ET 340 allmänna funderingar, huvgaller mm

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Nähe. Köp drivhjulen som satt på ET före -80. Då är det 2.52 delning och då kan du köra med mycket mer mattor. Jag ska slänga på en 307*38*28 på min nu. Bara att flytta bak boggien 15 cm. Annars får du väl hitta någon boggie från ET Transporter och sätta dit den istället om man inte vill flytta bak.
 
B

Buktholmen

Nähe. Köp drivhjulen som satt på ET före -80. Då är det 2.52 delning och då kan du köra med mycket mer mattor. Jag ska slänga på en 307*38*28 på min nu. Bara att flytta bak boggien 15 cm. Annars får du väl hitta någon boggie från ET Transporter och sätta dit den istället om man inte vill flytta bak.
men satan så komplicerat,hitt ja drivhjulen på blocke eller?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det är inte komplicerat. Bara borra hålen 15cm längre bak ju. Men försök va lite nogrann så du har samma mått imellan hålen!

Drivhjulen köper du hos närmaste Duells ÅF..
www.duells.se Sen klickar du vidare till ÅF som ligger nära dig..
Yngevessonsmaskin skulle jag rekomendera.. Dagen efter har du grejjorna. :rolleyes:
//Rasmus
 
B

Buktholmen

men hur mych kost en matta,ja ha hitta många men nästan alla se slitna ut :(
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
men hur mych kost en matta,ja ha hitta många men nästan alla se slitna ut :(
Försök att hitta en 307*38*25 för runt 500 kr. Har man tur kan man hitta en fräsch för det priset annars kan du lägga på 500 kr till så får du en fräsch utan att behöva snåla.

Vet att man inte får göra detta men..

http://www.blocket.se/vi/15341591.htm?ca=3_s
Förlängnings skenor (om du vill slippa flytta bak boggien)


//Rasmus
Hur är det man fäster förlängningen? Popnitar man fast den i skenorna eller? Håller det huvudtaget för hårda påfrestninger?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Försök att hitta en 307*38*25 för runt 500 kr. Har man tur kan man hitta en fräsch för det priset annars kan du lägga på 500 kr till så får du en fräsch utan att behöva snåla.



Hur är det man fäster förlängningen? Popnitar man fast den i skenorna eller? Håller det huvudtaget för hårda påfrestninger?
No idéa? Men på nyare skotrar bultar du fast och det håller bra!
//Rasmus
 
B

Buktholmen

jaaa,mycke på en gång ;)...men om ja skaffa förlängningsskenor....ska man ha nån förlängning på chassie då?...som på en mountainmaskin..
 
B

Buktholmen

Nej, kan behöva vinkla upp stänk lappen lite.. Jag som tänkt förlänga min 30cm planerar inte på förlänga chassiet så din på 5cm ska nog inte behöva häller ;P
hehe,de har du nog rätt i,men ja vet int om he bli av...kanske bli litte dyrt :(
 
B

Buktholmen

men måst ja ha både skenorna å drivhjul+drivaxel samtidigt,eller?
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
förklara bättre :)
1. Lossa boggien, ta ur boggien ur mattan
2. Ta lös sekundärvariatorn
3. Ta bort hastighetsmätarwiren och muttrarna omkring
4. Dela på kedjehuset och ta bort kedja/drev. Skulle även lossa innerdelen av huset så man lättare får lös drivaxeln
5. Tryck drivaxeln mot variatorsidan tills den lossnar ur kedjehuset

Sen ger sej nog resten själv. Allt varierar självklart från skoter till skoter, men i stora drag funkar detta. Har säkert glömt nått så nån kan väl fylla i ifall nått fattas eller är otydligt :)
 
B

Buktholmen

1. Lossa boggien, ta ur boggien ur mattan
2. Ta lös sekundärvariatorn
3. Ta bort hastighetsmätarwiren och muttrarna omkring
4. Dela på kedjehuset och ta bort kedja/drev. Skulle även lossa innerdelen av huset så man lättare får lös drivaxeln
5. Tryck drivaxeln mot variatorsidan tills den lossnar ur kedjehuset

Sen ger sej nog resten själv. Allt varierar självklart från skoter till skoter, men i stora drag funkar detta. Har säkert glömt nått så nån kan väl fylla i ifall nått fattas eller är otydligt :)
ooook