Försäljningssiffror från den gångna säsongen

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Källa från en annan svensk skotertidning.
BRP dominerar som vi vetat ett tag, men att Ski-doo nästan sålde dubbelt upp jämfört med Polaris i Deep snow förvånar mig.

Notera dock att mätperioden som uppges är märklig om den inte bara räknar leveranser utan faktiska försäljningsdatum?


[/URL][/IMG]
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Och vad menas med kategorin OSPECIFICERAT där Yamaha har sålt 205 maskiner och ingen av de andra fabrikaten når upp till hundra enheter??
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ospec. är en kategori där ingen riktigt vet vad skotrarna kan användas till, och där är Yamaha kraftigt överrepresenterade ;)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Att Polaris sålt 285 Utility snöskotrar, det är fasiken en bedrift.
Ja att summit sålde så mkt bättre. Men frågan är om inte Freeride ingår där också? Borde göra det iofs.
Men tror summit attraherar folk som vill ha en värsting lössnöare men ändå måste dra lite pulka m.m.
RMKn säljs nog främst till folk som bara använder den till puder.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag köpte en summit för att jag vill ha en skidoo som är bra i lössnö.

Pulka och touring hade inget! med valet av skoter.

Polaris är för långt efter gällande kvalitet och motor. Nya motorn är intressant och jag hoppas den är lika bra som den verkar för då blir en rmk mer intressant.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vet att det var lika förra året, att Skidoo hade ungefär dubbelt så många sålda maskiner i deep snow-segmentet jämfört med Polaris.
Måste ju som sagt vara att dom har hela Freeride-serien med i deep snow.

Arctic är rejält distanserade...
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Både freeride och rmk assault ingår nog i deep snow, men jag skulle kunna tänka mig att alla 3 freeride modeller ingår i deep snow vilket kan vara lite missvisande med 137:an?

För switchback assault borde ligga i crossover??
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Kan Ski-Doo och Lynx volymer i deep snow förklaras med att Tundra och Rangermodellerna ingår där? Särskilt Lynx förvånar ju annars med nästan 700 maskiner sålda, dvs inte allt för långt efter Polaris. Det rimliga är väl annars att dessa modeller ska ligga i utilitysegmentet.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Kan Ski-Doo och Lynx volymer i deep snow förklaras med att Tundra och Rangermodellerna ingår där? Särskilt Lynx förvånar ju annars med nästan 700 maskiner sålda, dvs inte allt för långt efter Polaris. Det rimliga är väl annars att dessa modeller ska ligga i utilitysegmentet.
49 Ranger är utility, arbetsmaskin, och det är väl Tundran också om jag inte missminner mig....
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jag köpte en summit för att jag vill ha en skidoo som är bra i lössnö.

Pulka och touring hade inget! med valet av skoter.

Polaris är för långt efter gällande kvalitet och motor. Nya motorn är intressant och jag hoppas den är lika bra som den verkar för då blir en rmk mer intressant.
Ja jo men jag menade väl egentligen mer att summiten drar till sig båda sorter medan Polarisen väljs bort av folk som behöver dra pulka etc.

Sen kan jag hålla med om att Ski-doo har en finish på sakerna dom andra inte kunnat leva upp till. Utom Yamaha då.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Kan Ski-Doo och Lynx volymer i deep snow förklaras med att Tundra och Rangermodellerna ingår där? Särskilt Lynx förvånar ju annars med nästan 700 maskiner sålda, dvs inte allt för långt efter Polaris. Det rimliga är väl annars att dessa modeller ska ligga i utilitysegmentet.
Jag tror helt enkelt Boondocker modellerna sålt dom smör.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
För oss konsumenter är det bästa flertalet producenter (min 3st) som slåss om marknadsandelarna och samtidigt har tillräcklig lönsamhet för att driva en innovativ teknisk utveckling.
Vi kunder måste också vara beredda att betala för detta givetvis.

Detta ger att oberoende av vad vi tycker om olika märken så är det inte bra för oss konsumenter om vissa äger över 50% av marknaden medans andra har 10%
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Källa från en annan svensk skotertidning.
BRP dominerar som vi vetat ett tag, men att Ski-doo nästan sålde dubbelt upp jämfört med Polaris i Deep snow förvånar mig.

Notera dock att mätperioden som uppges är märklig om den inte bara räknar leveranser utan faktiska försäljningsdatum?


[/URL][/IMG]
Jag är inte ett dugg förvånad. Kapabla Polaris djupsnö maskiner men finisch mässigt är Polaris ett par steg efter BRP. BRP har det i särklass starkaste modellprogrammet vilket försäljningen visar. Det som ev kommer att slå tillbaka på BRP är om man inte lyckas hålla uppe servicegraden vilket jag vet att man har problem med