Få ut variator bult

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Vi har fått lös hela primärvariator dvs bakplattan och stången med så den sitter bra till själva bulten vi kommer åt den bra osv :D Nått bra förslag för att få ur bulten?

Jaha men då har du kommit längre på vägen än jag trodde, Gör som tidigare skrev, ta en bild så vi får se hur det ser ut, Men gör för guds skull inte som våldsbrukarna här på forumet säger - att slå på vevaxeln, skulle även vara väldigt försiktig med att grilla mycket med gasol, sitter nämligen packboxar på axeln som smälter, då får du ställa dig och byta dom också vilket kan kännas otroligt onödigt.

Men som sagt.
- Ta foto.
- Slå inte på axeln
- Elda inte på axeln i onödan.
 

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
man eldar med bara lite sen slår man det som går då är den lös SVÅRT har gjort det på bil,traktor,grävmaskin,skotare,bandtraktor,skoter.
 

newspot

Medlem
24 jan 2010
36
0
1
Jaha men då har du kommit längre på vägen än jag trodde, Gör som tidigare skrev, ta en bild så vi får se hur det ser ut, Men gör för guds skull inte som våldsbrukarna här på forumet säger - att slå på vevaxeln, skulle även vara väldigt försiktig med att grilla mycket med gasol, sitter nämligen packboxar på axeln som smälter, då får du ställa dig och byta dom också vilket kan kännas otroligt onödigt.

Men som sagt.
- Ta foto.
- Slå inte på axeln
- Elda inte på axeln i onödan.

Ska ta kort så fort jag kan ! :D
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
om bulten sticker ut ur veven skulle jag sätta dit en stor mutter dvs typ m12 eller vad som nu går på utanpå bulten. sen svetsa i både över och nederkant.


om den inte sticker ut så skulle jag borra ett lagom stort hål och knacka i en torx..lär väl mest troligt aldrig gå men du kan ju prova om du redan har ett hål-
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Att värma med gasol kan man absolut hoppa över då det inte är värmningen av detaljerna man är ute efter.
Utan att få en stor,snabb tempskillnad MELLAN detaljerna så att den krossar ev oxid/rost i t.ex.gängorna .
Gasol kan vara bra att ha för att värma händerna ,eller valla träskidor..
Annars kan man använda gassvetsen ,om man har en sån.
Jag hade borrat ut den stegvis, det är inte så svårt, sedan försiktigt rensat gängorna med en förtapp i rätt dimension.
Problemet i många fall är att man faktiskt inte kan göra alla finmekaniska arbeten med en hammare, och att bra verktyg är dyra.
Bra borrar är dyra,gängverktyg likaså mätverktyg.
Tamig f*n alla bra saker är dyrare än jag vill betala...
Att ge sig på saker man inte kan utan verktyg som krävs i en lokal som inte är rätt för jobbet låter som ett säkert sätt att få ett raseriutbrott....
Eller :)

Lycka till iaf - nej ,jag kommer inte över och hjälper till....