F7 EXT "water mod"

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
så den lever den här tråden utan mig , har missat det jag är in på forumet så sällan ;) ungefär så härt ser det ut :

här 1a 148 hk körningen med race ecu och vp 109 i tanken och
bluddrande bestycking , den uppsättningen gav som bäst 159 hp vid 8000 med bränsle justeringar (kurvan är snarlik som den ser ut på motorn idag)

sen gick tillbaka till org ecu (endast 1.5 graders kil) och vanlig 98 i tanken då gav den nätt å jämt 150 hp vid 8000 (syret i soppan ger ca 5 hk) ...

sen kortade jag piporna , ökade på porttiderna , stoppade tillbaka APV:n (tidigare så var dom uppspärrade vilket gjorde att den ville sura å släcka stift ) = 168 hp 8050 varv ! fortfarande med "låg tändning" och 98 oktan ,en del av effektökningen tror jag kom från att den nu med APVn slutade sura stiften på låga varv och då gick den renare även på höga med jämns avgastemp , mysteriet är varför den vägrar varva mer trots ändringara som borde ger minst 3-400 varv ? , jag ska testa några ideer idag sen blir det ev att gå tillbaka till race soppan och prova mer tändning och en högkomps topp på 13.8:1 ...

 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Oj jag har missat sista bänkningen bäd me.... Det ser ju väldigt lovande ut med 168 hk på så låga varvtal.. Vilken kubik är den på nu?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Det är 800 cc , jag har fått den att dra högre i varv till 8400 i fint register med just över 170 hp , men det var några veckor sen jag håller på att bygga om utsuget så jag kan suga från sidan med sidepipes på, ( har kört med vanlig slutburk tidigare) , blir intressant framförallt om den börjar svara på stinger ändringar bättre ....
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
i lördags var jag å prövade dragracing Lahnajärvi ! bytte till lägre styrhöjjare och flyttade centerdämparen , då vi bara haft blankis sista månaderna var den bra ojusterad och jag saknade i början 500 varv men efter helixbyte blev det någorlunda men den var lite seg starten men gick bättre å bättre ju mer den klättra i varv , banan blev snabbt lös och isig , halt då den blev nerspunnen till isen på sjön , jag lyckades ända ta mig till mig till final som jag förlora med några dm , tidtagningen spökade och både 60 fotstider och slutfart försvann men med Gps i fickan körde jag 176.5 km/h första repan då jag missat målgången och gasat på tok för långt , bästa GPSfart över mål var 162 km/h

Gunde vann veteranklassen och trots tidtagnings strulet var det en mycket lyckad tillställning som jag kommer att besöka igen !

http://www.tidkort.com/?k=3

(dom andra klassernas tider finns i rulllistan på sidan )
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
den gick bra för att vara nästan ojusterad och byggd för vatten, coolt att åka 170+km/h med en smalare spårvidd än min gamla Yamaha... haha
Jag åkte 8.01 /132km/h med min gamla Yamaha i veteranklassen, Körde utväxlingen i botten efter ca150m. Orkade inte byta utväxling då jag inte åker 201m annars med den.

Dysse var bara typ sekund snabbare än mig....

Helt klart ska vi dit nästa år!