Första längre maskinen 50-60

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
saken är den att vill du ha en driftsäker lössnömaskin med lite krut som passar din budget och är relativt driftsäker från start finns det egentligen bara m7/m8 å välja mellan imo
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Finns det nån skotermodell man inte läser hemska snyft historier om? :)
Arctic Cat m/cf

Nu kör du förstås polaris så jag förstås om du tycker det verkar sanslöst att det finns en skoter som är hållbar.

Arctic cats m/cf är den bästa skotern som blivit tillverkad genom hela världshistorien. En motor levererad av japanska Suzuki som går och går monterad i ett av de enklaste chassin som någonsin rullat ut ur en skoterfabrik. Chassit är i princip en bockad aluminiumbit som knappast kan gå sönder om du inte misshandlar den och den är monterad helt utan rymdskeppsmetoder såsom lim eller svetsning. Suzukimotorn är den pålitligaste motorn jag någonsin kört.
Jag har kört ungefär 2500 mil på olika m-serier och den enda motormässiga problemet jag varit med om var en statorplatta som byttes på garanti efter 1300 mil. Annars var visserligen magnapullen lite känslig men den kostar en femhundring om du beställer från USA och det är väldigt lättskruvat så det ska inte vara några problem. Planetväxeln innehåller en miljard drev så den är ju lite känslig och därför har jag varit med om ett haveri som blev lagat på garanti efter 700 mil. Den främre boggidämparen sitter monterad i det nedre fästörat med en bussning, denna bussning slits förstås så se till att byta den så att axeln inte börja slita i dämparens fästöra.

I övrigt så har jag bytt en tunnelförlängning som hade spruckit upp men det var jättelätt eftersom att jag bara beställde en ny och nitade om den. Den gick sönder därför att jag drog en ensilageboll bakom M8an och om skotern klarar av 600kg ensilage så klarar den garanterat av att dra en nilapulka till någon fiskesjö.

"Klena a-armar""dålig matta""ineffektiv diamonddrive"
Håller alls inte med. A-armarna är inte känsligare än på någon annan skoter. Mattan är antingen en camoplast challenger eller en camoplast powerclaw, ingen av mattorna dåliga på nåt sätt. Polaris originalmatta till rmk:n är challengermönstrad och powerclawmattan är den bästa mattan som finns ute på marknaden just nu då den både går bra i bottenlös pudersnö och halvslaskig vårsnö samtidigt som den är hållbar som få. Och leta reda på en effektivitetstabell för en planetväxel och kedjedrift så ser du att om du bara bajsar innan du sätter dig på skotern så har du mer än väl kompenserat för att dd ska vara ineffektiv.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
*lång text med info* .

Tack för det arjeplogarn, några saker som kan vara bra att kika extra på dessa arctics.

Jag kan säga att mitt första val av maskin var ju just assaulten, och är detta endast några kolvar och packningar iväg från att bli en driftsäker maskin så tar jag gärna och byter ut det felande. Om det är så simpelt...
Har ju inte haft någon som kommit med någon input angående ski doo ännu, var denna tanke jag hade om en renegade så bra att ingen ens påpekade det eller helt tvärt om, så dumt att det orkar vi inte prata om?.. Annars får jag helt enkelt se vilka arcticats och polarisar som står närmast när jag åker hem till Sverige för att se vilken jag tycker om mest när jag står framför dom.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Så alla avråder dig från att köpa polaris och du tar ändå inte till dig det?

Jag tar helt klart åt mig, och det är i princip så att jag vet att det är arctic jag ska ta för att få en så "säker" skoter som möjligt.
Dock så var hjärtat inställt på en polaris eller ski doo från början då man gillar det man är van med. Men ju längre vi kommer i den här tråden desto mer lutar det hela åt just en arctic. Kanske en dag gillar jag arctic lika mycket som k-len, thullen och dig arjeplogarn ;)

Uppskattar verkligen att ni tagit er tid för o skriva här i tråden :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sen är det väl så att leksaker köper man med hjärtat, inte med hjärnan. :)
Annars hade ju aldrig KTM blivit så stora som dom är idag....
(Säger han som kör Superduke)
KTM går BRA. Det är mycket skruvande osv men jävlar i helvete vad de går.

jolpa: Jag har kört iq dragon och körmässigt är den likadan som en m-serie. Hade du valt mellan en m-serie och en pro-rmk hade jag sagt att du ska välja polarisen men jämfört med iq dragon så ska du välja arctic. Jag bläddrade genom en skotertidning för inte så länge sedan där både den gamla m-serien och dragon rmk testades och de skrev att skotrarna betedde sig likvärdigt. Sedan har vi en iq rmk i familjen också som jag har kört några hundra mil med och jag kan säga att den beter sig exakt likadant som m-serien, möjligtvis att den är lite tråkigare och mer förutsägbar, arctic är ibland lite vilda i beteendet.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Som arjeplogarn säger. Mins jag läste någon sådan test också. På den tiden det begav sig så var M serien och dåvarande rmkn så lik varandra att det nästan bara handlade om att välja färg.

Men bara en av dom går än idag utan motorrenovering:)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Vad du än gör så håll dig borta från assault -09!!!
Har en stackare till kamrat som ägde en som hade gått 800mil, på dessa mil hade motorn mer eller mindre exploderat 3ggr.
Var av 2ggr på de 200mil han hann köra i sin ägo.
Han fick dra en lättnadens suck när ha tappade den ut för en slänt i vintras där den parkerade hårt i ett träd.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Ja dom här sista kommentarerna var väl kanske spiken i kistan för polaris. Då ska jag bara se om jag kunde få kontakt med någon som har arctic i finare skick som man kan få klämma lite på och ev lätta på lädret för.

Inget är ju sagt om ski doo ännu dock, men kan ju vara bra att testa något annat märke också :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Arjeplogaren: Jo har själv en KTM Superduke. Oerhört rolig maskin. Inte behövt skruva nått än. Peppar peppar...

Jolpa: Har ingen erfarenhet själv men vad jag hört om ski-doo i den här prisklassen, alltså xp summit, är att dom är rätt bångastyriga jämfört med Polaris och A-C. Om du googlar lite så är det väl det intrycket man får. :)
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
500 mil om man ska följa boken, men tror inte det ska vara några problem att köra några hundra mil till efter det, inte hört talas om några problem med hållbarheten på suzuki motorer.
 

Ermo14

Medlem
12 dec 2013
41
0
6
Luleå
Ja detta klankande på polaris cfi-4. Vist finns det dom som skär etc men tror det är lika många som från andra märken. Se bara till att ha senaste flash/map (april-10) och fräscht bränslefilter så går dom utan bekymmer.

Vi i kompisgänget kör 2 assault och en dragon rmk. Ingen har havererat ännu. Assulterna har snart gått 350 & 400mil, dragonen gått närmre 600. Alla 2009 års

Åker dock med fixkit i min, har dock bara gjort de i 80mil. Men när de var isär så fanns det inte en tillstymmelse till sprickor i skirtarna.

Hade varit kul och veta hur många som verkligen har skurit, istället för "jag vet ens kompis kusins kompis som tydligen hade exploderat"
 
Last edited:

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Ska åka och kika på en cf8 -10 till veckan och om den gör mig besviken i hur chassiet känns så åker jag och kollar på assault så får känslan bli avgörande :) några fler tips på vad som ska ses över på arctics? Ex som hur man på rev kan simpelt på framvagnen om det är något galet med chassiet


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Blev cf8 -09 377mil som känns riktigt bra! Har dock endast fått köra i 15-20min men inga oljud och riktigt fin gång.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Jag tycker också dom ser bra ut! Hittills är det väl bara det standard glappet i teleskopstyret som man stör sig på


Sent from my iPhone using Tapatalk