Får inte ut max effekt, och problem med varvning.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
jag köpte helt nya avgasportar med fjädrar å membran för 2100kr hos polaris åf, dock till 800 men de skilj nog inte så mkt.. :)
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
och ventilerna sitter inuti svarta kopparna, och dom är inte med på bild va? :)
Membranen är dom där runda va?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Men skulle inte den varva ut riktigt om fjädrarna var slut?
Fjädrarna kan du köra utan om du vill, det enda som händer är att avgasventilen öppnar för tidigt och du tappar bottendrag.

Men har du fått felkod på att inte avgasportarna öppnar så kan det ju vara solenoiden till avgasportarna som spökar eller gojs i slangarna till dom.
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Kan inte säga exakt, så låter vara osagt, men när skotern går iväg så får jag en "kluck" ljud från variatron..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ja du kan ju kolla om primärfjädern är hel, så den inte har gått av.
Sen kan du skruva av locket på variatorn och kolla så skivorna löper lätt efter axeln.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
De e några knular på framsidan motor ovanför grenrör. Dem skruvar du lös dem horisontella skruvarna och prova få ut dem sen kan du även kolla membranen skruva bort dem andra 2 skruvarna..

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Om du nu har en felkod så är det solinoiden till avgasportarna eller kablarna till den. Själva portarna kan inte ge felkod. Kan väl däremot rekomendera dig att rengöra dom när du ändå håller på. Om den har felkod på solinoiden så faller motorn ner i "limphome" vilket gör den trött och slö.
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Tänkte fara och skruva lite i skotern nu och se! annars tar jag den till åf så får dom kika på solinoiden.
tack så mcket för svaret!! :)
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Har kikat på portarna nu. och membranen och portarna såg bra ut!
Men.. slangarna från avgasportarna Som går till en "sak" (som jag inte har någon aning av vad det är), (kommer en bild nedan.) läckte nån slaks olja, men jag skruvad åt munstycket till slangen och tror jag fick det tätt.
Jag märkte en stor skillnad, men har fortfarande inte Varven som var innan.

DSC00321.jpg
 
Last edited:

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Vad är det, och hur funkar den på för sätt?
Brukar dom gå sönder?
skruvarna satt inte åt riktigt, gör det någonting?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vill du kan du koppla bort solenoiden. Ta bara en av slangarna och bygla mellan de båda portarna så det blir tätt.

Kolla även rullarna i primärvariatorn, har du haft varmgång så kan en eller flera av rull-bussningarna ha smält och rullen börjat glappa. Händer det så kommer den att gå skitdåligt.
Gör såhär: ta av locket på primärvariatorn, ta loss vikter och viktpinnar och passa på att kolla så bussningarna i vikterna är ok och att vikterna inte är skadade på ovansidan och att pinnarna är fina, kolla sedan att alla tre rullarna vikterna löper mot i korset går lätt och att ingen är särskillt glapp. Ett liltet litet glapp är ok men glappar den någon eller flera milimeter är risken att den är skrot. Medans du har loss locket och fjädern kolla även att ytterskivan löper lätt ut och in, bussningen i centrum börjar ibland gå tungt, brukar i och för sig orsaka att den inte kopplar ur men....

Enkelt sätta att kolla VES-membranen: Ta loss klockorna med giljotiner kompletta. Tryck in giljotinen och sätt fingret för hålet i mitten på den svarta plastkoppen och släpp av giljotinen. Giljotinen ska stanna inne sålänge du håller hålet i locket tätt med fingret, kommer den ut så är det läckage nånstans. Direkt du släpper fingret från hålet ska giljotinen åka ut.
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Ska kolla alla dessa saker, speciellt med variatorn. Jag har haft den ofta på varmgång.

Men ett frågetecken, menar du att man bara drar en slang mellan båda portarna?
Känns knepigt att inte använda solenoiden. Är det bättre att köra utan?
Fast jag har ingen aning vad den gör, eller är till för!

Tack för tipsen, ska kollas upp! :)
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Jag testade att spruta på lite 556 på rullarna och märkte en skillnad! Kan detta stämma?