Få ut variator bult

newspot

Medlem
24 jan 2010
36
0
1
Tjenare allihopa, nu är det så att jag har en ski-doo formula mx årtal vet jag inte... För typ 4 år sedan körde min bror sönder primärvariatorn så att vikten högg. Nu när vi har börjat agera och ska byta primärvariatorn så märkte vi att variatorbulten hade gått av så typ 5 cm av bulten sitter inne i axel som går in i motorn om ni fattar vad jag menar.

Och som ni kanske vet är dom ju sten hårda och går nästan inte att borra i asså bultarna. Men vi har lyckats få ett hål igenom hela bultbiten nu och för att få ut den har vi använt som insektnycklar ser dom ut som fast som stavar kan inte förklara menmen.. Och då när vi bankat in den i bulten då tog vi i som satan för att få ut bulten men då runda vi den där staven. Och vi hade snackat med en skotermekaniker och han sa att man kunde också använda 6 kantsnycklar. Och då testa vi det med fast då runda vi den med. Så dom måste ju ha hett gänglåsningsmedel på bulten för att den inte ska ralla? Vi har hett in olja där men den sitter ändå sten hårt bultbiten. Så vet ni vad man kan göra för att få ut bult biten?

Tack förhand! :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Prova att värma med gasol, och kanske ta en grispitt att dra med. Eller, svetsa dit en mutter och dra lös, om den inte sitter för långt in.?
 
N

N_w

Tjenare allihopa, nu är det så att jag har en ski-doo formula mx årtal vet jag inte... För typ 4 år sedan körde min bror sönder primärvariatorn så att vikten högg. Nu när vi har börjat agera och ska byta primärvariatorn så märkte vi att variatorbulten hade gått av så typ 5 cm av bulten sitter inne i axel som går in i motorn om ni fattar vad jag menar.

Och som ni kanske vet är dom ju sten hårda och går nästan inte att borra i asså bultarna. Men vi har lyckats få ett hål igenom hela bultbiten nu och för att få ut den har vi använt som insektnycklar ser dom ut som fast som stavar kan inte förklara menmen.. Och då när vi bankat in den i bulten då tog vi i som satan för att få ut bulten men då runda vi den där staven. Och vi hade snackat med en skotermekaniker och han sa att man kunde också använda 6 kantsnycklar. Och då testa vi det med fast då runda vi den med. Så dom måste ju ha hett gänglåsningsmedel på bulten för att den inte ska ralla? Vi har hett in olja där men den sitter ändå sten hårt bultbiten. Så vet ni vad man kan göra för att få ut bult biten?

Tack förhand! :)


ta ett dorn sen smider du skruven då släpper den barnsligt enkelt!!!!
fega inte med slagen bara ;)
 

newspot

Medlem
24 jan 2010
36
0
1
Vi ska inte ta en grispitt för problemet är om vi knäcker den jäveln då sitter vi i skiten.. Och vi har testat svetsa på en mutter fast vi drog av den direkt..
 
N

N_w

Dorn och hur då smider? :]
man slår på dornet ordentligt, då släpps spänningen i skruven och det blir glappt mellan gängstigningarna på skruven och själva gängan i axeln.
Det är ett old school knep som mekaniker använder till fastrostade skruvar och dylikt!:)
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
japp smid lös den jäveln och slå sönder lagrena i motorn,funkar skit bra :)

ne men om ni gör om det där med muttern,ta en stooor mutter och svetsa riktigt,låt den kallna lite och sen drar ni runt den,använd riktiga verktyg ingen skiftnyckel eller nå sånt,lättast är ju muttersnurra för då slår du lös bulten
 

newspot

Medlem
24 jan 2010
36
0
1
Haha ;), Men asså tror ni på att svetsa igen med en mutter? för hålet är inte så jävla stort kanske m6 eller så vet inte riktigt
 
N

N_w

japp smid lös den jäveln och slå sönder lagrena i motorn,funkar skit bra :)

ne men om ni gör om det där med muttern,ta en stooor mutter och svetsa riktigt,låt den kallna lite och sen drar ni runt den,använd riktiga verktyg ingen skiftnyckel eller nå sånt,lättast är ju muttersnurra för då slår du lös bulten

haha vilket skämt! klart han kan smida lös skiten?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
haha vilket skämt! klart han kan smida lös skiten?
Dig ska man juh inte köpa grejer efter det hör man juh :sick: ja dunka på vevaxeln som en dåre du, det va en strålande ide´ :stupid:
 

newspot

Medlem
24 jan 2010
36
0
1
Dig ska man juh inte köpa grejer efter det hör man juh :sick: ja dunka på vevaxeln som en dåre du, det va en strålande ide´ :stupid:


Börja tänka på en sak... Om man tar armeringsjärn och slipar typ fyrkantigt så man få in det i hålet borde det funka att gänga ut bulten med tänkte kommer man runda armeringsjärnet?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
sitter bulten för hårt så kommer det mjuka armeringsjärnet bli runt nästan direkt..
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Om man säger så här,jag har jobbat som Scania mekaniker nu i 10år så inget är omöjligt :)
ta ett kort och mät så man får se hur det ser ut och skicka till mig så ska jag tala om hur du får lös den på smidigast sätt,
de där med att slå på vevaxeln det kan du skippa det är mkt mer som kan gå sönder då än bara bulten
sen om det finns folk eller vad man kan kalla det som tycker det jag säger är ett skämt det får dom stå för,(10 år som mek)jag tror inte jag VET och alla som skruvat lastbilar vet också att grejjerna kan sitta hur hårt som helst,så gör som du vill men skicka gärna en bild så kan jag göra ett försök
en annan sak vart bor du?
 

newspot

Medlem
24 jan 2010
36
0
1
Om man säger så här,jag har jobbat som Scania mekaniker nu i 10år så inget är omöjligt :)
ta ett kort och mät så man får se hur det ser ut och skicka till mig så ska jag tala om hur du får lös den på smidigast sätt,
de där med att slå på vevaxeln det kan du skippa det är mkt mer som kan gå sönder då än bara bulten
sen om det finns folk eller vad man kan kalla det som tycker det jag säger är ett skämt det får dom stå för,(10 år som mek)jag tror inte jag VET och alla som skruvat lastbilar vet också att grejjerna kan sitta hur hårt som helst,så gör som du vill men skicka gärna en bild så kan jag göra ett försök
en annan sak vart bor du?


Aa ska ta kort ska jag mäta hålet i vevaxeln? jag bor i norrland ..
 
Last edited:

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om du ändå ska byta variatorn och absolut inte får ur bulten, så kan du ju försiktigt kapa undan variatorn med vinkelslipen eller vad du har, så kommer du enklare åt att pyssla ur bulten..förslagsvis med svets och mutter, personlig favorit, om brottet inte är innanför axeländen vill säga.
Det är den sista utvägen, plocka isär variatorn så gott det går först
 

newspot

Medlem
24 jan 2010
36
0
1
Om du ändå ska byta variatorn och absolut inte får ur bulten, så kan du ju försiktigt kapa undan variatorn med vinkelslipen eller vad du har, så kommer du enklare åt att pyssla ur bulten..förslagsvis med svets och mutter, personlig favorit, om brottet inte är innanför axeländen vill säga.
Det är den sista utvägen, plocka isär variatorn så gott det går först

Vi har fått lös hela primärvariator dvs bakplattan och stången med så den sitter bra till själva bulten vi kommer åt den bra osv :D Nått bra förslag för att få ur bulten?
 

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
värm den med gasol ge den en jävla smäll sen är den lös och inge trasigt om det inte går med våld använd mer våld går det inte då heller då är den trasig :)