Får inte ut max effekt, och problem med varvning.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Med varmgång menar jag att variatorerna blivit jävligt varma nån gång..... men senare års Polarisar behöver inte alltid ens det.

Solenoiden är öppen i opåverkat läge, dvs sålänge styrenheten inte vill öppna portarna så suger motorn in lite luft via solenoiden och kan inte skapa det vacuum som krävs för att lyfta portarna. Tar du bort slangarna till solenoiden och bara pluggar hålen genom att sätta en slang mellan de två så blir den som gammeldags VES-motorer att det är motorvarv och fjäderstyrka som avgör när portarna öppnar. Då Polaris har använt portarna mera för att döda decibell än att skapa kusar så ska man helst inte låta styrenheten bestämma mer än nödvändigt, på dom flest motorer får man mer pulver ju tidigare dom öppnar. (kanske inte 440....)

Man ska "ge fan" i att smörja i variatorerna, det är som att pissa ner sej när man fryser, det hjälper för ögonblicket men blir bara värre efter ett tag .... eftersom smörjmedlet binder fast allt variatordamm så allt geggar fast ännu värre.
Ta isär och kolla och rengör. Allt ska gå lätt och vara glappfritt. Kom ihåg att snurra runt alla tre rullarna och kolla så det inte nötts in en "plattfläck" på någon av dom, då beter den sej precis lika som om en bussning kajkat ihop.
 

gonso

Välkänd medlem
8 dec 2011
105
1
18
iggesund
Måste säga att det du förklarar där JAAG är rätt interesant med solenoiden. Man kan inte titta på nåvis att den funkar som den ska?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Solenoiden är öppen i opåverkat läge, dvs sålänge styrenheten inte vill öppna portarna så suger motorn in lite luft via solenoiden och kan inte skapa det vacuum som krävs för att lyfta portarna. Tar du bort slangarna till solenoiden och bara pluggar hålen genom att sätta en slang mellan de två så blir den som gammeldags VES-motorer att det är motorvarv och fjäderstyrka som avgör när portarna öppnar. Då Polaris har använt portarna mera för att döda decibell än att skapa kusar så ska man helst inte låta styrenheten bestämma mer än nödvändigt, på dom flest motorer får man mer pulver ju tidigare dom öppnar. (kanske inte 440....)
Nu är jag inte på något vis motorkunnig men vad jag har läst iaf om 700 cfi motorn är att man ska tänka sig för innan man pluggar igen slangen som solenoiden är kopplad till då det kan finnas risk för att motorn går snålt då mappningen av motorn är anpassad till vid vilket varvtal solenoiden stänger. Detta är dock bara vad jag läst och har alltså inte provat själv. JAAG kan säkerligen mycket mer om motorer än mig men jag ville iaf ge en heads up kring detta.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Är man orolig så lämna kvar solenoiden, men att styrenheten inte skulle hinna med att justera tror jag inte, motorn har ju ändå avgastempsensor, att koppla bort solenoiden gör ju att ventilerna kommer öppna mera gradvis och inte lika mycket "lysknapps_av_och_på". För vanliga dödliga finns det kanske inte så stor anledning att hålla på och fimpa solenoiden. Men att inte optimera avgasportsöppningen på en portad/trimmad motor är korkat, då ger man garanterat bort en massa kusar på låg och mellanregister.

Hur kolla att solenoiden funkar.... nu fantiserar jag bara, för jag har aldrig gjort det men man skulle ju kunna rycka loss slangen från solenoiden så att den alltid blir öppen mot portarna och sen provköra en sväng. Gör man såhär så ska ju portarna aldrig öppna och motorn gå dåligt, sätt sen tillbaks slangen och se om den börjar gå bättre..
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Solenoiden är öppen i opåverkat läge, dvs sålänge styrenheten inte vill öppna portarna så suger motorn in lite luft via solenoiden och kan inte skapa det vacuum som krävs för att lyfta portarna. Tar du bort slangarna till solenoiden och bara pluggar hålen genom att sätta en slang mellan de två så blir den som gammeldags VES-motorer att det är motorvarv och fjäderstyrka som avgör när portarna öppnar.
Liten justering av protokollet bara, det är inte vacuum eller något sådant som styr portarna.
Det är med hjälp av avgastrycket som portarna öppnar, normalt på en VES ventil så öppnar porten när avgastrycket blivit tillräckligt högt så trycket övervinner fjäderkraften.
På CFI motorerna har Polaris istället monterat en klenare fjäder tillsammans med solenoiden som har till uppgift att ventilera ut avgastryck tills motorstyrenheten tycker att det är dags att öppna portarna, då stänger solenoiden och avgastrycket byggs upp inne i VES ventilen så trycket övervinner kraften och ventilen öppnar...

Ville bara klargöra lite :)