Förbjuda "muskel" skotrar???

4

426H

Man måste ju tänka på att "fjällpolisen" dom intervjuade i rapport talar i egen sak. Han försöker övertyga politikerna/polisledningen om att skoterbus i fjällen är ett stort problem och att det därför behövs övervakning.
Med polisens begränsade resurser borde det ju vara kontroversiellt att prioritera övervakning av skotertrafik i fjällen??? Min slutsats är att han försöker bara rädda sitt glidarjobb.
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
tycker det är rent av löjligt det dom är förbannad för är att dom inte kommer åt dessa som åker utan vill ha ett förbud eller lagstifning så dom kan bötfälla dessa åkare så dom får mer pengar till statskassan det är det enda jag ser att detta går ut på att förbjuda dessa maskiner så då undrar jag varför i hela friden släppte dom på hästkraftgränsen vi hade på max 60 hk tidigare om det är så farligt att köra uppe på fjället med dessa maskiner
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nu har jag inte sett just reportaget i Rapport, och kan egentligen inte utala mig om just det.

Men tydligen så var det nästan 10 pers. som åkte dit för rattfylla på snöskoter i norra Lapplandsfjällen under påsken. + att polisen med all rätt, räknar med ett stort mörkertal. Så nog finns det ett problem alltid.

Han (Polismästaren) vill väl kanske därför få mer resurser till övervakning av rattfylla och skoterbus i fjällvärlden.

Problemet för oss skoteråkare kan väl vara att oinsatta politiker istället beslutar om att förbjuda "Racermaskiner" (Vad nu det är för skotrar) eller i värsta fall öka på skoterförbudsområdena, allt detta i tron att det är en billigare lösning för staten än att öka på resurserna för bevakningen.

Problemet med skotefylla och buskörning sitter ju inte själva snöskotern, utan detta fenomen kommer att fortsätta (om inget annat görs), vare sig skotrarna har mycket över 100 hk, eller betydligt mindre än 100 hk.

För precis samma debatt gick ju för över 20 år sedan, men då var "Racermaskingränsen" 60 hk.

Det var få skotrar som då var över 60 hk., men även då ertappades folk med att köra onykter, och det kördes uppför fjällsluttningar också, för det räckte med 40-50 hk. för detta. Detta minns nog dom flesta gamla fjällräddare och poliser som var med då, om dom stannar upp och tänker efter en stund.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Du har helt rätt stickan.
Men det jag blir mer o mer fundersam över i alla dom trådar här inne som handlar om fjällsäkerhet o övervakning är att i stort sett alla som skriver verkar vara emot fjällräddarnas arbete.
"Om någon gör en missbedömning o utlöser en lavin o omkommer så är väll det skit det samma" hur fn kan man resonera så.
Vill ni att era föräldrar ska åka upp i lavinfällt o gräva fram er när ni omkommit i laviner.
Sen att fjällräddarna o polisen vill att skoteråkare och skidåkare inte tar dom här stora riskerna som ni gör har ju inte o göra med att dom är lata utan att dom själva inte inte vill utsätta sej för fara när ni är i nöd i någon bäckravin i full snöstorm.
Jag har själv följt fjällräddare på uppdrag o att dom ställer upp o hjälper nödställda oavsett om det är skidåkare ,skoteråkare eller vandrare spelar ingen råll dom riskerar sina liv för o rädda erat ska vi inte vara glada för det då.
O att påstå att dom som uttalar sej i massmedia skulle vara stadsbor vart har ni fått det ifrån, dom jag sett har till stösta delen varit fjällbor mäniskor som lever med det här 52 veckor om året o som ofta ställer upp o hjälper nödställda utan o blinka.

Börga tänka i stället är det värt risken att när ni ligger i en lavin eller att upptäcka när skotern rullar utför fjällsidan som en snöfräs "oj det här fixar inte jag hoppas att någon har sett mej o kan larma fjällräddningen så att jag överlever".
Vore det då inte bättre att tänka till före o inte sätta sej i det här taskiga sittsen eller.....
Tro inte jag tror att vi löser det här med förbud tvärtom det är bara vi skoteråkare o inga andra som kan lösa det här fortsätter åkare o uträtta sej för så här stor fara så är jag rädd för att det blir förbud "det är vi som bestämmer över våran egen framtid tänk på det".
 
B

Biosteel

hoppas att fjällräddarna inte ha valt det där jobbet för att dricka kaffe iaf
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du har helt rätt stickan.
Men det jag blir mer o mer fundersam över i alla dom trådar här inne som handlar om fjällsäkerhet o övervakning är att i stort sett alla som skriver verkar vara emot fjällräddarnas arbete.
"Om någon gör en missbedömning o utlöser en lavin o omkommer så är väll det skit det samma" hur fn kan man resonera så.
Vill ni att era föräldrar ska åka upp i lavinfällt o gräva fram er när ni omkommit i laviner.
Sen att fjällräddarna o polisen vill att skoteråkare och skidåkare inte tar dom här stora riskerna som ni gör har ju inte o göra med att dom är lata utan att dom själva inte inte vill utsätta sej för fara när ni är i nöd i någon bäckravin i full snöstorm.
Jag har själv följt fjällräddare på uppdrag o att dom ställer upp o hjälper nödställda oavsett om det är skidåkare ,skoteråkare eller vandrare spelar ingen råll dom riskerar sina liv för o rädda erat ska vi inte vara glada för det då.
O att påstå att dom som uttalar sej i massmedia skulle vara stadsbor vart har ni fått det ifrån, dom jag sett har till stösta delen varit fjällbor mäniskor som lever med det här 52 veckor om året o som ofta ställer upp o hjälper nödställda utan o blinka.

Börga tänka i stället är det värt risken att när ni ligger i en lavin eller att upptäcka när skotern rullar utför fjällsidan som en snöfräs "oj det här fixar inte jag hoppas att någon har sett mej o kan larma fjällräddningen så att jag överlever".
Vore det då inte bättre att tänka till före o inte sätta sej i det här taskiga sittsen eller.....
Tro inte jag tror att vi löser det här med förbud tvärtom det är bara vi skoteråkare o inga andra som kan lösa det här fortsätter åkare o uträtta sej för så här stor fara så är jag rädd för att det blir förbud "det är vi som bestämmer över våran egen framtid tänk på det".
Bra inlägg som barnen i tråden bör läsa både en och två gånger.
 
R

Robin

Saken är den att problemet löser sig inte med att förbjuda alla maskiner tex över 100hästar och hastighetsgräns på 70km/h.

"buskörning" kommer ändå att förekomma och enligt mig bli ännu farligare då.

Säg tex när det är farten som dödar då en lavin utlöses.
Eller hur pass stark motorn är när man går genom isen.

Det handlar om utbildning som är den rätta vägen och inte förbud!
Framförallt handlar det om toleransen mot rattfylla som ska vara 0!
Det kommer inte hända under denna generation men säg om 1-2 generationer skoteråkare från nu så tror jag på att rattfyllan inom skoterkörning drastiskt kommer ha minskats tillsammans med dödstalen de ger, bara utbildningen är den rätta! För den förarutbildning man nu gör är rena skämtet i gämförelse till de slags fordon som körs.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Alltså nån balans får det ju vara! Det är ju ren idioti att folk kör i områden där det gäller skoterförbud men ska man verkligen kollektivbestaffa alla genom att då totaltförbjuda skoteråkning i fjällen. Stör mig som fan på att hur vinklad alla artiklarna är så man litar fan knappt på uppgifterna som lämnas.
Skoteråkning i fjällområden där det inte råder förbud är ren rekreation för kroppen (eller ja så länge man inte platt :p) och som många sagt tidigare, då är det lika bra att förbjuda alla aktiviteter som innebär någon sorts hälsorisk.
Nej förbudet känns som en genväg, satsa istället på att övervaka områden där det gäller körbud och låt oss åka i de fjäll där man får!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Du har helt rätt stickan.
Men det jag blir mer o mer fundersam över i alla dom trådar här inne som handlar om fjällsäkerhet o övervakning är att i stort sett alla som skriver verkar vara emot fjällräddarnas arbete.
"Om någon gör en missbedömning o utlöser en lavin o omkommer så är väll det skit det samma" hur fn kan man resonera så.
Vill ni att era föräldrar ska åka upp i lavinfällt o gräva fram er när ni omkommit i laviner.
Sen att fjällräddarna o polisen vill att skoteråkare och skidåkare inte tar dom här stora riskerna som ni gör har ju inte o göra med att dom är lata utan att dom själva inte inte vill utsätta sej för fara när ni är i nöd i någon bäckravin i full snöstorm.
Jag har själv följt fjällräddare på uppdrag o att dom ställer upp o hjälper nödställda oavsett om det är skidåkare ,skoteråkare eller vandrare spelar ingen råll dom riskerar sina liv för o rädda erat ska vi inte vara glada för det då.
O att påstå att dom som uttalar sej i massmedia skulle vara stadsbor vart har ni fått det ifrån, dom jag sett har till stösta delen varit fjällbor mäniskor som lever med det här 52 veckor om året o som ofta ställer upp o hjälper nödställda utan o blinka.

Börga tänka i stället är det värt risken att när ni ligger i en lavin eller att upptäcka när skotern rullar utför fjällsidan som en snöfräs "oj det här fixar inte jag hoppas att någon har sett mej o kan larma fjällräddningen så att jag överlever".
Vore det då inte bättre att tänka till före o inte sätta sej i det här taskiga sittsen eller.....
Tro inte jag tror att vi löser det här med förbud tvärtom det är bara vi skoteråkare o inga andra som kan lösa det här fortsätter åkare o uträtta sej för så här stor fara så är jag rädd för att det blir förbud "det är vi som bestämmer över våran egen framtid tänk på det".
Vi är nog många som delar din uppfattning i denna fråga Hasse.
Men viktigt är också att ni inom snofeds styrelse, på sakliga sätt kan bemöta dom lösningar på problemet som går ut på förbud.

För som jag skrev här tidigare, så är det jju inte snöskotern som är problemet, utan några av oss skoteråkare som inte har förstått vad som är riskerna med ett felbeteende.
Och då pratar jag inte bara riskerna för dom själva och dom som eventuellt ska undsätta dom, utan även riskerna för ytterliggare restrektioner, som även drabbar oskyldiga snöskoteråkare.

Det är ju en enkel lösning för myndigheter och politiker att bara förbjuda oss att köra snöskoter inom vissa områden, eller bestämma vad för snöskotrar och mattor vi ska använda.
Genom att stänga av ett visst område, eller bestäma vad för snöskotrar och mattor vi ska använda, har man då lyckats med att få bukt med själva problemet ?
Knappast, man har bara flyttat på det anser jag.

Och sedan så kanske att det i en del fall, är så att det är betraktarens ögon/öron, som är alltför illtoleranta mot att man på ett alltför enkelt sätt kan komma upp på en fjälltopp, som också skapar irritationen, detta måste nog också komma fram i debatten.
Sedan så tror jag att många fjällmänniskor (både skidåkare och till viss del skoteråkare) upplever "Avgasknattret" av snöskotrar som mycket störande.
För är det skoteråkare som kör med "Bullrande" slutburkar inom ett visst område, så hörs ju dessa snöskotrar på ett längre avstånd, det upplevs då kanske som att det är mer snöskotrar som körs i området, än om dom gått tystare. Så jag förstår inte varför man vill bjuda snöskotermotståndarna på "Gratisargument", genom att köra med dessa ?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det finns inga argument som biter övehuvudtaget på skotermotståndarna. Även om dom gick på vatten och svävade 1 dm ovanför snön så skulle det klagas hejvilt.

För ett år sedan åkte jag skoter upp på en fjälltopp, en tyst Polaris frontier. Där stog ett par skidåkare och säger fy faaaan vad typiskt en skoter direkt.

På dialekten hördes att gentlemännen inte är från min trakt, lååångt därifrån. Då *****r är måttet rågat för min del. Här flyger dom in hundra mil ifrån mitt fjäll å har mage att klaga på att JAG som bor lever och verkar här, utnyttjar min fulla rätt till att köra skoter i mitt när område.

Jag av spisade gubbarna med att detta är mitt fjäll och jag är på bra humör så ni får vara här en stund, sedan kan ni ta bikinin på er på er strand där nere i söder. Jag lovar att inte klaga i sommar när jag kommer.

Avgas pipor/raka rör och tokar som kör som f-n bland folk & bebyggelse ger jag inte mycket för men det är dags att vi sätter ner foten och visar att det är VÅRA fjäll. Det ska inte prutas annat än i direkt närhet till skidanläggningar. Håll dom jävligt kort, knätoffsarna från söder.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Till snofed killen som skriver här om att det inte finns respekt för fjällräddare så kan jag hålla med. Vad ska man då säga om lagstiftarna som stänger kungsleden i Kiruna kommun och hänvisar barn familjer till brant terräng mot Norska gränsen ?

Dessutom ger den stängningen FLER skotrar i närheten av ALLA skidåkare i skidanläggningarna Abisko Björkliden och Riksgränsen.

SNOFED borde jobba stehårt för att detta ska försvinna !
 
S

StoxResearch

Stugsittaren:
Hahaha! Fan vad klockrent, :) Bra gjort!

Här kommer det igen för övrigt. Det gäller att rösta på en regering som verkar för avcentralisering och inte centralisering. På sådant vis kan inte 08orna komma åt våran rätt att köra skoter. Jepp, politik genomsyrar hela vårt samhälle, oavsett om man vill se det eller ej.

Hoppas att våra organisationer sätter stopp för sådant här svammel! Jag vet att det finns folk som jobbar aktivt och som gör ett kanonjobb. Ledaren (första sidan) i Snowmobile brukar tex ofta vara en höjdpunkt. Heja på.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
35
Det är sånt som stugsittaren säger som man stör sig på. Man bor i fjällen året runt och om vintrarna kör man skoter och allt är frid och fröjd! MEN så kommer våren med sport och påsklov och helt plötsligt börjar klagomålen, de sura blickarna och folk som klagar på att det ständigt och jämt körs runt omkring dem, komma från ingenstans. Som argument säger dom "vi har betalat xxxx antal kr för att vara i fjällen och få lite lugn och ro och därför ska vi bla bla bla och då är ni och stör så ni får bla bla bla..." Men alltså vad fan förväntar dom sig egentligen?! att dom ska vara de enda människorna där? Det är ju så man blir spyfärdig!
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Tyvärr börjar denna nation mer och mer styras av "förståsigpåare" och blir mer och mer sektlik med i rask takt ökande enfrågeopinionsbildning.

Även om jag faktiskt är "08:a" stör jag mig rejält på alla så-borde-det-minnsan-vara typer här som tycker en massa om landsbygd och natur, något dom oftast bara svischar förbi i 110kmh på väg till skidorten.

Kör skoter, jagar och kommer väl om några år bli skogsägare och ser med stigande blodtryck på alla idioter som ska göra landsbygden till ett museum för stressade stadsmänniskor och en liten grupp av specialnaturintressen, folk kan idag bli av med sin mark som släkten ägt i generationer för att någon Naturtimmen-idiot hittar någon lav på en myrholme som ingen utanför hans/hennes grupp egentligen bryr sig om. Naturvårdsverket/staten går omkring mellan stugorna och försöker lura av folk sin mark för att göra gigantiska reservat, o.s.v.

Alla ni som viftar bort rapporteringen om bus- och fyllekörningarna med skotrar med dom sedvanliga "haha, 08-orna gapar igen!"-argumenten bör fundera igen, ni vet inte vilka opinionskrafter ni leker med, vips så har vi någon form av begränsning, i det mest katastrofala scenariot får vi Norska regler. Den i grunden idiotiska "noll-visionen" som predikas av översteprästen på Vägverket borde tas som varnande exempel på vart vi är på väg. Bara som en slutkommentar på några som gjorde en politisk värdering så är det väl faktiskt så att en vänster-regering har större benägenhet att "kladda" med folks liv, ingår ju i den socialistiska idén att staten ska styra oss från BB till graven.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Även om jag faktiskt är "08:a" stör jag mig rejält på alla så-borde-det-minnsan-vara typer här som tycker en massa om landsbygd och natur, något dom oftast bara svischar förbi i 110kmh på väg till skidorten.
Du är alltså en av oss :) Välkommen alla dagar i veckan. Problemen uppstår när man beslutar saker åt folk någon annanstans som inte har en lokal förankring, Vanligt mycket vanligt. Vi har kört skoter i 40 år i Kiruna och vår natur är klart mycket renare och i bättre tillstånd än någon annan stans i landet. Det största slitaget i kommunen marker finns längs Kungsleden ( ett 100 mil långt dike , tänk om skotrarna åstad kom något sånt !) och motorcykel spår i tundran i sandås landet nord väst om Kiruna. Skoter skador ??? Inte så vitt jag vet men det kommer väl någon skogs ägare och berättar om förstörda planteringar.

Lavin olyckor känner jag till en under alla år som orsakats av ungdomar som kör upp på berg.

Fylle körning är för vanligt men inte lika vanligt som bland små båtarna i Lysekil. Jag vill inte sota för att några kör packad.

Kiruna kommun är större än Skåne blekinge och halland tillsammans och här bor 23 000 pers, kanske 10000 skotrar. Det blir en ***** massa yta till var och en av oss. Jag lovar vad otäckt tyst det kan vara här :) Många skapade konflikter enligt min uppfattning.

Jag har kört skoter i dom områden som är förbuds zoner nu , främst runt Kebnekaise och kan säga att trängsel existerade inte, snarare den stora ödsligheten. I början av Mars månad blir man nästan kramad av isolerade stugvärdar som vart ensamma ett tag.

Det finns problem med skotertrafik men jag skulle vilja på stå att det blivit bättre klart bättre i mina trakter sedan sjuttiotalet. Vi måste flytta fram våra positioner och få det andra lägret att förstå att vi är här för at stanna. Det finns plats för oss alla.

Ang politiken så skulle hela Kiruna vart en stor nationalpark om Borgarna fick som dom ville på sjuttiotalet. Vi hade en industriminister som hette Nils G Åsling han ville läga ner att av världens nu mest lönsamma företag, med orden detta företag kommer aldrig att bli lönsamt igen. Riktigt så blev det tack och lov inte. Läs LKAB

Vad trist det skulle vara utan muskel skotrar förresten. :)