Familjeskoter Xtrim, Ranger 49 m.m.

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Är det något man bör ha extra koll på i serviceboken?
Tänker som i fallet med bilar ska ex. Multirem/drivrem, kammaxelrem, växellådsolja etc bytas med vissa intervall. Nått liknande med skotrar och där man kan åka på en stor service om skotern börjar närma sig nått visst miltal.
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Är det något man bör ha extra koll på i serviceboken?
Tänker som i fallet med bilar ska ex. Multirem/drivrem, kammaxelrem, växellådsolja etc bytas med vissa intervall. Nått liknande med skotrar och där man kan åka på en stor service om skotern börjar närma sig nått visst miltal.
Det optimala är ju om det är ifyllt i serviceboken att den varit in på skoterfirma minst en gång per år på service, men många brukar övergå till att serva skotrarna själva när de blivit så pass gamla att alla garantier har gått ut (garantier brukar inte gälla annars om man servar själv). Så det är inte säkert att det går att bara kolla på det, eller urvalet riskerar att bli ganska litet om man har som krav att serviceboken ska vara fullt ifylld från skoterfirma.

Vad gäller tvåtaktare (600 E-tec) så finns det inte något så stort som multirem/drivrem/kamrem som behöver bytas. Drivrem/variatorrem byter man när den gamla börjar vara i dåligt skick (börjar slira, leva om eller att skotern inte går som den ska pga. den), inte vid årligt service egentligen. Den kan hålla i många, många år om man kör lugnt med skotern. Gällande olja så tvåtaktare bränner ju upp sin motorolja, så det är ingen sådan olja eller oljefilter att byta.

Så det man gör på en enkel service på en tvåtaktare är att byta kedjehusolja/växellådsolja samt att fylla på med fett i alla fettnipplar, årligen. Samt generellt kolla igenom skicket (att allt som ska vara fast är fast och allt som ska vara löst är löst samt att inget verkar vara skadat eller slitet), spänna kedjan vid behov, kolla mattspänningen (både kedje- och mattspänning bör man kontrollera under själva säsongen också). Om man är riktigt seriös så kan man plocka loss och rengöra avgasventiler samt byta bränslefilter, men jag skulle inte säga att det är nödvändigt att göra årligen. Kanske med 2-3 års intervall, ev. mer. Tändstift kan man byta i förebyggande syfte, men åtminstone med fallet E-tec så har jag aldrig behövt byta tändstift på hundratals mil eftersom de har så ren gång och ren förbränning av bränslet så om du köper en 600 E-tec så skulle jag säga att man byter tändstift först när man får något problem med misständning eller liknande.

Fyrtaktare påminner ju mer om en bil och den service en bil behöver då, med skillnaden att en fyrtaktare i skoter går mycket kortare sträckor och antagligen aldrig kommer att komma upp i sådana miltal att t.ex. en kamrem/kamkedja behöver bytas. Ev. skulle det vara om sådana byten ska göras med vissa års mellanrum, det kan man ju komma upp i. Sen så har jag hört om att en del som kört väldigt långt med sina fyrtaktare har fått göra ventilinställningar på dem, det ska tydligen göras vid något visst miltal också. Annars så är det som jag förstått det (har aldrig ägt en fyrtaktare själv) samma service som jag beskrivit på en tvåtaktare, med skillnaden att man även får göra ett byte av motorolja och oljefilter varje år.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Det verkar finnas många Commander 800 Etec ute på marknaden i min prisklass.
Vad är det för typ av skoter?

Samt hur gammal skoter vågar man köpa om man vill ha en som är driftsäker? Miltalet är en sak men jag tänker att en 8-9 år gammal skoter kanske börjar få ålderskrämpor? :D
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
All form av buskörning i lössnö, klättring branta partier, köra över 60 km/h etc. faller bort. Skulle nog fall in under "gubbkörning" om man skall kategorisera sig.🆒
Vill ha en trygg familjeskoter med god komfort, som går tyst och luktar mindre.
hoho, nu pratar du om 800cc, visst drar det fort iväg...
 
Reactions: mas

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Nädå, är mest nyfiken vad det är för skoter. Sen ligger de bra i pris jmf Etec 600.
Gissar dock att det är en stor motor och tyngre skoter än commander Etec 600.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Det verkar finnas många Commander 800 Etec ute på marknaden i min prisklass.
Vad är det för typ av skoter?

Samt hur gammal skoter vågar man köpa om man vill ha en som är driftsäker? Miltalet är en sak men jag tänker att en 8-9 år gammal skoter kanske börjar få ålderskrämpor? :D
Om jag mins rätt så hade första årsmodellen av commander 800 problem med varmgång. Mins inte om det åtgärdades på den årsmodellen men ska ha blivit bättre på årsmodellerna som kom senare.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Nädå, är mest nyfiken vad det är för skoter. Sen ligger de bra i pris jmf Etec 600.
Gissar dock att det är en stor motor och tyngre skoter än commander Etec 600.
Viktmässigt så är det ingen jätteskillnad mot en 600 E-tec. Det är fortfarande samma antal cylindrar (två), enda skillnaden är att det är lite större och grövre grejer inne i motorn på 800 E-tec men det är inte mycket vikt som det handlar om så det skulle jag säga att du egentligen inte behöver ha med i beräkningarna.

Det som däremot är bra att ha med i beräkningarna är att 800 E-tec inte är kända för att vara fullt lika hållbara som 600 E-tec, så om en 600 E-tec kan gå 1000-1500 mil utan större problem med motorn så kanske 800 E-tec börjar nå sin gräns redan vid 800-1000 mil. Generellt alltså. Undantag finns garanterat i bägge dessa grupper. Anledningen till skillnaden är antagligen främst att 800 E-tec används hårdare, köparna av en större motor tycker nog generellt om att gasa mer. Medan de som köper 600 E-tec kör lugnare. Samt att 800 E-tec ändå har ca. 40 hästkrafter mer (ca.155 hk, medan 600 E-tec ska ligga på ca. 116 hk) och det i sig sliter mer på motorn när man nyttjar dem.

Förutom motorn så brukar faktiskt Commander 800 ofta ha lite bättre, mer påkostade stötdämpare eftersom det var mer av en premiummodell, så på det sättet är den faktiskt bättre än Commander 600. Ev. så kan Commander 800 se lite häftigare ut också, ofta lite lägre ruta (som dock skyddar sämre mot vinden, så det är ju en avvägning). I övrigt så är de väldigt lika och är lika bra på samma saker, bägge har lågväxel och kylfläkt så det är ingen skillnad i dragförmåga t.ex. Ev. att Commander 800 kan orka dra tyngre tack vare starkare motor, men det är nog ingen jätteskillnad. Ev. så kan Commander 800 också gå något varmare om man utnyttjar effekten, också pga. den större motorn.
 
Last edited:
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tackar för det utförliga svaret Henriksson.
Extra intressant det du skriver om miltal en för 600:an vs 800:an.

Hur gammal skoter vågar man köpa om man vill ha en som är driftsäker?
Miltalet är sannolikt viktigare men jag tänker att en 8-9 år gammal skoter känns lite otryggare än en 4-5 år gammal. Men jag har inget belägg för det.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ev. att Commander 800 kan orka dra tyngre tack vare starkare motor, men det är nog ingen jätteskillnad. Ev. så kan Commander 800 också gå något varmare om man utnyttjar effekten, också pga. den större motorn.
Rent generellt så ska man dra tungt så ska man sikta på att ha låg utväxling, motoreffekten är i princip oviktig. Motoreffekten spelar snudd på bara roll om man vill ha hög fart på grejerna. Så med timmerdoningen bakom så kommer en ACE 600 med lågväxel klara allt en Commander 800 klarar, fast på en fjärdedel av rembudgeten.
Det är om man håller på att ankra med Nilapulkan i vattnet på isen 800an kan rädda dig då en mindre motor inte klarar biffen, då är det matthastigheten, föraren och turen som fäller avgörandet.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för inlägg JAAG.

Gällande min fråga om ålder på skotern...
Är en skoter från 2013 bli mindre driftsäker jämfört med en från 2016 om båda gått lika långt?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Nej skulle jag svara om båda har fått likvärdig service. Etec 800 blev iof bättre och bättre, så där skulle jag ha gått på den nyare. Men en sån ska du ändå inte köpa...:)
 
Reactions: Conpros

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Commander m 600 E-tec är en ruskigt driftsäker skoter. Min årsmodell -11, som jag haft sedan ny, har gått ca 500 mil och det enda jag behövt åtgärda är förarrelaterade saker (borttappad startnyckel, batteri som jag missat att underhållsladda, reparation av växellådan när växel lades i vid högt motorvarv) samt att knappen för elstart efter tio år kan bli känslig för fukt och inte sammarbeta vid fuktig väderlek. Det senare är ingen big deal då den lätt startas genom manuel kortslutning av startreläet med tex en blocknyckel så har inte brytt mig om att byta.
Bara att koppla på pulkan, trycka start och köra iväg varje säsong sedan den var ny. Det är en maskin jag aldrig kommer göra mig av med :)
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar Mattgojohn

Roligt höra nanowire.
Det finns endel årsmodell 2013 och 2014 av Ranger 49 och commander Etec 600 ute på marknaden för bra priser. Om de inte gått så mycket kan ex en 2014 i bra skick vara ett alternativ.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Skulle vara intressant att höra ditt resonemang kring Ranger / Commander modellerna. Ski-Doo Expedition sport är också ett fint alternativ, 154'' matta, men lite mer led-anpassad. Synd att dom är så svåra att hitta på beg-marknaden.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Skulle vara intressant att höra ditt resonemang kring Ranger / Commander modellerna.
Jag har testat svärfars Ranger 2022 med 900 ACE motorn. Den kändes trevlig att köra. En commander har jag aldrig testat men däreremot hört mycket gott om dem bla att de är fina köra på led (stadigare än Ranger). Dock är det en större skoter som, vad jag läst mig till, är något klumpigare än Rangern.
Jag lutar i skrivandets stund åt Ranger 49 men dyker en fullutrustad commander, som gått lite och är i bra skick, upp i min prisklass är den intressant.
 
Last edited: