Får inte ut max effekt, och problem med varvning.

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Hejhej! Nu är det så här att min Polaris Dragon switchback 700 -08 inte riktigt fungerar.

Problemet är att skotern går bra upp till 60-70 km/h med ungefär 1/4 dels gas. Men sen händer det inte så mycket mera.. Har en toppfart på 95 vid riktig pressning. Varvtalet är också riktigt lågt vid full gas, ungefär 7300-7400. Skotern känns riktigt svag och den går inte alls som den gjorde förut!

Vill även säga att det byttes kolvar i fjol för att återförsäljaren trodde att det var felet, men ack!

Det är en insprutsmotor på 700 cc med 140 hk.
Det är en väldigt ur kass 32:ans matta på men tvivlar och det är felet, när den knapp varvar.

Uppskattar all hjälp jag kan få och försöka lösa problemet.
Om jag varit otydlig med problemet så hojta!

/gösta
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har du fräsht bränslefilter i den och avgasventiler som funkar ? Avgasventilerna är ju lätt kontrollerade, membranen skall vara hela, dom skall löpa lätt, och aluminum muttrarna skall sitta på sin plats.
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
När dom kopplade upp den på datorn hittade dom massa olika fel! bla. För högt oktantal inställt? , Avgasportarna öppnades inte.
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Jag är inte så hemskt kunnig. vad är ves port, och vad gör dom? och vart sitter dom?
Tack i förhand
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Kan det göra så att skotern går som den gör? Är dom lätt att komma åt, om man ska göra det själv. Har nämligen inte skruvat så mycket i nån nyare skoter. och vart sittter dom?
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
så som din går, gjorde min pga trasiga membran å en trasig port. nu menar ja inte på att du ha trasig port men du bör absolut unna dej några minuter till att titta till membranen :)
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Tack så mycket, ska kolla upp det!
Men hur ser jag om portarna är trasiga?
och den där grejjen som är formad som en halv måne vad är det? :)
 

gpersson

Medlem
7 feb 2011
49
0
6
Kanske kan var värt att byta, för dom har aldrig blivit bytt och kanske inte är så dyra?
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
de halvmånar(portar, giljotiner, avgasportar) du pratar om är på bilden, den till höger är inte så hel om du kolla :)