Förbud mot friåkning

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Inser att det inte hjälper något att skriva om detta här, men måste skriva av mig lite innan jag skriver ett brev till våra kära beslutsfattare.

Vill börja med att säga att jag förstår skogsägarnas frustration, totalt oacceptabelt.

Det är redan idag enligt gällande lag förbjudet att köra i skogsplanteringar, på åkermark och tomter m.m. Något som alla skoteråkare som har behörighet vet.

I takt med att friåkningen ökar i Sverige upplever jag det även som att kunskapsnivån bland åkarna ökar - man kollar lokala regler innan man kommer till ett ställe etc. Detta för att vi är måna om vår hobby. Men även om man verkligen försöker "sköta sig" så kan misstag ske där man åker lite fel, misstag som kan bli kostsamma för markägaren.

Det sagt så finns det vissa som skiter fullständigt i detta och kör där ändå. För dessa personer kommer inte en totalreglering spela någon roll, de kommer köra ändå då de redan i dag struntar i lagar och regler.

Problemet är att det endast krävs ett par sådana personer, några procent av totala antalet utövare, för att det ska bli problem och det kommer "alla över en kam"-lösningar som detta förslag.

En lösning på problemet är att göra som i detta förslaget - totalreglera. Det är då dock viktigt att förstå konsekvenserna av detta. Skogsplanteringarna kommer sannolikt få färre spår på sig (de kommer inte försvinna för en del kommer köra ändå). Det som även kommer hända är att det kommer påverka skoternäringen i flera led, allt från skoterhandlare och verkstäder till bensinmackar, mataffärer och stugnäring.

Jag, och många andra, är endast intresserad av friåkning och har noll intresse av att åka på led. Skulle en totalreglering införas så skulle jag inte längre äga en skoter, finns ingen anledning längre. Det innebär att jag inte kommer köpa en varje år, serva och köpa reservdelar, kommer inte betala försäkring eller skatt och kommer inte heller köpa mat, bensin och boende på de lokala orterna i fjällvärlden för de 20-30 dagar jag tillbringar där varje säsong.

Ett annat sätt att möta detta problem skulle kunna vara att man nyttjar den teknik som numer är tillgänglig och relativt billig. De flesta friåkare har redan GPS med kartor etc. av rena säkerhetsskäl, de som inte har det har sannolikt någon form av smartphone.

Redan idag finns det ett svenskt initiativ där man försöker samla alla skoterleder på en och samma karta, digitalt. Ponera att denna, eller liknande lösning, skulle utökas på ett sådant sätt att bland annat skogsplanteringar och andra reglerade områden som inte är med på lantmäteriets fritidskarta finns med. Kanske att markägarna själva kunde gå in och uppdatera på egen hand.

På så vis hjälper man oss skoteråkare att göra rätt istället för att bara rent av förbjuda med alla de negativa konsekvenser det får. Självklart kommer det inte hjälpa mot dem som bara "skiter i det", men det kommer inte heller en totalreglering göra.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
X2 på det!

Idioterna kommer man inte åt med totalreglering, däremot kan man hoppas på att det blir några fall av lagföring.

Det gäller att vi alla fostrar våra kamrater och inte minst påpekar avvikelser från vettigt beteende oavsett det rör sig om kamrat eller okänd.

LRF driver detta hårt sedan flera år, inte bara mot snöskoter utan grunden är att de vill åstadkomma en betydligt hårdare skrivning vad gäller äganderätten för sina marker, därav tar de alla chanser att synas.
Vintertid är det snöskoter de kan lyfta fram, sommar och hösttid är det bärplockare, tältläger osv som skapar rubriker.

Men visst, jag är ibland böjd att hålla med dem, dock inte så trångsynt som nedslag på enskilda fordon utan mer generellt skapar det ökande (miss) bruket av alla varianter av ORV mer tryck ute i markerna.
Numer finns det ju de som bl a tycker det är helt naturligt att nyttja 4-hjulingen vid bärplockning....


Vettiga kartunderlag med leder, kanaliserande terräng och inte minst "Geo-Fence" begränsade områden skulla säkerligen vara till stor hjälp för dem utan lokalkännedom, det gäller också att dessa hjälpmedel är tillgängliga i moderna applikationer för såväl planering som turer.

Det finns säkert åtskilliga saker att lösa för att åstadkomma detta, inte minst kostnaden är något som måste tas i beräkning, däremot finns den mesta informationen redan digitaliserad, det gäller bara att synka den dvs något för en större organisation typ LRF mfl samarbetspartners.


Något för Nationella Snöskoterrådet att bita i istället för att diskutera förbud.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Så djävla tröttsamt att folk inte kan bete sig. Finns hur mycket som helst att köra på, men nog fan ska man köra på hyggen/förbudsområden/tomter så man irreterar de som äger marken. Ta Jorm t.ex, folk klarar ju inte att hålla sig på leden i 2km. Hoppas att folk utan hjärna håller sig hemma i fortsättningen.

/less
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Maila era synpunkter och förslag till Anders Åkesson.... Anders.akesson@riksdagen.se

Det har jag gjort och förklarat hur jag ser på saken tex att varje artikel man läser så framställs ledåkning som en lösning vilket irreterar mig. Det är ingen lösning för mig. Många gånger känns det som att dom tror att bara vi får ett förbud så kommer friåkarna betala ledkort istället. Nej.

Jag tror okunskapen bland dom bestämmande är stor, maskin som maskin och snö som snö. Nu när snön har töat så är mer eller mindre säsongen över för mig medans då andra tar fram sina skotrar.

http://op.se/lanet/harjedalen/1.6790876-funasdalens-system-en-modell-for-nya-skoterregler-i-landet-


Sen ska man inte glömma att det är big business med ledkort...tom så attraktivt att det går bra att dra skoterled inom ett naturreservat. Oss friåkare tjänar dom inga pengar på och därför är nog ingen villig att kriga för oss heller.

"Vi räknar med att kunna ta in cirka 800 000 kr årligen bara i ledavgifter"

http://www.snoskoterradet.se/2011-falun-referat/snoskoterturism-som-tillvaxtmotor/


Jag frågade i januari om ovansiljans skoterklubb jobbar nånting för att bevara friåkningen skrev också att jag inte vill betala medlemsavgift till några som motverkar mitt intresse. Inte en kommentar, ingenting. Tack då vet jag...
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Sen ska man inte glömma att det är big business med ledkort...tom så attraktivt att det går bra att dra skoterled inom ett naturreservat. Oss friåkare tjänar dom inga pengar på och därför är nog ingen villig att kriga för oss heller.
Träffade en av styrelsemedlemmarna för skoterklubben i Jorm (Frostviken?) förra veckan.
Han talade om för oss att vi inte köpt något ledkort.
-Jodå, visade vi honom allt.
Men, dom kallar det inte ledkort just för att det inte är nån jävel som åker led utan bara på sidan av.
Och inte nog med det så hade dom systemet lagt så att man får välja själv hur mycket man vill betala 200, 500 eller 1000:-

Tror stenhårt på att fler hellre betalar om man uttrycker sig på det viset istället för dom här SOND-galenskaperna man stött på.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Nu vill jag absolut inte dra alla över en kam men gällande de erfarenheter jag har av folk som kör över skogsplanteringar så gäller inte total reglering dessa.
Har även sett sånna som absolut inte hör till friåkare köra rakt över synliga plantor.
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
De som kör över planter och på sidan av leden men bara på hygien eller 5 meter ifrån är väl oftast ungdomar på korta maskiner? Känns som att de "riktiga" friåkarna inte gör det? Är lite så jag uppfattar det när man är ute och kör eller kollar videor/pratar me kompisar
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
De som kör över planter och på sidan av leden men bara på hygien eller 5 meter ifrån är väl oftast ungdomar på korta maskiner? Känns som att de "riktiga" friåkarna inte gör det? Är lite så jag uppfattar det när man är ute och kör eller kollar videor/pratar me kompisar
Jajemän.
jag är 16 och 90-95% av alla i min ålder är helt dumma i huvudet, och kommer förstöra hela deras egna framtid när det kommer till skoteråkning :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jajemän.
jag är 16 och 90-95% av alla i min ålder är helt dumma i huvudet, och kommer förstöra hela deras egna framtid när det kommer till skoteråkning :)
Så är det naturligtvis inte, renodlade idi.... finns i alla åldrar, har t o m sett skogsägare köra i plant för att hämta julgran "då det varken gör till eller från" .

Däremot spelar ofta grupptrycket roll dvs finns det en som gör första spåret hakar andra lätt på, t o m äldre individer.
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Klart de finns idioter i alla åldrar men det känns som att 16 åriga pelle och 18 åriga Johan kommer köra ut och leka av sig på fler kalhyggen efter leden med sina Re 600/800 än va 45 åriga Tomas gör? Tomas kanske kör tar onödigt många ungträd på en myr med sin turboladdade 1100 men kör mindre där de är planterat osv!? Känns som alldeles för få unga har koll och tänker på konsekvenser av att köra på kalhyggen osv
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Klart de finns idioter i alla åldrar men det känns som att 16 åriga pelle och 18 åriga Johan kommer köra ut och leka av sig på fler kalhyggen efter leden med sina Re 600/800 än va 45 åriga Tomas gör? Tomas kanske kör tar onödigt många ungträd på en myr med sin turboladdade 1100 men kör mindre där de är planterat osv!? Känns som alldeles för få unga har koll och tänker på konsekvenser av att köra på kalhyggen osv
Så är det absolut..men ni kan ju tänka er vad jag får för respons, om jag kör med 10 st i min ålder, om jag säger att vi inte kan köra här p.g.a skogsplantering eller liknande..
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Ja de flesta tycker man är knäpp, men jag och två av de jag kör mest med, vi är stenhårda med det! Folk har blivit riktigt arga på oss men så är det! Kör man skoter får man fan används huvet :) vill man va en zombie kan man spela krigsspel hela helgerna ;)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Så är det absolut..men ni kan ju tänka er vad jag får för respons, om jag kör med 10 st i min ålder, om jag säger att vi inte kan köra här p.g.a skogsplantering eller liknande..
Vågar du säga ifrån så kommer dom tids nog inse att du var smartare än dem...
Men det tar några år innan dom inser det...
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Vågar du säga ifrån så kommer dom tids nog inse att du var smartare än dem...
Men det tar några år innan dom inser det...
Precis. Säga ifrån har jag alltid gjort, men det ger ju ingen direkt inverkan..Men nu kör jag mest med annat folk som är vettigare.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja här inne var det krigsrubriker. Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen: Folk kommer alltid att köra i förbudsområden.

Anledningen till att folk kräver mer omfattande förbud är för att skoteråkare inte följer de existerande måttligare förbuden. Det är specifikt svenskt att tro att regleringar gör någon nytta så länge som polisen inte lyfter ett finger.

Men alla skoteråkare. Det finns faktiskt något ni kan göra. Som gör skillnad på riktigt.
När ni ser någon åka i förbudsområde, ring polisen och anmäl.
Att skicka mejl till någon beslutsfattare som har väldigt lite att säga till om när det gäller förbud är meningslöst.
Ring till polisen, begär att få tala med vakthavande befäl och ge sakuppgifterna så att polisen kan agera. Och det viktigaste, ring tillbaka några minuter senare, kräv svar. Vad har ni gjort åt det och varför gjorde ni så?
Vakthavande befäl på din lokala polismyndighet har alla befogenheter att skicka ut en helikopter eller annan polispatrull. Polisen arbetar för alla svenska medborgare, även dig, berätta att olovlig körning är viktigt. Polisen tar mer intryck av omvärlden än vad man kan tro.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det behövs fler poliser och övervakare från länsstyrelserna ute på patrullering. Och det ska svida ordentligt när folk åker dit.

Det här är nästan i lindrigaste laget. Tre eller fyrdubbla böterna.
Ur Falukuriren 30/2-2014
Dömdes till böter på 46 000 kronor
SÄLENFJÄLLEN

Lika dyrt som någon veckas solsemester med all-inclusive blev det för fem män i 30-årsåldern när de trotsade förbudet mot snöskoterkörning och gjorde en sväng in i naturreservatet. Tillsammans får de böta 46 000 kronor. Förklaringen att de "kört fel" hjälpte inte.
Relaterat

De fem männen är hemmahörande i Örebrotrakten. För ett år sedan var det ute och körde med sina snöskotrar i fjällområdet i Sälen och norröver.

När länsstyrelsens tillsynsman träffade på dem körde de i Skarsåsfjällets naturreservat. Där är det förbjudet att köra utanför markerad snöskoterled.

Alla fem döms för förseelse mot områdesskydd, och påföljden blir 40 dagsböter vardera. Eftersom dagsböterna är inkomstrelaterade får de litet olika bötesbelopp - 14 000, 11 200, 4 000, 6 800 och 10 000 kronor.

De åtalade nekade till brott, och hävdade att de hade åkt fel och kört vilse. De hade stannat uppe på fjällets topp för att se var de var.

När de kontrollerade med GPS kunde de konstatera att de befann sig inom förbjudet reservatsområde, och vände tillbaka för att komma på leden igen.

Orsaken till att de hade lämnat leden var att den var i så dåligt skick och guppig. Det var också roligare att köra utanför leden.
De påstod att de inte sett några förbudsskyltar, och att det hade varit spår efter många skotrar i området, så att det såg ut som skoterled.

Länsstyrelsens tillsynsman träffade på skoteråkarna drygt en kilometer in på reservatsområdet. Han berättade även att det är tydligt skyltat om skoterförbud, och att reservatets gränser är tydligt markerade med målningar på träden.

– Man kan inte bara råka åka av leden, den är väldigt tydlig, vittnade han.

Spåren efter skoteråkarna visade att de hade kört runt på fjälltoppen och deras färska spår gick kors och tvärs mellan träden.

Rätten finner att skoteråkarnas förklaringar är "dåliga efterhandskonstruktioner", de har varit väl medvetna om vad de gjorde.
http://www.dt.se/nyheter/malungsalen/1.6902219-domdes-till-boter-pa-46-000-kronor

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk