Det är stor skillnad på hur styret beter sig beroende på vilken typ av styrstång man har.
På vissa lössnömaskiner, främst Polaris och Arctic så har man en styrstång som är ganska vertikal, styrstången går i princip nästan rakt ner från själva styret.
Det är i många fall att föredra då man åker lössnö och oftast kör stående på maskinen.
Men det är också en vanesak, vissa hatar en vertikal styrstång, andra vill inte åka med nåt annat...
När man vrider på styret till fullt styrutslag så är båda handtagen fortfarande i ungefär samma höjd.
Men denna typ av styrstång är ganska hopplös då man kör led och sitter på maskinen.
Sitter man ner och vrider styret fullt så får man ena handtaget i bröstet, vilket inte är så trevligt vid försök till snabb ledåkning.
Därför har man en annan typ, eller snarare infästning av styrstången på en skoter som ska gå efter led.
Då har styrstången en mycket flackare lutning, inte alls så vertikal som på lössnömaskiner.
Det gör att när man vrider styret så rör sig handtagen mycket mer uppåt/neråt, samtidigt som man svänger.
Det gör att när man sitter ner och styr fullt så får man handtagen ner mot magen/höften istället för rakt in i bröstet.
Mycket bekvämare då man åker led.
Nedan visar ganska bra hur styrstången beter sig på en ledmaskin.
Notera höjskillnaden mellan höger och vänster handtag.
Hade man haft vertikal styrstång på denna bild så hade förarens högra handtag varit i förarens axelhöjd. Då hade det varit omöjligt att burka som på bilden.
Att hitta en bild på en lössnömaskin med fullt styrutslag var svårare.
Men kan ana på bilden nedan att skillnaden i höjd mellan handtagen är betydligt mindre.
Här förstår man också varför man vill ha handtagen i ungefär samma höjd hela tiden vid lössnöåkning.
Tänk dig om förarens högra handtag hade varit 2dm högre upp samtidigt som det andra varit 2dm lägre.
Då hade man inte alls haft samma kraft för att bryta runt med maskinen.