Förbud mot friåkning

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tro om det var det där frågeformuläret vi fyllde i som dom har som underlag... Det snowmobile-FB ville att vi skulle svara på. Det som handlade om våran säkerhet och risktagande när vi åker skoter. Få det att låta bra, använd det sedan till nått annat.

FRA, Datalagring. Vi måste stoppa barnporren!! Spionera på alla....

Jo ja e less.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/den-fria-snoskoterakningen-hotas
Chilla lite nu.

Som du såg i inslaget så visst inte ens killen på naturvårdsverket vad de pratade om utan han svarade bara i lite allmänna ordalag om vad som gäller.

Det är verkligen långt mellan ett internt arbetsmaterial från en begränsad arbetsgrupp till ett klubbat lagförslag.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
De bakomliggande faktorerna för denna "nyhet" är inte direkt TKL betingade utan ligger i det uppdrag bl a naturvårdsverket har från Miljödepartementet avseende "Storslagen Fjällmiljö" och ett antal målsättningar och visioner mot 2020 som antagits.

Sedan kan en diskussion om TKL gynna sakens natur för MD/NV, oftast blir ett kompromissförslag till slut, det gäller bara att våra sk företrädare inte kompromissar bort den fria åkningen mot att trafiken styrs till leder där det är lättare att ta betalt.

Det får vara upp till var och en att bedöma om dessa mål och visioner är realistiska i takt med ökande befolkning, ökande friåkning och ökande fritids/livsstilsnärvaro i den Svenska fjällvärlden.

Däremot är målen i "Storslagen Fjällmiljö" en tydlig ledstjärna i NVs arbete och de kommer nog att "baxa ......" begränsningar så långt de bara kan

Största fokusen blir ofta ett tyckande om snöskotern som ibland hörs av ett fåtal som söker tystnaden 9 km från turistintensiva områden istället för att bege sig in i de A, B och C områden med reglerad trafik eller t o m i Nationalparkerna.
I dessa områden är det oftast tyst om man filtrerar bort flygfartygen och de näringar som får köra relativt fritt ännu.

Det finns även ett antal fler faktorer som lever kvar hos verk och myndigheter i form av en önskan om begränsningar eller reduceringar av olika emissioner, NV har bl a en stark önskan om ljudemissionsreducering på konsumentmaskiner från dagens nivå på 78 dB ned mot 73 dB, ser lite ut men innebär i praktiken en mer än halverad ljudnivå .

Också detta med ljud är en hel del tyckande, NV vill inte acceptera Nordamerikas normer SAE J192 samt SAE J 1161 ( 85 dB på 15 m) som fordonen tillverkas efter utan gå efter ISO 362: 1998 (78 dB på 7,5 m ) .
Praktiskt skiljer det i mätmetod där SAE mätningen sker på 15 m avstånd och ISO mätningen på 7,5 meter, sedan kan man fundera på om det verkligen är rätt att mäta under FULL acceleration...... där rätt/fel variatorsetupade maskiner får olika värden vilket knappast är relevant för den stora majoriteten snöskoteråkare.


Dock säger jag som jag har sagt åtskilliga gånger tidigare, det är vi själva som sätter normen och framförallt är det vi snöskoteråkare som måste vara på tårna och bevaka våra intressen för det är knappast någon annan som gör det, inte med vårt bästa för ögonen i alla fall.

På kort sikt är det intressant att se en sammanställning av den friåkarenkät Fjällsäkerhetsrådet / NV hänvisade till 17 mars i år och bedöma om den har relevans.

På lite längre sikt kommer utredningen som nämns i Nordnytts reportage att presenteras och överlämnas till regeringen 9 juni.
Med största säkerhet har samråd skett och kanske t o m SNOFED har varit med och samrått och så att säga sitter med inside......?

Frågan man måste ställa sig är "Vem/vilka har nytta av att snöskotertrafiken styrs in på leder...... och vilka kan vara med på en sådan kompromiss..........?

Just det !
 
Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hur vore det om de förbjöd all båttrafik utom på vissa farleder, samma sak.
Jävla idioter rent ut sagt!
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Makten kör båt och har palats i skärgården. DET är den stora skillnaden. Fråga er varför vindkraften byggs i norrländsk orörd natur och inte i närheten av där elen förbrukas? Det blåser jävligt bra även i Stockholms skärgård men inte fan vill makten förstöra "sin" närmiljö. Av samma anledning kommer aldrig båtar och båttrafik beskattas, regleras eller registreras.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Makten kör båt och har palats i skärgården. DET är den stora skillnaden. Fråga er varför vindkraften byggs i norrländsk orörd natur och inte i närheten av där elen förbrukas? Det blåser jävligt bra även i Stockholms skärgård men inte fan vill makten förstöra "sin" närmiljö. Av samma anledning kommer aldrig båtar och båttrafik beskattas, regleras eller registreras.
Haha, precis så det är...

Det var ju bara några år sen det blev livat då det infördes promillegräns på sjön...
Det verkade nästan otänkbart att man inte skulle kunna ta sin båt till en restaurang, ta några glas vin till maten och sedan köra hem...
Tom. så att kändisar gick ut i media och försvarade att man skulle kunna få köra efter att man tagit sig ett järn...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Dags att vakna nu?

Största hotet mot skoteråkning är - skoteråkarna själva!
(Inte alla - men alldeles för många.)

Vissa hobbies funkar bara så länge de sköts snyggt och diskret.
En miljöförstörande hobby som skoteråkning är en sådan.
Då funkar det inte att invadera fjällen till påsk, köra som dårar på och utanför leder, släppa ut avgaser och en ljudmatta som ligger konstant över dalarna, förstöra planteringar, råma runt med slutburkar, och så vidare.
Listan kan göras lång.

Min spådom är att skoteråkning inom 10 år endast är tillåten på anvisade skoterleder.
Förutom för markägare.
Och förutom i några anvisade lekområden här och var.

Det var kul så länge det varade! :)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Största hotet mot friåkningen är politikerna!
Ingen av dom sysslar med friåkning så ingen vet vad det egentligen är och inget dom kan ta betalt för,därför vill dom förbjuda och bara tillåta ledkörning där dom kan beskatta oss!
99.9% av alla sköter sig men dom fokuserar på den där lilla skaran och ska straffa alla pga dom istället för att straffa såna som förstör hårdare.
Finns så mycket negativt med ett förbud och om politikerna kunde zooma ut lite grann så såg dom nog det också.

Skotermarknaden drar in oerhörda summor varje år i skatteintäkter,ett förbud skulle minska detta rejält.
Skoterfirmor skulle sälja betydligt mindre.
Skoterturismen i form av stugbyar,avsides mackar osv skulle troligtvis få lov att stänga pga bristande intäkter för inte är det 65-åringarna som tankar 2 tankar per år och hyr en stuga en gång per säsong som drar runt dom!
Små företag som säljer tillbehör skulle tappa massor och kanske tvingas stänga dom också.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Sorry, men största hotet är vi själva.
Som ägnar oss åt en miljöförstörande hobby i känsliga fjällområden.
Spelar ingen roll att de som missköter sig är en minoritet (dock långt fler än 0,1%...), när vi i grund och botten ägnar oss åt en naturlek som inte riiiktigt går ihop med klimathot och miljöhänsyn.

Och sorry, att skoterturismen ger mkt pengar är inte ett argument som håller. För tysta och oförorenade fjäll skulle gott kunna attrahera annan turism. Som inte åker dit idag.

Skoterkörning är kul! Men min spådom kvarstår; om 10 år kör vi på leder. Endast.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det är ganska många som missköter sig.

Turism är stort.
Den tunga industrinationen Sverige har än inte riktigt greppat att 2009 så korsades kurvorna för turistimport och turistexport och Sverige började som nation gå plus på turismen. Eller med andra ord, 2009 spenderade utlänningar mer pengar i Sverige (turismexport) än vad svenskar spenderad utomlands (turismimport).
Har ni någon gång sett en Fransman åka omkring med en skoter och en guide i någon ravin för att "friåkning är så kul"? Nä inte jag heller, i Arjeplog är det ganska vanligt att se stora karavaner med tyskar på skotrar med guide, efter spåret. Oftast bara fram och tillbaka på Tjårvek.
Visst, norskarna kör ganska mycket skoter men många kommer bara in till Sverige för dagsturer och det är inte ovanligt att de sover i Norge och kör i Sverige. Det norska begreppet "svenskekjöring" existerar ju av en anledning. Dessutom är det norskarna som missköter sig mest.

Skotertrafiken ger jobb i turistbranschen och ofta på ganska glest befolkade ställen. Men glöm inte att turism till dessa ställen hade existerat ändå i någon annan form. Och skoterturismen kommer inte sluta att existera bara för att kreti och pleti inte får köra skoter ohämmat utan alla turistanläggningar kommer att finnas kvar för att serva någon annan form av skoterturism.

Förövrigt så är skoterturistbranschen ett så löjligt litet särintresse att några skattekronor eller för den delen "jobbtillfällen" i det långa loppet inte spelar någon roll alls.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
...när vi i grund och botten ägnar oss åt en naturlek som inte riiiktigt går ihop med klimathot och miljöhänsyn.


Klimathot?! Lol

Är du en av dom som på allvar tror att lilla Sverige med en promille av världens utsläpp ska rädda världen?

Tror du på tomten också? I så fall ska jag göra dig besviken,han finns faktiskt inte.

Stäng landet totalt och det märks inte globalt ändå!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Senaste händelserna i Riksdagen kan ni hitta här, både interpellation från hösten 2013 samt den interpellationsdebatt som skedde för en månad sedan.

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H110331&id=38093&epslanguage=en


En felaktighet som Gunnar Sandberg fortfarande svänger sig med är uppskruvning av antalet mil snöskoterleder, han och flera äldre företrädare envisas med 15 000 mil när det i verkligheten är mindre än hälften av detta och ännu mindre om man skulle ta hänsyn till de som är skyltade och underhållna, då hamnar man säkerligen på 1/3 av 15 000 eller ännu mindre !

För mycket text för att sammanfatta men värd att skumma igenom för de intresserade !
Mycket hänvisas till Nationella Snöskoterrådet och dess roll där våra sk Riksorganisationer för snöskoter har en plats, frågan är vad de gör av den platsen?.

Sitter still i båten , visar svaghet och är kompromissvilliga på bekostnad av den fria snöskoteråkningen är ett hett tips !

Kan vara läge att skriva och få din lokale riksdagsman att bekänna färg och också ligga på lokala snöskoterklubbar anslutna till riksorganisationerna att verka för att hantera detta öppet och demokratiskt ..........!
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik
Håller med ErikBerg, ta bara en titt i slutburkstråden så inser man snabbt att skoteråkarna innehåller en stor grupp självutrensare.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Noterar att det blir lite tyckande även här typ "slutburkeri" och "ganska många som missköter sig" .

Räcker det inte att våra belackare tycker en massa som de sällan kan backa upp med fakta !.

Visst, det finns en hel del som missköter sig och påverkar t ex ljudbilden negativt men de är inte på något sätt representativa för snöskoteråkningen i stort oavsett burk eller inte.
(obs, jag försvarar absolut inte burkar...)

Ofta uppkommer tyckandet i turistintensiva områden där skogs/fjällrädda snöskoteråkare , ofta i grupp och ofta alldeles för nära annan verksamhet håller på med diverse varianter av vad de kalla "snöskoteråka".

Sådant kan hanteras med lokala föreskrifter som rent areellt är ytterst begränsade till det omedelbara närområdet runt anläggningar i både fjäll och skogsland, skulle radien 5-10 km hållas så försvinner stor del av problemet.
Om dessutom de som åker snöskoter där det är turistintensivt ha vett att söka sig till områden där det skapas olika terränghinder mellan sig och anläggningar försvinner ännu en del av problemet.

Skogslandet
Från skogslandet har det de senaste åren skapats svarta rubriker och bilder på överkörd plant/ungskog.
För detta finns det inget som helst försvar, dessutom är det ett rent brott mot terrängkörningslagen och ska som sådant behandlas.

Lokal/lokalt kan det på bilder se ut som ren katastrof för enskilda markägare, dock skulle det vara intressant att få en uppfattning hur det ser ut under barmarksförhållanden både nu och åren framöver.

Skogsstyrelsen gör återkommande inventeringar på skogsskador, senaste från "snölänen" gjordes 2013 , den finns att läsa här
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/myndigheten/Skog%20och%20miljo/Skade%C3%B6vervakning/Skogsskador%20Region%20Nord%202013%20-%20slutversion%20-%20140409.pdf

Om snöskoter står det såhär
"Snöskoter
Ett i huvudsak nordsvenskt problem är skador av körning med snöskoter på plant- och ungskog. Det finns inga siffror på den areella omfattningen och och hur svåra skadorna blivit i enskilda fall, men det finns många rapporter från såväl markägare som yrkesverksamma. Helt klart är snöskoterkörning i plant- och ungskog ett betydande problem som det vore mycket bra om det gick att komma till rätta med."

Älgbetesskador beskrivs såhär
"Älg
Skador av älg finns i alla distrikt i Region Nord.
Älgbetesinventeringen (ÄBIN) genomfördes 2013 i hela Västerbottens län
och i Norrbottens län i de sex kommunerna Kiruna, Gällivare, Pajala,
Övertorneå, Överkalix och Jokkmokk. I Jämtlands län och Västernorrlands
län ÄBIN-inventerades älgförvaltningsområdet Strömsund/Sollefteå år 2013.
I både Norrbottens och Västerbottens län har färska skador
tallhuvudstammar (enligt ÄBIN-metodiken) successivt ökat från en nivå på ca 4 % åren kring 2006 och 2007, till i medeltal ca 8 % för inventeringarna 2010-2012.
Vid inventeringen efter vintern 2012/2013 nåddes de rekordhöga
nivåerna 13 % i Norrbottens län (medeltal för Älgförvaltningsområdena
(ÄFO) 1, 2 och 6) och 12 % i Västerbottens län
. Inom fyra av totalt nio
inventerade ÄFO i de båda länen är andelen tallhuvudstammar med färska
skador över 10 %, i ÄFO 1 i Norrbottens län (Kiruna och Gällivare västra) så högt som 18 %. Lägsta notering av de nio ÄFO som inventerats är över 7 %, vilket är en skadenivå som sannolikt på ett betydande sätt påverkar
skogsproduktionen.

Eftersom endast färska skador registreras i ÄBIN kommer andelen älgskadade tallhuvudstammar att bli väsentligt större innan tallarna växt ur älgfarlig höjd (ca 2-4 ggr större). "


Älgbetesproblemet kan hanteras genom ökad avskjutning och andra lämpliga åtgärder rent skogsbruksmässigt.


Snöskoterproblemet som egentligen rent areellt är litet till försumbart sett i ett större perspektiv bör också gå att lösa på adekvat sätt.

-*Proaktivitet från polisen med lagföring av olagliga snöskoteråkare (burkar, onödigt störande mm) .
-*Flygande besiktningar med åläggande om körförbud/ombesiktning för bl a "burkade" maskiner.

*skulle man regelbundet göra detta i anslutning till anläggningar i turistintensiva områden så vore det bra!


Proaktivitet från oss själva dvs se till att ni inte kör tillsammans med folk som har "skrikburkar", se till att ni söker er tillräckligt långt från anläggningar mm så att ni inte stör och givetvis ta hänsyn till kringvarande annan verksamhet.



För övrigt kommer det att bli synnerligen intressant att se/läsa bl a våra sk riksorganisationers remissvar på Naturvårdsverkets utredning som läggs till riksdag/regering 9 juni, frågan är om de "sover med fienden" eller inte, jag blir inte förvånad om de sitter i knät och håller med av ren okunskap/intresse för frågan om den fria snöskoteråkningen!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
..."ganska många som missköter sig"...
Ser här att du citerat mig ordagrant utan att använda mitt användarnamn. Tråkigt gjort då det blir svårare för mig att skriva en replik.
Räcker det inte att våra belackare tycker en massa som de sällan kan backa upp med fakta !.
Vad du pratar om är gammal hederlig anekdotargumentation.
Bra tillfälle att prata om anekdotdiskussioner just nu när det är valtider och man bara behöver slå igång en valdebatt på TVn för att iaktta fenomenet.
Som tumregel kan man säga att om någon berättar en anekdot för att stödja sin ståndpunkt så är verkligheten i många fall helt annorlunda, till stora delar kan påståendet vara felaktigt eller så berättar anekdoten inte hela sanningen. Till exempel ser man ofta anekdoter kring vissa enstaka fall av felbehandlingar inom vården men den sanningen som utelämnas är att den svenska sjukvården är i absolut världsklass även om många saker kan förbättras.

Överfört till skoterdebatten i allmänhet och den här tråden i synnerhet så är det väldigt svårt att diskutera med enbart siffror som grund. Dels då siffror och statistik kring det här ämnet till stor del saknas och dels då det här är ett så litet och isolerat ämne för samhällsdebatten i stort att det inte har någon större betydelse. Därför måste vi klara oss med de siffror vi har och till stor del förlita oss på anekdoter och tidningsrubriker.

Att många missköter sig, dvs stör runt villaområden och andra bofasta, kör sönder egendom som jordbruksåkrar och skogsåkrar, kör inom förbudsområden och inom naturreservat och på annat sätt bryter mot lagar eller normer kan vi genast komma fram till. Den samlade bilden av tidningsrubriker, polisanmälningar, debatten i allmänhet och för den delen den anekdotiska uppfattningen pekar åt samma håll. För många kör med högljudda maskiner på ett vårdslöst sätt eller på fel ställe.

Det behöver man bara läsa lite här på forumet för att inse. De flesta har hört talas om någon norsk som blivit tagen berusad och sedan skrattat åt det svenska straffet. Eller för den delen busungar som kört med slutburksskotrar i villaområden. Finns en och annan vuxen busunge också som som gör både det ena och det andra och sen lägger upp bevisen på internet.

Den som vill fortsätta ha obegränsad friåkning ska polisanmäla, ställa krav till polisen och ringa upp VB i efterhand för att höra vad som hänt med anmälan. Undvika nedskräpning och ställa krav på sina kompisar i att ta hänsyn till både andra människor och naturen. Och på alla vis förklara för sin omgivning att det inte är acceptabelt att några individer beter sig oansvarigt.
Anledningen till att vi ens har den här debatten är att för få gör just detta, eller att det finns för många rebeller som inte vill följa regler.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Arjeplogarn har rätt, jag har vistats i fjällen varje vintern i drygt 30 år och vet att för många skoterförare utan "sunt förnuft" existerar. Dessa förstör oerhört för oss övriga.

För den som behöver bevis på dåligt/olagligt beteende finns youtube.