http://www.dt.se/nyheter/malung/article296736.ece
Vill inte starta en ny tråd men vill bara påpeka att:
Bra initsiativ utav kommunledningen!
Att det faktist inte är enbart en sorts utövare som ska ha tillgång till fjällen är viktigt att fastslå! Samt hur mycket man förlorar på en massa förbud.
Fjällen är till för alla vare sig hur man kommer överens eller ej.
Jättebra att en kommun så pass långt söderut ryter till.
När kommunerna här uppe i norr ryter till, så är det många gånger för långt för att det ska höras ändå fram till kanslihuset.
Men vad som är märkligt i just denna sak, är väl att stugägarföreningen inte verkar förstå att stugpriserna nog börjar dala i framtiden, om skidåkning ska vara det enda som stugägarna ska kuna sysselsätta sig med i framtiden.
Dom kommuner som har skoterurismen har idag förstått att skotern är här för att stanna. Och att man vet vilken resurs det är för framförallt glesbygdskommunerna, där varje jobb är värt så mycket för kommunens överlevnad. Vi får hoppas att dom kommer bilda en gemensam front mot skotermotståndarna i framtiden.
Jag tror också att det är i det Nationella skoterådet, där bland annat Kommunförbundet, och dom bägge skoterriksorganisationerna, med konstruktiva samtal, kan få Naturvårdsverket (som också ingår) att förstå vad snöskotern är för resurs. Och att problemen är starkt överdrivna.
Vad jag också efterlyser i debatten, är när Naturvårdsverket och övriga skotermotståndare, ska visa upp dom skador som snöskotern påstås orsaka i fjällterrängen.
När man kan visa upp dessa och det bevisar att snöskoteråkningen orsakar större skador än fjällvandringen sommartid, då ska jag böja mig för detta faktum och överväga att då sluta köra snöskoter i fjällterräng. Men i väntan på dessa bevis, så kommer då jag att fortsätta med min hobby.
Sedan det här med laviner, jag har full förståelse när fjällräddare och polis klagar på skoterkörning upp längs fjällsidor där laviner förekommer.
För det är ju dessa människor med fara för eget liv, som ska gräva fram olycksoffren.
Att det går bra för det mesta och sällan händer lavinolyckor hjälpte tyvärr inte dom 2 skoteråkare som dog i lavinolyckorna i Arjeplog- & Kirunafjällen.
Jag känner en av dom som var med och grävde fram olycksoffret i den ena lavinolyckan, Han berättade att han i detta läge, även var tvungen att fungera som jourhavande präst, då anhöriga till dödsoffret finns på plats.
Detta var en mycket svår situation att ställas inför menade han.
Så han är verkligt bekymrad, då han vet att det inte är frågan om, utan bara när, nästa lavinolycka ska inträffa i det område han verkar i.
Men givetvis så är det så att skoterspår i en fjällbrant, har en större irritationsfaktor än skidspår.
Varför ? Tja, jag har då inget svar på detta.
För även skidåkare har ju dödats i lavinolyckor.
Men skidspår är kanske inte så vanliga numera, allt fler kör snöskoter. :hmmmm:
Men dom fjällräddare som jag känner till, så verkar och lever många av dom på skoterturismen. Så dom flesta är då inga skoterhatare i vart fall.
(Finns väl kanske ett undantag, ingen nämnd ingen glömd :hmmmm

Jag känner även många av dom poliser som bland annat även jobbar i A-plogsfjällen under vintern och som då ingår i fjällräddningsgrupperna, inte heller här hittar man några skoterhatare. Utan tvärtom, många är hängivna skoteråkare.
Men ett är då säkert, skoterhatarna (Skidåkarmaffian) använder då i alla fall skoterspåren i fjällbranterna i syfte att få bort snöskoteråkningen från fjällvärlden. Kanske dags att även vi skoteråkare börjar dokumenterar skidspåren i fjällbranterna ?