på någon skoter med elstart på rätt länge, däremot så går det eftermontera. Jag vill inte vara utan så min Summit fick en magnapull ditskruvad direkt.
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Är med på ditt resonemang JAAG.
Kollade på de skotermodeller jag nämnt tidigare (ranger, commander, expedition) och konstaterade att nästan ingen modell verkar ha startmagnapull när skotern är nyare än 2015.
Är det generellt så eller är det endast vissa skotrar och modeller som saknar magnapull?
Jag kan ha fel, men har inte de modellerna (standard) e-start? Då behöver man ingen magnapull?!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag kan ha fel, men har inte de modellerna (standard) e-start? Då behöver man ingen magnapull?!
Mm, man kan tro det... men vill man chansa? Betydligt enklare att bara öppna högerkåpan och dra om elstarten klickar än att börja jävlas med nödsnöret. Räddade humöret på mig flera gånger i vinter då min elstart intermittent vägrade funka utan att något fel går att finna.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Bra inspel där. Tackar för de svaret!
Passar på att ställa en annan fråga:

Om man har skotern i varmgarage, behöver man då palla upp mattan så den ej har kontakt med golvet?
Samt Ponera man har sån liten platta med 4st hjul att sätta under skotermattan när man flyttar den.. Kan man ha den plattan under mattan jämt eller blir trycket för "koncentrerat" så man riskerar få skev boogie eller avbrutna kammar?