F7 EXT "water mod"

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Här kommer en liten projekttråd om min gamla trotjänare som efter säsongens slut 11/12 och med 1300 mil på mätaren var så slut att att det såg ut som att de var ett gångjärn mellan bulk och tunnel när man bröt i den, vid närmare inspektion märkte jag att hela sekundäraxeln gick att lyfta upp med lagerbock å allt ? dåligt dragna bultar (full koll) under 100 tals mil hadde nött i aluminiumet till den grad att det till sist sprack bort ett stort stycke ! att börja svetsa i eländet var inte att tänka på däremot att skrota den ...



Så blev det iallafall inte utan på hösten kapade till rejäl plåt som jag bultade i lagerbocken och tunnelsidan, efter att jag svetsat alla sprickor i bulken med min nyköpta kinaTIG blev det visserligen bättre , men det gungade fortfarande alldeles för mycket i den utmattade bulken, jag insåg att den var tvungen att få en en pyramid och då i samma veva flytta styrningen , efter lite mätande och funderande så hamnade stången till sist ca 25 cm uppåt och 10 cm framåt med den här "stolpen"


det var omöjligt att inte inspereras av snopron som stod bredvid och
styrstången hamnade ochså snarlikt med den här plattan ..


Plattans väl till tagna bredd är för att få mera plats och bredd mellan pyramidrören i 16 mm chromemolly med justerbara P-ändar ,
jag han knappt skruva dit dom så blev det tidigare totalt utdömda
chassit bättre än nytt ! :)


jag kapade av tanken och behöll främre delen för att få kvar en torpedvägg , de var meningen att bygga en liten alutank på 5-10 liter , crosshuven som jag haft liggande sen 2005 kom nu äntligen till användning
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja det är nästan nödvändigt om dom fått mycket stryk/gått långt , du gjorde aldrig någon projekt tråd om den ?
-hur fn gör man när bilderna inte hamnar rätt väg ?

Byggde nya kortare A-armar, materialet föll för rostfritt
just för att det inte rostar .. nää jag skojjar de var nog mer en slump , tungt slår sig nå jävulskt ! kommer aldrig att göra om det !



Men de blev ändå rätt bra, betydligt lättare än org och jag slapp
dessutom måla dom , men jag ångrar att jag inte byggde dom ytterligare någa cm smalare och i chromemoly.
justerbara FOX mini float är fullständigt onödiga men lätta snygga och dom passade bra ! skidorna är mini C&A pro ,
den övre armen synns dåligt här men den har endast ett rör

 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
snyggt! bilderna borde du kunna vrida till bara i fotovisaren innan du lägger upp dom på nätet?

också nyfiken på motorkonceptet :) va kör du med för matta?
 
Last edited:

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Kul projekt, men vattensäsongen är ju som till ända? Siktar du på att pilla lite hela vintern och ha den klar nästa sommar? :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
mattan blev en ripsaw 32 , här ångrar jag mig lite å borde kanske gått på en cobra 38 istället , men de går ju alltid att byta , mattan köpte jag ny å här kapar jag ner den till rätt bredd

motorn som varit en 800a med fatazz singelpipa dom sista 400 milen och har gått otroligt bra , men jag var jag lite less på det utförandet och ville ha dubbelrör , speedwerx "heart/rocket twinpipes" har jag bra erfarenhet av på min snopro så jag skaffade ett till par av dom , men slutburken passade inte (dock inget ont som inte för ngt gott med sig) den fick även större 50 m spjällhus , dränerings pluggar i vevhuset , riktad vev , nya packboxar , STM avgasventiler (ej på bilden)

då inte slutburken passade så byggde jag istället "sidepipes" här har båda precis
kikat ut genom baljan (varför inte slutburken passade vet jag nu , den var för DD modell och kjedjehus modellen har några cm bortkapat i hörnet närmast huset)

själva burkarna köpte jag på ren slöhet (tyvärr) finishen var en stor besvikelse , fula svetsar och målade med silverfäg ? här har jag snyggat till dom och även svetsat på en krök för att inte få avgaserna i ansiktet , jag märkte även att snoprons 19 liters tanka passade perfekt ventileringen har jag byggt om så den inte ska ta in vatten , expansionskärlet fick det trångt efter stingerdragningarna så den flyttades ut (inuti org tanken) de är ju dessutom praktist att kunna se att man har kylarvätskan kvar :)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Vart köpte du slutburkarna? De såg relativt stora ut i volymen på dämparkroppen men bilden kan lura mig ang storleken. Om det blir för högt ljud kan du bygga om till singelburk ut på samma sätt.

Låt höra yttermåtten på dämparna och hur grovt rör det är genom dem tack.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
dom är från från Aaen , diametern är 3" och innermåttet är 38 mm , de kan låta stort men jag ville ha den storleken , dom är givetvis nertagna med strypningar , det är värre när man kommer på att man vill gå åt andra hållet ..
ja den låter illa men det gick faktist att köra även när jag glömde propparna tror det är värre på sidan
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
står ju han ha bytt till större spjällhus :)

men dysse vad är det för lustgasflaska man skymtar? :D
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Endera skruvar du med ett jävla tempo eller är skotern redan färdig och du skapar byggtråden i efterhand, gissar på det sistnämda. Så upp med film!!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag började med byggandet i dec och den är nästan klar nu , så tempot är riktigt lågt , han med en liten provkörning i höst på knädjupt vatten = för mjuk centerdämpare, rann in vatten efter fotstegen /vatten på remmen (bygger igen dom nu) de som var positivt var gassvaret a ljudet , nog om det .....

jag ville ha en större kylare men hittade ingenting lämpligare än en summit kylare !
(kändes helt fel trots att den passa så bra) den är
30% större och tillät även att jag fick ett lite rakare modernare stuk
ja kapa ur en tårtbit och drog i vinkeljärnet med ett spännband stående på tunneln


hos do88 hittade jag slang med nästan helt rätt vinkel och olika dimension å ändarna



ja Anton såg rätt , lustgasen satt faktist monterat på skotern även sista
vintern men den blev aldrig ordentligt injusterad då inte bänken var i ordning ,
det kändes som rysk roulette att justera i fält men i vinter tänkte jag ta tag
i det ...
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Tack ! ja jag har funderat på det , det blir nog stor skillnad bara med tätade holkar
och en boogie justering så den inte niger så fort man släpper av lite på gasen ,
de blir även ett nytt större variatorskydd och fläktkyling till remmen ..
ja väntar på lite dekaler som jag beställt men här är den helsvart