Förbjuda "muskel" skotrar???

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Du är alltså en av oss :) Välkommen alla dagar i veckan. Problemen uppstår när man beslutar saker åt folk någon annanstans som inte har en lokal förankring, Vanligt mycket vanligt. Vi har kört skoter i 40 år i Kiruna och vår natur är klart mycket renare och i bättre tillstånd än någon annan stans i landet. Det största slitaget i kommunen marker finns längs Kungsleden ( ett 100 mil långt dike , tänk om skotrarna åstad kom något sånt !) och motorcykel spår i tundran i sandås landet nord väst om Kiruna. Skoter skador ??? Inte så vitt jag vet men det kommer väl någon skogs ägare och berättar om förstörda planteringar.

Lavin olyckor känner jag till en under alla år som orsakats av ungdomar som kör upp på berg.

Fylle körning är för vanligt men inte lika vanligt som bland små båtarna i Lysekil. Jag vill inte sota för att några kör packad.

Kiruna kommun är större än Skåne blekinge och halland tillsammans och här bor 23 000 pers, kanske 10000 skotrar. Det blir en ***** massa yta till var och en av oss. Jag lovar vad otäckt tyst det kan vara här :) Många skapade konflikter enligt min uppfattning.

Jag har kört skoter i dom områden som är förbuds zoner nu , främst runt Kebnekaise och kan säga att trängsel existerade inte, snarare den stora ödsligheten. I början av Mars månad blir man nästan kramad av isolerade stugvärdar som vart ensamma ett tag.

Det finns problem med skotertrafik men jag skulle vilja på stå att det blivit bättre klart bättre i mina trakter sedan sjuttiotalet. Vi måste flytta fram våra positioner och få det andra lägret att förstå att vi är här för at stanna. Det finns plats för oss alla.

Ang politiken så skulle hela Kiruna vart en stor nationalpark om Borgarna fick som dom ville på sjuttiotalet. Vi hade en industriminister som hette Nils G Åsling han ville läga ner att av världens nu mest lönsamma företag, med orden detta företag kommer aldrig att bli lönsamt igen. Riktigt så blev det tack och lov inte. Läs LKAB

Vad trist det skulle vara utan muskel skotrar förresten. :)
Mycket tänkvärt i det du skriver.

För det har lätt att det blir väl mycket överdrifter, när man vill belysa ett upplevt problem. Gäller dock åt bägge hållen.

men jag har också en stark känsla att det är en mycket stor majoritet av snöskoteråkarna som faktiskt sköter sig, men att det finns en liten klick som skapar problem och irritation. Liksom att det bland skidåkarna, finns en liten grupp extrimister som gör allt för att förstora dessa upplevda problem. I deras ögon är det också fult att köra upp på en fjälltopp med snöskoter, men att besöka samma fjälltopp med skidor är helt ok.:hmmmm:

Vad som är problemet för oss snöskoteråkare är att beslutsfattarna har allt för lätt att enbart lyssna på dessa skidextremisterna, när man ska ta beslut.

Sen så går det nog inte se på partifärgen (Röda eller Blå) vilka som är mest för eller emot skoterfförbud etc. För det var väl politikerna i Kiruna som för några år sedan, med näbbar och klor slogs för att det inte skulle bli några ytterliggare förbudsområden runt "Kebne", Dessa politiker är väl dom rödaste av dom rödaste i hela Sverige ?
Att dom sedan blev överköra av några blekröda politiker i Riksdagshuset är ju en annan sak. :bootyshake:

R

Robin

http://www.dt.se/nyheter/malung/article296736.ece

Vill inte starta en ny tråd men vill bara påpeka att:
Bra initsiativ utav kommunledningen!
Att det faktist inte är enbart en sorts utövare som ska ha tillgång till fjällen är viktigt att fastslå! Samt hur mycket man förlorar på en massa förbud.
Fjällen är till för alla vare sig hur man kommer överens eller ej.

4

426H

Det är inte bara kommunledningen som skall ha beröm utan även journalisten som skrev artikeln. Allt för ofta blir dessa artikelserier om skoteråkning alltför ensidiga och vinklade där journalisten bara återger skotermotståndarnas åsikter. Tex Östersundsposten som verkar bedriva opinionsbildning mot fri skoteråkning i jämtlandsfjällen med återkommande artiklar som svartmålar skoteråkare och blåser upp problem och konflikter.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
http://www.dt.se/nyheter/malung/article296736.ece

Vill inte starta en ny tråd men vill bara påpeka att:
Att det faktist inte är enbart en sorts utövare som ska ha tillgång till fjällen är viktigt att fastslå! Samt hur mycket man förlorar på en massa förbud.
Fjällen är till för alla vare sig hur man kommer överens eller ej.
Jättebra att en kommun så pass långt söderut ryter till.
När kommunerna här uppe i norr ryter till, så är det många gånger för långt för att det ska höras ändå fram till kanslihuset.
Men vad som är märkligt i just denna sak, är väl att stugägarföreningen inte verkar förstå att stugpriserna nog börjar dala i framtiden, om skidåkning ska vara det enda som stugägarna ska kuna sysselsätta sig med i framtiden.

Dom kommuner som har skoterurismen har idag förstått att skotern är här för att stanna. Och att man vet vilken resurs det är för framförallt glesbygdskommunerna, där varje jobb är värt så mycket för kommunens överlevnad. Vi får hoppas att dom kommer bilda en gemensam front mot skotermotståndarna i framtiden.

Jag tror också att det är i det Nationella skoterådet, där bland annat Kommunförbundet, och dom bägge skoterriksorganisationerna, med konstruktiva samtal, kan få Naturvårdsverket (som också ingår) att förstå vad snöskotern är för resurs. Och att problemen är starkt överdrivna.

Vad jag också efterlyser i debatten, är när Naturvårdsverket och övriga skotermotståndare, ska visa upp dom skador som snöskotern påstås orsaka i fjällterrängen.
När man kan visa upp dessa och det bevisar att snöskoteråkningen orsakar större skador än fjällvandringen sommartid, då ska jag böja mig för detta faktum och överväga att då sluta köra snöskoter i fjällterräng. Men i väntan på dessa bevis, så kommer då jag att fortsätta med min hobby.

Sedan det här med laviner, jag har full förståelse när fjällräddare och polis klagar på skoterkörning upp längs fjällsidor där laviner förekommer.
För det är ju dessa människor med fara för eget liv, som ska gräva fram olycksoffren.
Att det går bra för det mesta och sällan händer lavinolyckor hjälpte tyvärr inte dom 2 skoteråkare som dog i lavinolyckorna i Arjeplog- & Kirunafjällen.

Jag känner en av dom som var med och grävde fram olycksoffret i den ena lavinolyckan, Han berättade att han i detta läge, även var tvungen att fungera som jourhavande präst, då anhöriga till dödsoffret finns på plats.
Detta var en mycket svår situation att ställas inför menade han.
Så han är verkligt bekymrad, då han vet att det inte är frågan om, utan bara när, nästa lavinolycka ska inträffa i det område han verkar i.

Men givetvis så är det så att skoterspår i en fjällbrant, har en större irritationsfaktor än skidspår.
Varför ? Tja, jag har då inget svar på detta.
För även skidåkare har ju dödats i lavinolyckor.
Men skidspår är kanske inte så vanliga numera, allt fler kör snöskoter. :hmmmm:

Men dom fjällräddare som jag känner till, så verkar och lever många av dom på skoterturismen. Så dom flesta är då inga skoterhatare i vart fall.
(Finns väl kanske ett undantag, ingen nämnd ingen glömd :hmmmm:)
Jag känner även många av dom poliser som bland annat även jobbar i A-plogsfjällen under vintern och som då ingår i fjällräddningsgrupperna, inte heller här hittar man några skoterhatare. Utan tvärtom, många är hängivna skoteråkare.

Men ett är då säkert, skoterhatarna (Skidåkarmaffian) använder då i alla fall skoterspåren i fjällbranterna i syfte att få bort snöskoteråkningen från fjällvärlden. Kanske dags att även vi skoteråkare börjar dokumenterar skidspåren i fjällbranterna ?

D

Deleted member 9532

Jag håller helt klart med de flesta här, men jag tycker att det är lågt att skylla på "barnen"? (Ingen behöver ta åt sig, men det förekommer oftast i dessa sammanhang)

Jag är själv ungdom och har märkt att det inte bara är folk under 20 som klättrar, hoppar, leker och stojar.

Jag vågar nästan slå vad om att alla här på forumet någon gång har gjort något olagligt bara för att det är roligt. Ibland bryr man sig helt enkelt inte p g a kicken.
Jag säger inte att det är rätt, men det finns nog ett antal 40plusare i vårt avlånga land som också kör lite "utanför gränsern".

Några finns det nog som är guds bästa barn, men de flesta får nog ta sig en funderare och skämmas lite innan man öppnar kakhålet.

Problemet kommer förmodligen alltid att finnas kvar då det alltid finns någon som inte tänkar längre än vad motorhuven når.

Jag menar absolut inget illa med detta och undanber gärna tjaffs, men just nu kokar det i mig p g a alla j**** idioter som rör sig ute i trafik och natur!

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Vad som är problemet för oss snöskoter åkare är att beslutsfattarna har allt för lätt att enbart lyssna på dessa skidextremisterna, när man ska ta beslut.
JA så är det ju förståss. Skidåkningen som företelse är äldre och många söderut identifierar sig med skidåkning som något fräscht häftigt och en aktiv livsföring.

Skoter åkning där emot tycker folk söderut är bonnigt och något som snusande loser ungkarlar i byar sysslar med.
Det behövs en upp fräschning av imagen, vilka nu som ska fixa det har jag ingen aning om.

När det gäller att knacka på rätt dörrar och få maktens korridorer att lyssna så ska man nog göra som Gällivare kommuns utvecklings bolag gjorde för ett par år sedan. Man knöt till sig förre industri ministern Tage G Pettersson som hade direkt tillgång till maktens korridorer.

Skoter organisationerna måste hitta en borgerlig Tage G som öppnar dörrar.
Bjud hit honom och börja med att damma upp på ett högtfjäll med honom, gärna med en motorstark skoter som går tyst.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Skoter organisationerna måste hitta en borgerlig Tage G som öppnar dörrar.
Bjud hit honom och börja med att damma upp på ett högtfjäll med honom, gärna med en motorstark skoter som går tyst.
Håller med till 100%, men en borgerlig Tage G då måste det gå undan............

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Om några år kommer vi ju ändå inte att kunna köra skoter....
Vadårå? Skoterförbud överallt? Eller menar du tjaffset om växthuseffekten?
Då säger jag, om flera år kommer vi kunna köra snöskoter! Polarisarna smälter, golfströmmen flyr och vi får istid... Woho!

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Dom som gnäller har ingen egen skoter och vet inte hur kul det är och köra..men lever ju bara en gång så..man ska väll försöka ta vara på de å ha kul istället för att sitta i ett istolerat rum å stirra in i väggen..

racer_putte

Aktiv medlem
25 sept 2007
59
0
6
kiiruna
Hur skulle det se ut om man förbjöd all skoterköring utanför leden? Det skulle inte komma upp en enda turist till t.ex. hemavan som jag brukar vara i. Jag har hört nån stans att det är mellan 30.000-40.000 tusen folk uppe i fjällen under påsk. Ica säljer som alldrig förr där och det är ju sport och påsklov dom lever på där uppe! Skulle det vara skoterförbud och effektbegränsning skulle hemavan/tärnaby dö ut och allt folk flyttar mot kusten och lappen med sina renar får vara i fred och fjällrävarna slipper dom störande skotrarna. Är det så det ska vara ? Alla skoter älskare som lever för skoter ska måsta flytta ner till en snö fattig kust och bli instängd i en illaluktande stad istället för friska och hälsosamma fjällen?

D

Deleted member 9532

Vadårå? Skoterförbud överallt? Eller menar du tjaffset om växthuseffekten?
Då säger jag, om flera år kommer vi kunna köra snöskoter! Polarisarna smälter, golfströmmen flyr och vi får istid... Woho!
Haha, måste ge beröm för antusiasmen (hur det nu stavas) till en kommande istid!
De säger att vi kommer bli tvugna att flytta ner till medelhavet. Fan heller! Fryser hellre in mig i en glaciär!

Fosterlandet i mitt hjärta! <3

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Men alla ***** ungar och! idioter som missköter sig kommer att göra så vi andras skoteråkning kommer att inskränkas.

Slutar inte ungarna busköra i stadskärnan och alla vuxna? idioter fortsätter att dricka sprit och sen köra då kommer inte skotern finnas kvar i många år ..

(Jag vet att det finns många yngre som är förståndiga och kör vettigt, men jag har sett för många småungar som tycker det är häftigt att köra skoter där man inte får ...)

D

Deleted member 9532

Men alla ***** ungar och! idioter som missköter sig kommer att göra så vi andras skoteråkning kommer att inskränkas.

Slutar inte ungarna busköra i stadskärnan och alla vuxna? idioter fortsätter att dricka sprit och sen köra då kommer inte skotern finnas kvar i många år ..

(Jag vet att det finns många yngre som är förståndiga och kör vettigt, men jag har sett för många småungar som tycker det är häftigt att köra skoter där man inte får ...)
Där satt den igen! Det är ungdomarnas fel! Ärligt talat, vi står inte för världens alla problem även om vi står för en stor del av dem. Nu skriver du visserligen vuxna också, men huvudsyftet är att det är vårt fel. Visst vi är vilda, men det är även Klas-Göran, 45 år gammal. Alla bidrar med sin del!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Där satt den igen! Det är ungdomarnas fel! Ärligt talat, vi står inte för världens alla problem även om vi står för en stor del av dem. Nu skriver du visserligen vuxna också, men huvudsyftet är att det är vårt fel. Visst vi är vilda, men det är även Klas-Göran, 45 år gammal. Alla bidrar med sin del!
Det finns vissa skillnader ...

Jag skulle kunna säga samma sak om mopeder också eller är det inte ungdomarna som buskör där heller?

Jag är inte lastgammal (30) och jag kan ha viss förståelse för att man kanske inte tänker till före hela tiden om man är 16 (jag gör det inte än ..) Men angående buskörning i stadskärnor och dylikt så är ungdomar förstås klart överrepresenterade. Angående fyllekörning (som är betydligt värre på alla sätt) så är det vuxna människor som är värst.

Dödsolyckorna som sker med "oftast" äldre förare i fyllan är ju det som drabbar oss skoteråkare klart hårdast.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Till snofed killen som skriver här om att det inte finns respekt för fjällräddare så kan jag hålla med. Vad ska man då säga om lagstiftarna som stänger kungsleden i Kiruna kommun och hänvisar barn familjer till brant terräng mot Norska gränsen ?

Dessutom ger den stängningen FLER skotrar i närheten av ALLA skidåkare i skidanläggningarna Abisko Björkliden och Riksgränsen.

SNOFED borde jobba stehårt för att detta ska försvinna !
Det gör vi inom snofed o inom ramen för nationelle snöskoterrådet.
Tack för stödet vi gör så gått vi kan oftast så blir det idiellt arbete.

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Men killen som snackar har rätt i det han säger. Det är grymmt farligt för de som itne har någon koll på hur man kör skoter.

Den dära Emma hon har ju också rätt iaf. Det är lugnt om man har koll på grejjerna!