Förbud mot friåkning

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.637
104
63
Örnsköldsvik
Dom "råkade" köra fel.

Ungefär som att man skyller på att man "råkar" missa att det var 70 och inte 90. Funkar dåligt. Man har ju själv skyldigheten att ta reda på vart och hur man får köra. Samt hålla koll på hur man vet att det är förbud.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Markeringar på träden är oftast en vit bred ring runt stammen med en vit "krona" eller vad det är över.
Fast det skall sägas att det är rätt glest i många fall. Borde ju vara enkelt att sätta upp skoterförbuds skyltar bara, de syns 100ggr bättre. Är det frost eller vart drivsnö så syns inte de vita markeringarna speciellt bra....

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Markeringar på träden är oftast en vit bred ring runt stammen med en vit "krona" eller vad det är över.
Det är rätt att det är en krona. Kronan användes för att märka upp kronöverloppsmark i samband med avvittringens färdigställande, en process som tog flera århundraden och började avslutas någonstans i sekelskiftet mellan 1800 och 1900-talet.

Om du t ex har en rågång som i bilden nedan och det är kronomark till vänster så är träd uppmärkta på vänster sida med jämna mellanrum så att det inte går att missa vilken mark det är.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Bli inte förvånade om snaran dras åt ordentligt snart. Och det kommer att drabba både led och friåkare.

Det kan vi tacka alla jävla "skoteranarkister" som tror att de kan fara omkring hur som helst utan risk för rättsliga repressalier.

Vad beträffar ledbusar behövs det mer poliser efter lederna, med särskilt intresse vid frestande områden som otillåtna åkrar, plantsatta hyggen etc. Sedan behövs det fler inspektörer från länsstyrelserna som patrullerar kända friåkningsområden som finns i förbudsområdena.

Och ja, det kommer att kosta pengar. Pengar som kommer att avkrävas ALLA skoterägare!

Frågan är om inte det också behövs någon form av restriktioner på maskiner också? Ex.vis max 550 och 60 hästar upp till en viss ålder. Alltså ungefär som det är på MC idag.

Det är tråkigt men sant, det är nog den bistra verkligheten att den stora massan som sköter sig får lida för det ett fåtal idioter ställer till med.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tänkte ta ut några citat från artikeln.

"Polisanmälningar görs årligen men bevisläget är svårt. Vi har för några år sedan skrivit till polismyndigheten för att påtala problemen men fick ingen egentlig återkoppling."

"Lagmässigt finns det regler kring snöskoter- och fyrhjulsköring, men de efterlevs inte och är inte anpassade efter dagens förutsättningar."

"Den här skoterkategorin är rena nöjesmaskiner byggda för att ta sig fram överallt."

Precis vad jag skrev om i mitt förra inlägg.
Den svenska polisen är underbemannad sett i ett internationellt perspektiv. Polismyndigheten har till fullo börjat arbeta efter new public management, en förvaltningsmodell som lite tillspetsat bygger på "pinnjakt" och inte gynnar tidskrävande insatser i glesbygd. Kombinera det med en internkultur av jasägare och ett datastöd som är extremt omständigt att använda gör att den svenska polisen har riktigt låg verkningsgrad.

Människor hade inte varit så upprörda över det här problemet om de inte känt sig så övergivna av polisen.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om alla nu skött sig enligt gällande regler och lagar.
Hade det inte vart ett jävla liv ändå, bara av vetskapen om hur det går till i skogarna?

-Jag har räknat med att det här lilla intresset vi har snart är förbjudet, helt säkert.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Om alla nu skött sig enligt gällande regler och lagar.
Hade det inte vart ett jävla liv ändå, bara av vetskapen om hur det går till i skogarna?

-Jag har räknat med att det här lilla intresset vi har snart är förbjudet, helt säkert.
OM alla skött sig enligt alla regler och lagar hade det inte osat krut på samma vis. Gnällspikar som ogillar allt och alla, kanske t.om sig själva, har ju visserligen alltid funnits.

Men nu har det tydligen blivit sådan anarki att markägare börjar vägra leddragning på markerna.

För jävligt med stolpskotten som förstör. Om ni råkar på idioter, försök ta så mycket uppgifter ni kan, eventuellt foto, regnummer osv. Anmäl till polis. Kanske även till markägare om möjligt för att visa att det FINNS seriösa skoterförare. Jag skulle bli oerhört tacksam om någon lämnat bevis, hållbara i rättegång, om någon kört sönder i våra marker.

Våga vägra buset! Frys ut dom bara. Kan man ha någon slags "djungeltrumma" som rapporterar buset till stugvärdar som svartlistar dom? Jag spånar. Andra ide'er?

Det måste väl finnas några ärliga personer som känner någon av idioterna och ogillar vad dom gör?

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.637
104
63
Örnsköldsvik
Frågan är om inte det också behövs någon form av restriktioner på maskiner också? Ex.vis max 550 och 60 hästar upp till en viss ålder. Alltså ungefär som det är på MC idag.
Förstår din tanke men vet inte vad den ger riktigt i det fall vi disskuterar? När det gäller att undvika olyckor kan det såklart påverka en hel del säkert.
Men mig veterligen så tar en 550 lika bra på planten som en 800. Fasiken en Elan tar nog plant rätt bra om man vill.

Man behöver inte 140hk för att ta sig upp på ett hygge och köra över plant.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Förstår din tanke men vet inte vad den ger riktigt i det fall vi disskuterar? När det gäller att undvika olyckor kan det såklart påverka en hel del säkert.
Men mig veterligen så tar en 550 lika bra på planten som en 800. Fasiken en Elan tar nog plant rätt bra om man vill.

Man behöver inte 140hk för att ta sig upp på ett hygge och köra över plant.
Håller med om att begränsning i HK antagligen inte kommer lösa något då en av de stora problemen som LRF belyser handlar om åkermark. Något som oftast ligger i lågland och i anslutning till tätort = enkelt att ta sig dit och kräver inga speciella maskiner.

Personligen har jag inte åkt på en åker (som vi då ägde) sedan jag åkte ET340, kan meddela att det funkade grymt bra redan då med den maskinen. Idag när jag åker på ett monster, jämfört med då, finns noll intresse för det utan jag befinner mig flera mil ut på något fjäll eller fjällsida där ingen varken ser eller hör mig.

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Vette tusan hur man egentligen ska lösa det här problemet. Det känns som att de som kör på hyggen/åkrar kommer att göra det trots att det är förbjudet mot friåkning. Utbildning verkar ju inte heller påverka...
Kanske Slätabjörnens förslag om en "svartlista" kan vara nått, inte så kul att bli portad från boende på de populära orterna Jorm etc.

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Glöm inte att oftast i artiklarna så framställs leder och ledkort som en lösning på problemet. Jag är övertygad om att det finns ekonomiska intressen som påverkar detta för utbyggnaden av leder och ledtvång. Ledkort=intäkt.

Det hade varit uppfriskande att läsa en artikel med andra förslag på lösningar men friåkningen är ett hot för ingen tjänar pengar på den bara indirekt via bensin osv. Bättre vore om vi hyrde maskiner och åker på guidad tur.

Finns nog massor man kan göra för att öka chanserna att planten klarar sig men det som är intressantast är väl som vanligt det som ger klirr i kassan.

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
Med tanke på hur exvis slutburksåkarna resonerar så ser framtiden mörk ut, "bara jag får göra som jag vill så skiter i hur många det stör/förstör för"-mentaliteten som råder gör att förbud, utbildningar mm inte ger något alls...

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kanske gammal tråd nu men vill tillägga att det väldigt sällan är förbud i skogen.
När dom blir less på skoteråkningen så gör dom förbud på kalfjället där det bara finns fjällbjörk som knappt går att avverka för att koka kaffe på.

Medans det i låglandet nästan aldrig är förbud. Det vill säga där dom planterar skog. Och där är det enligt mej ointressant att köra skoter. Är den "värdelösa" fjällskogen som lockar i fjäll backarna.
Så jag förstår inte nöjjet med att köra bland stubbarna på helt öppna ytor med plant under? men någon kanske kan förklara nöjjet i det?

Ta Jorm som exempel där dom under vintern stängde en led ut på fjället pga det är skogsplantage på sidorna som blivit sönder kört...
Vad ska ni dit å göra. Gör som skylten säger och kör 2km efter leden så är det skoterkörning i världsklass där det inte häller är plantage.

Och som ni andra skriver dom som kör ner skogsplantage vet att dom gör fel så dom kommer inte häller bry sej om det är skoterförbud där då det redan är förbjudet att köra i skogsplantage.

Skit i slutburkarna hörs du inte syns du inte så länge du inte använder skotern som skogs skördare så är alla spår av dej borta när snön tinar bort.

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
sen har vi dethär med alkohol och skoter som inte hör ihop!! jag blir personligen förbannade över detta att sätta sig på skotern när man druckit eller för den delen är bakfull ..

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Tro om det var det där frågeformuläret vi fyllde i som dom har som underlag... Det snowmobile-FB ville att vi skulle svara på. Det som handlade om våran säkerhet och risktagande när vi åker skoter. Få det att låta bra, använd det sedan till nått annat.

FRA, Datalagring. Vi måste stoppa barnporren!! Spionera på alla....

Jo ja e less.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/den-fria-snoskoterakningen-hotas

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.637
104
63
Örnsköldsvik
Bortsett från avgaserna, hur mkt förstör Snöskotrar ett snötäckt fjäll egentligen?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Är det bara tillräckligt med snö (vilket terrängkörningslagen redan reglerar) så förstörs det precis ingenting bortsett från kanske lite fjällbjörk som får stryk.

Djurlivet störs väl såklart men det regleras ju redan med reservat och nationalparker som blir fler och fler. Dock verkar många vinteraktiva djur uppskatta våra spår kontra djupsnön när vi lännat området då det alltid är spår i våra gamla spår.

Man vill bevara den fina fjällmiljön säger man ofta. Men inget förstörs och vem är det som ska uppleva miljön om skoter förbjuds? Enda sättet att ta sig till de områdena och uppleva den naturen på vintern är skoter, helikopter eller en flerdagars tur på skidor i djupsnö (vilket jag inte tror det behövs så många fjäll för att möta den efterfrågan baserat på antal utövare).

Problemet är snarare lågland där man hittar mer kalhyggen med skogsplant samt framförallt i anslutning till tätorter och fjällanläggningar där det stör. Detta då det är enkelt att ta sig till de områdena och folk som inte bryr sig och skiter i lagar och regler beter sig och gör andra upprörda (med all rätt).

Ska det regleras är det snarare sådana områden man bör fokusera på. Tre mil ut på ett fjäll i en ravin spelar det inte ett jävla dugg. Men det är ju jobbigare att försöka hitta en sådan ny lagstiftning (och se till att den efterföljs) än att bara föreslå totalt förbud så blir det enkelt och bra.

Jag är uppriktigt orolig att det kommer bli totalförbud någon gång inom en inte allt för snar framtid. Men det kommer dröja då det kommer bli ett jävla liv inte bara från oss åkare. Tänk på alla näringsverksamheter som skoterhandlare, verkstäder, tillbehör, guider, boenden, uthyrningsverksamheter, lokala butiker och bensinmackar på små fjällorter. De kan ju lägga ner om ett sådant totalförbud skulle gå igenom.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk