Första längre maskinen 50-60

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Hallå

Har nu kommit fram till att en kort maskin inte är det bästa längre ;)
Beroende på hur vintrarna ser ut så kör jag väl mest hemmaplan i Sundsvall, åkersjön och någon gång kan man dra sig till Jorm.

Har haft mest fokus på polaris assault 08/09 men är väldigt skeptisk till 800 motorn som sitter i dom där. Som jag har förstått så var/är problemet att kolvarna(kjolarna??) glappar och skrapar sönder cylindrarna i princip.

Sedan kollar jag lite på ski doo renegade. Tycker om ski doo sedan tidigare då jag kört en 10as xrs.

Sist har arctics maskiner varit av lite intresse.

Väldigt sugen på assault men då måste jag ta och investera i ett sånt "fix-kit" med nya kolvar och packningar.
Med renegaden så skulle behöver man kanske byta ut framvagnen till en smalare, för lättare skogshantering.

Aja hoppas det inte är allt för mycket särskrivningar här och att ni kan hjälpa mig lista ut längd osv.

800motor ska det vara.

Tack
// joel



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Tack för tipset big c, tyvärr så har jag inte räknat med att lägga mer än 60000kr på inköp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
för dem pengarna så är det en M-serie (om du ska ha lång) som är det självklara valet. Annars, som monno säger, en CF800 om du klarar dig med lite kortare, lite bredare.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Arctic och dom här modellerna har man ju hört ska vara av det säkrare slaget i motor och chassie. Skillnaderna på M och Cf är? Med mitt generella skoterintresse vet jag att cf är en crossover för både led och djupsnö, den stora frågan är då; är cf som en skiftnyckel, dålig till allt?
Men om man tänker på M modellerna så är den som en fast nyckel och passar perfekt till dess ändamål, men inget annat.

Om någon sitter med informationen på längder på cf och M och hinner skiva ut dom innan jag googlat klart får ni gärna göra det :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Kort sagt, M är längre och rangligare. Bättre i pudret sämre på led.
Men ärligt så en CF med 51mm kammar eller mer gör nog inte bort sig i snön, inte om man bor på våra breddgrader iaf (Ångermanland kust). Samtidigt som det nog är en helt ok led skoter. Ingen F/MXZ/RAVE men räcker nog till dom flesta.

K-len har nog bättre koll på längder och vad som skiljer dom åt mer än det uppenbara också. Men har för mig att CF är 141" och M vanligtvis är 151". Men TROR M finns som både 141" och 163"?

Själv tycker jag dagens crossover maskiner inte är nån "skiftnyckel". Visst den är inte bäst på något. Men bra på allt. Ingen (nåja) crossover är direkt dålig på led och ingen (återigen nåja) är direkt dålig i snö. Allt beror ju på vad man jämför med och vilka krav man har. =)

Edit: Såg nu att du vill ha smal framvagn. Isf hade jag nog satsat på en M8. =)
Ang. längd så glömde jag att A-C kör annan delning, så M8 blir väl då 153" lång. =)

Edit2: Personligen så om jag satsat på en M8 så hade jag kört på 153". Visst kanske en 141" är lite trevligare på led. Men jag upplever tippigheten med smalare framvagn som "jobbigare" vid ledkörning än just längden på mattan. Men det kanske bara är jag. =) Lättare ä knäcka boggien på en 153" iofs.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Efter lite googling fann jag ut att cf är 136/141" och att M är från 141" och uppåt.

I dagsläget känns 136" längden som mer lockande för att inte göra hoppet från kort till "lång" allt för stor och bli avskräckande från långa. Fast man kanske inte känner så stor skillnad på 136 och 141?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
att gå från en kort till 136" är poänglöst. ~19cm längre matta... det märks knappt. Gå på en 141" direkt så du faktiskt får lite matta i marken då du ska ut och surfa.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Okej! Ja det var ju bra klartext k-len. 141" låter bra det. Om jag ev ska åka och titta på en cf8a -10 är det något speciellt man ska kolla efter då? DD ska man inspektera har jag hört om. Är det något man lätt kan göra snabbt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Inte superlätt att inspektera en diamonddrive utifrån. (om nån vet något jag inte vet så skriv gärna). Men du får ju känna på axlar osv precis som på vilken skoter som helst, glappar det är det ju inte bra.

I övrigt kan jag inte komma på att det finns något speciellt som är dåligt med CF maskinerna. Skottsäker motor, bästa chassiet genom tiderna.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Att inspektera en diamonddrive är inte lätt.
Du kan ju lyssna efter ett sjungande ljud när du kör, det får inte vara för högt och du kan la lös remmen och känna på sekundären hur växeln känns. Men lätt är det inte, enklare att byta olja direkt du köpt den och byta ut grejerna ifall du får ett haveri.

Den första generationen var skottsäker, eller, jag har aldrig varit med om att en har havererat. 07-08 fanns en generation där du fick backväxel genom att flytta runt en massa drev med en elmotor. En pålitlig konstruktion men det slet på dreven och jag har varit med om ett haveri med en sån.
09-11 hade en generation uppbyggd som den första generationen men hade ett svagt stödlager. Jag har varit med om ett haveri med en sån.

Byt olja ofta, undvik 07-08 och byt lager genast om du köpt en 09-11 så kommer du klara dig.

Men ärligt talat, gör du arbetet själv och beställer från jänkeland så ska du hellre fokusera på att hitta en skoter i bra skick från en säljare du litar på än vilken dd du får.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Men om man fokuserar på bitarna utöver DD, är det någon speciell årsmodell som har svaga punkter i chassiet eller en motor som sitter lite galet från fabrik, mm.. För det kan ju inte vara så att det endast är DD man ska behöva ha mardrömmar om? ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
DDn behöver du inte heller ha mardrömmar om.
Det du kan göra är att ta lös dynan och kolla under den efter sprickor..
Minns inte om det bara var på äldre modeller dom hade en tendens till att spricka där eller om det även gäller nyare.

Annars är det ju bara allmän koll som redan har skrivits :)
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Assault 10 har inga större motorproblem, 09 hade sina problem. Men kan inte påstå att 10 har större problem än 11 och 12 då motorn i princip är identisk
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
blizzen: "Har inte större problem än 11 och 12"... även om 09 var en ren mardröm, så kan jag inte påstå att 11/12 var driftsäkra. Inte i närheten av 800ho.
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
blizzen: "Har inte större problem än 11 och 12"... även om 09 var en ren mardröm, så kan jag inte påstå att 11/12 var driftsäkra. Inte i närheten av 800ho.
Finns väl ingen snöskoter förutom en fyrtaktare som är driftsäker? skotrar är ett intresse och ingen investering.

Rotax 800 kastar remmar och vevaxlar omkring sig
Polaris 800 klen cylinderkjol (maximal otur)
Arctic-cat världens sämsta styrstång, klenaste a-armarna samt värdelös matta och en diamonddrive men enorm effektförlust trots 160+ hk i motorn
Yamaha ankare på snön
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Alla vet vilken tråd det där ska stå i blizzen, eller hur k-len? ;) angående polaris motorer så är modellerna här kring 08-10 rent av kaos, det man läser runt om på svenska samt engelska forum är ju hemska historier, så klart får man ta det mesta med en nypa salt. Om jag förstår det rätt så är inte 10ans motor något att ha den heller utan att montera eftermarknads fix kit, speciellt 10ans modell som är sen första av nya motortypen. Dåligt polaris.
MEN har man tid, pengar och engagemang (mek som hobby) så tar man gärna och beställer ett sånt där fix-kit och får en helt brutal skoter både i chassiet och motorn. Ska tydligen bli en fantastisk skoter när man fått ordning på det "lilla" problemet under huven.
Det är sånt här som gör mig kluven och får svårt att välja, om det bara är att slänga i några andra kolvar och packningar för att få den driftsäker känns inte det som något problem!.. nästan... Fast innerst inne i bakhuvudet vet man att en skoter som är byggd rätt direkt förmodligen är det bästa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
DDn behöver du inte heller ha mardrömmar om.
Det du kan göra är att ta lös dynan och kolla under den efter sprickor..
Minns inte om det bara var på äldre modeller dom hade en tendens till att spricka där eller om det även gäller nyare.

Annars är det ju bara allmän koll som redan har skrivits :)

Hittade att man kunde svara via appen också! Hehe

Att det inte ska vara något speciellt man ska oroa sig mer än allmänna skicket kan jag inte tänka mig, nu pratar vi ju faktiskt om skotrar ;) en skoter vet man kommer gå sönder på något oturligt vis. Helst 10m efter att man lastat av när man farit norr på 80mil enkel väg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Alla vet vilken tråd det där ska stå i blizzen, eller hur k-len? ;) angående polaris motorer så är modellerna här kring 08-10 rent av kaos, det man läser runt om på svenska samt engelska forum är ju hemska historier, så klart får man ta det mesta med en nypa salt. Om jag förstår det rätt så är inte 10ans motor något att ha den heller utan att montera eftermarknads fix kit, speciellt 10ans modell som är sen första av nya motortypen. Dåligt polaris.
MEN har man tid, pengar och engagemang (mek som hobby) så tar man gärna och beställer ett sånt där fix-kit och får en helt brutal skoter både i chassiet och motorn. Ska tydligen bli en fantastisk skoter när man fått ordning på det "lilla" problemet under huven.
Det är sånt här som gör mig kluven och får svårt att välja, om det bara är att slänga i några andra kolvar och packningar för att få den driftsäker känns inte det som något problem!.. nästan... Fast innerst inne i bakhuvudet vet man att en skoter som är byggd rätt direkt förmodligen är det bästa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Finns det nån skotermodell man inte läser hemska snyft historier om? :)

är det inte det ena som racklar så är det de andra, det som är de roliga med skotrar. Det är inte OM det rasar utan det är NÄR, helst ska man klara sig och skicka problemet vidare till nästa ägare. Ny skoter med garanti varje säsongen är lösningen på problemet :)

Trevlig helg!