Noterar att det blir lite tyckande även här typ "slutburkeri" och "ganska många som missköter sig" .
Räcker det inte att våra belackare tycker en massa som de sällan kan backa upp med fakta !.
Visst, det finns en hel del som missköter sig och påverkar t ex ljudbilden negativt men de är inte på något sätt representativa för snöskoteråkningen i stort oavsett burk eller inte.
(obs, jag försvarar absolut inte burkar...)
Ofta uppkommer tyckandet i turistintensiva områden där skogs/fjällrädda snöskoteråkare , ofta i grupp och ofta alldeles för nära annan verksamhet håller på med diverse varianter av vad de kalla "snöskoteråka".
Sådant kan hanteras med lokala föreskrifter som rent areellt är ytterst begränsade till det omedelbara närområdet runt anläggningar i både fjäll och skogsland, skulle radien 5-10 km hållas så försvinner stor del av problemet.
Om dessutom de som åker snöskoter där det är turistintensivt ha vett att söka sig till områden där det skapas olika terränghinder mellan sig och anläggningar försvinner ännu en del av problemet.
Skogslandet
Från skogslandet har det de senaste åren skapats svarta rubriker och bilder på överkörd plant/ungskog.
För detta finns det inget som helst försvar, dessutom är det ett rent brott mot terrängkörningslagen och ska som sådant behandlas.
Lokal/lokalt kan det på bilder se ut som ren katastrof för enskilda markägare, dock skulle det vara intressant att få en uppfattning hur det ser ut under barmarksförhållanden både nu och åren framöver.
Skogsstyrelsen gör återkommande inventeringar på skogsskador, senaste från "snölänen" gjordes 2013 , den finns att läsa här
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/myndigheten/Skog%20och%20miljo/Skade%C3%B6vervakning/Skogsskador%20Region%20Nord%202013%20-%20slutversion%20-%20140409.pdf
Om snöskoter står det såhär
"
Snöskoter
Ett i huvudsak nordsvenskt problem är skador av körning med snöskoter på plant- och ungskog.
Det finns inga siffror på den areella omfattningen och och hur svåra skadorna blivit i enskilda fall, men det finns många rapporter från såväl markägare som yrkesverksamma. Helt klart är snöskoterkörning i plant- och ungskog ett betydande problem som det vore mycket bra om det gick att komma till rätta med."
Älgbetesskador beskrivs såhär
"Älg
Skador av älg finns i alla distrikt i Region Nord.
Älgbetesinventeringen (ÄBIN) genomfördes 2013 i hela Västerbottens län
och i Norrbottens län i de sex kommunerna Kiruna, Gällivare, Pajala,
Övertorneå, Överkalix och Jokkmokk. I Jämtlands län och Västernorrlands
län ÄBIN-inventerades älgförvaltningsområdet Strömsund/Sollefteå år 2013.
I både Norrbottens och Västerbottens län har
färska skador på
tallhuvudstammar (enligt ÄBIN-metodiken)
successivt ökat från en nivå på ca 4 % åren kring 2006 och 2007, till i medeltal ca 8 % för inventeringarna 2010-2012.
Vid inventeringen efter vintern 2012/2013 nåddes de rekordhöga
nivåerna 13 % i Norrbottens län (medeltal för Älgförvaltningsområdena
(ÄFO) 1, 2 och 6) och 12 % i Västerbottens län. Inom fyra av totalt nio
inventerade ÄFO i de båda länen är andelen tallhuvudstammar med färska
skador över 10 %, i ÄFO 1 i Norrbottens län (Kiruna och Gällivare västra) så högt som 18 %. Lägsta notering av de nio ÄFO som inventerats är över 7 %, vilket är en skadenivå som sannolikt på ett betydande sätt påverkar
skogsproduktionen.
Eftersom endast färska skador registreras i ÄBIN kommer andelen älgskadade tallhuvudstammar att bli väsentligt större innan tallarna växt ur älgfarlig höjd (ca 2-4 ggr större). "
Älgbetesproblemet kan hanteras genom ökad avskjutning och andra lämpliga åtgärder rent skogsbruksmässigt.
Snöskoterproblemet som egentligen rent areellt är litet till försumbart sett i ett större perspektiv bör också gå att lösa på adekvat sätt.
-*Proaktivitet från polisen med lagföring av olagliga snöskoteråkare (burkar, onödigt störande mm) .
-*Flygande besiktningar med åläggande om körförbud/ombesiktning för bl a "burkade" maskiner.
*skulle man regelbundet göra detta i anslutning till anläggningar i turistintensiva områden så vore det bra!
Proaktivitet från oss själva dvs se till att ni inte kör tillsammans med folk som har "skrikburkar", se till att ni söker er tillräckligt långt från anläggningar mm så att ni inte stör och givetvis ta hänsyn till kringvarande annan verksamhet.
För övrigt kommer det att bli synnerligen intressant att se/läsa bl a våra sk riksorganisationers remissvar på Naturvårdsverkets utredning som läggs till riksdag/regering 9 juni, frågan är om de "sover med fienden" eller inte, jag blir inte förvånad om de sitter i knät och håller med av ren okunskap/intresse för frågan om den fria snöskoteråkningen!