F7 EXT "water mod"

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det skule vara kul men jag har aldrig tagit en sväng på vattnet i skrivande stund å skulle nog få det tungt att hänga med som de ser ut nu annat än på rakorna :) så det blir nog mest justerande och tränande men man ska aldrig säga aldrig ...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
här var 1a bänkningen föra lördagen , som allt för ofta modifierade maskiner med massa oprövade ändringar (bla ny race ecu med okänd bränsle och tändning, m1000 reeds, för långa bigborepipor mm) så infinner sig inte alla hk på en gång , jag gissade 145 med den gav 148 vid 7800 0.78 BSFC (Gunde är vittne) ca 20 hk minde än om jag gjort en "tangentsbords bromsning" , det saknades även minst 500 varv och den gick svinfett på lägre varv och slog igen stift på löpande band ,
promod kungen Janne brännvall föreslår var jag ska kapa piporna :)
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Ingen maskin du vill sälja när den är klar:) är namligen ute efter en vatten räcer:) ser riktigt bra ut!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja det är janne brännvall .. han har förövrigt ett fränt bygge : en skidoo Elan med 4 cylindrig turbo mc motor och växellåda !! ..... nää jag säljer aldrig några skotrar köper bara :) men bygg en själv om den här fungerar bra gamla f7or är ju näsan gratis och miggar man pyramiden och styrförflyttningen i svart stål så blir det både billigt och enkelt ...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de här är ju lite off topic men här är Elanen jag nämnde tidigare med 4 cylindrig turbo mc motor och växellåda !!

unnamed22.jpg

unnamed.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
här var 1a bänkningen föra lördagen , som allt för ofta modifierade maskiner med massa oprövade ändringar (bla ny race ecu med okänd bränsle och tändning, m1000 reeds, för långa bigborepipor mm) så infinner sig inte alla hk på en gång , jag gissade 145 med den gav 148 vid 7800 0.78 BSFC (Gunde är vittne) ca 20 hk minde än om jag gjort en "tangentsbords bromsning" , det saknades även minst 500 varv och den gick svinfett på lägre varv och slog igen stift på löpande band ,
promod kungen Janne brännvall föreslår var jag ska kapa piporna :)
Vilken tuninglängd har piporna nu då (innan kapning). Och vilket varvtal vill du de ska dra till om du får välja.

Som bra exempel på tuninglängd som ger max effekt 8100v 8200v.Portad rotax 800 crankshop pipor 111cm i tuning och 32mm stingrar. Tuninglängden är räknad från kolv till mitten av sista kona ( revcona).

Jag tror man bör ligga runt 111-112 tuning för att få effekten till 8100-8300v på en 700-800cc ber på portninfg förståss! kan/vill du uppge porthöjder vore det kuligt att höra.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
tuninlängden är 117 cm och den drar till 8100 -8200 nu med mindre soppa och lägre tändning , piporna är samma längd som på min mod 800 motor men den har kortare avgasport i cylindrarna och ingen fläns (packningen å pipan sitter direkt på billet cylindren) , vilket gör att dom har 113.5 cm å den varvar 8500 -8700 , konstigt att det skiljer så pass mkt från ditt rotax exempel , jag mäter med en tråd mitt efter pipan och märker upp mitten på slutkonan ,
de blir ju lite längre då diameterändringarna göt mätningen längre än om man mäter mitt i pipan
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
tuninlängden är 117 cm och den drar till 8100 -8200 nu med mindre soppa och lägre tändning , piporna är samma längd som på min mod 800 motor men den har kortare avgasport i cylindrarna och ingen fläns (packningen å pipan sitter direkt på billet cylindren) , vilket gör att dom har 113.5 cm å den varvar 8500 -8700 , konstigt att det skiljer så pass mkt från ditt rotax exempel , jag mäter med en tråd mitt efter pipan och märker upp mitten på slutkonan ,
de blir ju lite längre då diameterändringarna göt mätningen längre än om man mäter mitt i pipan
Vi mäter nog olika.

Jag mäter så i mitten av pipan som möjligt med tråd som du gör men vart vi mäter ut mitten av revokona kan skilja mycket.
Mitten revkona är lite svår att mäta ut, jag drar 2 strådar ut efter slutkonan och där trådarna möts är slutet kona. Det kan bli 4-5cm utanför stingerinfästning/skarv med andra ord. Där konan börjar är skarven som övergår till mage. Så mitten från magskarv till där trådarna går ihop till 0 är det slutliga måttet från kolv räknat som jag mäter. Och från kolv är kolvens yttersida i mitten utblås.

Men det är väldigt lätt att två personer mäter ut slutet på konan flera cm olika för bara någ grad man flyttar tråden utefter konan gör många cm.

Om jag blandar in fler pipmått och som ref.
Org pipmått på Tc 1000 110,5cm de drar till 8300-8400v på en trippel som är lite mer varvvillig.
Mina trim AAen pipor har 109cm och ska dras till 8800-8900v (på trippel)
Mina spi pipor har samma tuning som org 110,5 fast har lite andra former,,de drar till 8600v på trippel.
Rotax 800 slp dubbelpipor för hög okt och säkert 15-1 i komp-f var bara 107cm och bör dras till 8800-9000v på en portat 800a. De piporna dömde jag ut för vattenåka så nu ska vi köra dessa crankchop piporna med 111cm tunging och de bör landa på 8100.8200v tack vare att en tvinn inte varvar ur lika lätt som en trippel med samma tunginglängd.

Kolla om du mätt på annat sätt och mät gärna som jag beskrivit för det är rätt tuninglängd mättekning.
Om jag med mitt mätsätt skulle mäta 117cm tuning så skulle jag gissa pike på ca-7800vv på en portad tvinn 800a.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
mätte lite nogrannare ikväll , dom är dragna så det är lite jobbigare och mäta en äldre "std pipa" , tror jag klanta till det på ytterradien på slutkonan nu fick jag 114 cm och på modmotorn blir det 109 cm vilket stämmer mkt bättre , hur många cylindrar motorn har påverkar ju inte varvet även om det blir så i många praktiska exempel av andra andledningar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
mätte lite nogrannare ikväll , dom är dragna så det är lite jobbigare och mäta en äldre "std pipa" , tror jag klanta till det på ytterradien på slutkonan nu fick jag 114 cm och på modmotorn blir det 109 cm vilket stämmer mkt bättre , hur många cylindrar motorn har påverkar ju inte varvet även om det blir så i många praktiska exempel av andra andledningar
Ok. Då kan det vara ide att kapa dem till 111-112cm. Om om du har tur stiger inte max pikvarv trots kapningen, den kan stanna på 8200v med enda skillnad mer hk och lite tapp i bottendrag. Om du orkar så kapa 1cm i kröken och 1cm i magen så är det större changs den funkar bra trots kapningen.

Mod motor och dess pipor vad är det för kul motor du har?

Varför flercylindriga pikar högre i varv med samma trimgrad/cc/tuninglängd per cylinder är mestadels pga att vibrationerna suddas ut ju fler cylindrar man har.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
De blir att korta dom ett par cm , har legat lågt med den här några veckor då det endå är en sommar skoter å har istället gjort i ordning min m1000, mod motorn är en f7 underdel med speedwerx egna cnc frästa cyl som dom gjordes 2004 för crossen..