Familjeskoter Xtrim, Ranger 49 m.m.

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Bra inputs nanowire.
Hade önskat mer slimmat chassi än dessa två mastodontpjäser.
Men önskelistan matchar inte min budget så det kommer inte bli någon ny skoter.
Du får gärna göra recension på din skoterprovning.
Sen när det blir dags så kan nog 2023 års (och framåt får man förmoda) Lynx 49 Ranger vara intressanta, om du vill ha något smidigare. De bygger då på samma chassie som lössnömaskinerna (Boondocker) och ska då vara betydligt mer nätta/smala än det tidigare chassiet. Men just nu så ligger ju de i en helt annan prisnivå än vad du är beredd att betala så i dagsläget är de ju inget alternativ.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Tackar för inputs Henriksson!

Vågar man lita på miltalet de anger i blocket annonserna eller är det enkelt fuska med mätaren?
Ibland ser man maskiner från 2013 som gått 150 mil. Låter extremt lite.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Känske de bytte motor?
Man får inte mindre mil på mätaren för att man byter motor, men byter man mätare till en ny mätare så kommer det stå 0 mil, eller byter man från en annan maskin så kommer de mil som den maskinen har skrapat ihop att visas.

Men det behöver inte vara något konstigt att en 10 år gammal maskin bara gått 150mil. tex min tundra efi kommer troligen inte komma upp i 150 mil på 10 år. Har gått 30 mil nu på två säsonger. Har man många maskiner så blir det inte så mycket mil per maskin.
Men har en maskin gått 150mil på 10 år så ska det synas på skicket, den bör se ut som ny eller nära ny.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Tackar för det inlägget Asker.

Finns en commander årsmodell 2016, 600 Etec (500 mil) limited edition med extra utrustning som enligt säljaren är i gott skick.
Denne säger att kolvar är bytta 2018 (några månader efter garantitiden gått ut och skotern gått ca 260 mil) pga problem med att insugsgummina delat på sig.

Är det oklokt att köpa en skoter som fått kolvarna bytta? Rör det sig om måndagsexemplar?
Vill ha en driftsäker skoter.

En ytterligare sak. Skotern har en låg framruta. Är det inte en nackdel vid touring?
En ny ruta är väl inte gratis om man ska hosta upp för en sådan?
Skotern ligger precis på budgetgränsen.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Angående Ranger 49 så finns det ju olika generationer av dessa. Generation 1 fanns mellan 2011-2014 (REX chassit). Från 2015 blev det nytt chassi (REX2). Jag har dålig koll på när det blev skillnader efter det men jag tror att det var vid 2019 det kom en ny variant, möjligtvis 2018.

Ser man till första generationen så var det ändringar varje år på dessa i form av mattor, boggie och variatorsättning. Troligtvis inget trådskaparen berörs jättemycket av om huvudsakliga användningsområdet är led. Skulle tro att 2013-2014 är ganska lika varandra och de har lite högre kamhöjd på mattan än föregångarna och de går troligtvis bättre i lössnö än föregångarna.

Jag hade en 2011 en stund i fjol och fann att jag ofta tog den för åkturer där jag bara puttrade runt än någon av summitarna. Den var helt enkelt behaglig och en väldigt komplett skoter att åka runt på. Helt OK på led trots sina 1000 mil med sopsluta dämpare och gick bra att snirkla runt träd med om man ville det. Nästa så jag ångrar att jag sålde den. Den är dock vingligare än en Commander så man får vara lite mer aktiv i körningen men i gengäld så är de ju smidigare.

Köp så komplett maskin som möjligt, speciellt om du tittar på äldre maskiner för det är inte helt enkelt att få tag på nya tillbehör till de äldre. Jag letade tex efter ryggstöd men det fanns inte.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Tack för inlägg eing!
Jag har inte helt räknat bort Ranger 49 från möjliga modeller. De jag sett hittills har dock gått betydligt mer än de 500 mil jag har som gräns. Sen är det huvudsakliga argumentet mot Rangern att det är många som skriver "vingliga". Skall dock viktad mot att det är en smidigare skoter.

Gällande min frågeställningar (ovanför). Vågar man köpa en skoter som fått kolvarna bytta?
Samt vad landar pris för ny ruta på?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Hade själv en 49 Ranger 2012, och körde nästan 700 mil med den fram tills jag skaffade min Boondocker 2018.
Och jag var supernöjd med den. Visst var den lite vinglig, men det sitter inga krängningshämmare på första generationen.
Och har man sedan fjädringen mjukt för bra följsamhet i mjuk snö, ja då blir det lite vingligt på led. Eller vingligt är väl att ta i, mera att det var väldigt dålig kurvtagning eftersom att den neg ihop i svängarna. Men det lärde man sig, så det var bara att bromsa in före kurvorna, lugnt igenom och sedan sikta och klämma åt när man kom ut på rakstrecka igen.
Och precis som eing9911 säger, så är de väldigt följsamma skogssmygare. Och om man behärskar tekniken att köra uppepå snön och inte skära sig fram med fullgas, så kommer man otroligt långt.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Drdryyls:
Tack för svar. Jag skulle ev kunna se om jag får pruta 2000kr på priset så kan jag köpa en högre vindruta.

Den stora frågan kvarstår:
Är det en risk köpa en Etec 600 motor som gått 500mil och fått kolvarna bytta vid ca 270 mil? (pga insugsgummit). Är det få större risk att motorn havererar igen?
Vill ha en driftsäker skoter.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Jag skulle inte se det som en nackdel, då har ägaren säkert hållt koll på insugningsgummina sen. Men visst, är det bytt till billigaste piratkolvarna är det kanske lite sämre.
 
Reactions: Conpros

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Vad jag har hört så ska 600 e-tec vara bra och pålitliga motorer. Visst alla motorer har sina måndagsexemplar och guldkorn.
Ser skotern fräsch ut och inga skador så lär du inte få några överraskningar.
 
Reactions: Conpros och mas

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Då var det klart!

Blev till sist en 2015 Lynx Commander Limited som gått 395 mil, fullutrustad och i mycket fint skick.

Provkörde den på led och i lössnö. Blev djupt imponerad av hur smidig den var att köra trots sin höga tjänstevikt samt hur tyst och pigg 600 Etec motorn kändes.
Testade även andra skotrar bl.a. Skidoo expedition sport 900 ACE 2016 men upplevde att den gav ett "plastigt" intryck, kändes vinglig på led och framtung i lössnö.

Vill tacka alla som skrivit i denna tråd och svarat på mina frågor. Hade det inte varit för alla goda råd och tips från er finns risken att jag riktat in mig mot fel typ av maskin. 👍:)

Kommer fortsättningsvis skriva frågor om den nya skotern i ny tråd i annan forumdel.
 
Last edited:

thaleszop

Ny medlem
19 jan 2023
1
0
1
33
Nevada
49:an finns med 600 E-Tec och det är riktigt snygga motorer. Lite mer grädde i den, men i samma takt. Men jag tycker inte att det låter eller luktar nämnvärt mer än 600ace.
roblox toy codes mobdro
 
Last edited: