Elstart? Orkar inte dra igång yamaha

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Oljorna jag blivit tipsad på var för dyr i frakt . 300 kr. Och vill inte köpa 20 liters 🙂 Men polaris bra Gold? Hittar mest polaris ves. Hittade ett ställe att skicka efter gold på och det var polaris ves gold plus. Är det samma?
Jag är osäker på om ves gold är samma som Asker tyckte va lättdragen så vänta på hans svar för den han tipsade om va tydligen mist trögflytande i kyla men den är onödigt dyr. Men den kan va värd priset om den går så lätt som askerns säger.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu när vi har asker på tråden så är jag lite nyfiken på hur mycket okq8 sprinten luktar och ryker? Och har du kört mycket på den oljan jag funderar på motorslitage? Jag kör just nu okq8 rs extreme som är rätt dyr och jag lovar att den är den tyngsta olja att draigång av alla jag provat. Näst värst jag provat i tungdraget är Payback challenger.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Nu när vi har asker på tråden så är jag lite nyfiken på hur mycket okq8 sprinten luktar och ryker? Och har du kört mycket på den oljan jag funderar på motorslitage? Jag kör just nu okq8 rs extreme som är rätt dyr och jag lovar att den är den tyngsta olja att draigång av alla jag provat. Näst värst jag provat i tungdraget är Payback challenger.
Ok sprint har jag aldrig rekommenderat som lättdragen, rs extreme är också som kall sirap om man gämför med andra oljor, sprint är inte mer lättdragen. Däremot är det väll ingen dålig olja. Körde med sprint i en mxz600 för många år sedan men det var mest pga priset men den funkade då fint men tungdragen. Farsan kör med sprint i sin sc20 och motorsågen och när jag hade orginal sc20 motorn så hälde jag i lucoil/teboil/payback oljan och det är en jäkla skillnad hur dom var att dra, i motorsågen märker man ingen större skillnad jag kör med lucoil/teboil/payback i den också. Men upplever att sprintoljan luktar betydligt mer än "min" olja.
 
Reactions: allimac32

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok sprint har jag aldrig rekommenderat som lättdragen, rs extreme är också som kall sirap om man gämför med andra oljor, sprint är inte mer lättdragen. Däremot är det väll ingen dålig olja. Körde med sprint i en mxz600 för många år sedan men det var mest pga priset men den funkade då fint men tungdragen. Farsan kör med sprint i sin sc20 och motorsågen och när jag hade orginal sc20 motorn så hälde jag i lucoil/teboil/payback oljan och det är en jäkla skillnad hur dom var att dra, i motorsågen märker man ingen större skillnad jag kör med lucoil/teboil/payback i den också. Men upplever att sprintoljan luktar betydligt mer än "min" olja.
Oj fan jag hade för mig du sa den va lättdragen då måste jag ändra tidigare inlägg så jag inte lurar ts och andra för om den går lika tungt som q8rs extreme så får hon aldrig mer igång motorn :eek:
 
Last edited:

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har skickat efter polaris ves gold plus nu 😉🙂
Kanonbra de blir intressant att höra hur tungt den går för jag lider ju också av tungdragen maskin. Bara som upplysning så går en 800cc tvåcylindrig maskin ännu tyngre än en yamaha trippel. Om du vill ha en sportig skoter som är rel lättdragen köp max en 600a eller valfri maskin med elstart.
Återkoppa hit efter du provat ves golden. Vilken olja har du i maskinen nu? Oljan du häller ur separatsmörjtanken kan du skicka till mig :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Oj fan jag hade för mig du sa den va lättdragen då måste jag ändra tidigare inlägg så jag inte lurar ts och andra för om den går lika tungt som q8rs extreme så får hon aldrig mer igång motorn :eek:
Jag ser att Kullagergrosisten har lukoil och de är gratis frakt över 500kr. Bet billigare än ves gold.
https://www.kullagret.com/product/lukoil-moto-2t-mineralolja-1l-2
Du måste läsa mer noga!.. den olja som du länkat till är inte samma som jag tipsat om, den jag tipsade om är en helsyntet. Ingen aning hur deras mineral är i kyla, generellt är mineral tungdraget.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har skickat efter polaris ves gold plus nu 😉🙂
Bra, då har du den mest lättdragna oljan som finns att få tag på. Tänk på att försöka få ur så mycket gammal olja som möjligt. Sen kommer du nog inte märka någon jätteskillnad direkt innan du kört igenom kanske 1 liter ny olja i motorn.
 
Reactions: allimac32

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du måste läsa mer noga!.. den olja som du länkat till är inte samma som jag tipsat om, den jag tipsade om är en helsyntet. Ingen aning hur deras mineral är i kyla, generellt är mineral tungdraget.
De första man blir blind på är ögonen--- jag har nu tagit bort länken till Lukoil mineralen bra att du va med där!!
 

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Kanonbra de blir intressant att höra hur tungt den går för jag lider ju också av tungdragen maskin. Bara som upplysning så går en 800cc tvåcylindrig maskin ännu tyngre än en yamaha trippel. Om du vill ha en sportig skoter som är rel lättdragen köp max en 600a eller valfri maskin med elstart.
Återkoppa hit efter du provat ves golden. Vilken olja har du i maskinen nu? Oljan du häller ur separatsmörjtanken kan du skicka till mig :)
Tack för tips 🙂 återkommer när jag provat nästa helg.
 

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Kan Verkligen inget om sånt här och får hålla på och greja och söka info själv. Det är väl inte oljan i den seperata dunken som blandas med bensinen när man kör som ska bytas? Utan kedjehus oljan eller vad det heter? Eller har jag missuppfattat? Och är det svårt att göra själv? Oljelampan lyser oftast. Har det att göra med oljan till bensinen eller kedjehuset? Den går inte heller på tomgång. Lägger av så fort man slutar gasa. Kan det ha att göra med remmen? Ska jag byta ut till den nya reserven som sitter under huven och prova? Många frågar men jag kan nada. Men vill lära mig 😃
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Du ska byta oljan i oljebehållaren som sedan blandas med bensinen i förgasaren. Om oljelampan lyser borde det betyda att du har för lite olja i den oljebehållaren (om nu nivålampan funkar som den ska) :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Oh shit har du kört med oljelampa tänd då är de stor risk den nypt i cylindrarna och den därför inte går på tomgång. Har du aldrig fyll på oljebehållaren?
Har oljebehållaren någon gång varit tom efter att du kört eller medans du kör?
Du måste ha stenkoll på oljebehållaren lita inte på röd varningslampa innan påfyllning. Håll den fylld oljan räcker för dagskörningen. Motorn drar ca 1,5-2% olja vs den bensin den gör av med så fyll fullt så ofta som möjligt.
kedjehusoljan behöver du sällan byta typ aldrig den klarar sig minst 400 mil innan byte om man inte har mekanisk back för då kan de bli stålflisor i oljan så då bör man byta oftare typ 200 mil.
Ang att den inte går på tomg va skrämmande om du nu kört utan olja men om du har tur är bara variatorremmen för spänd. Testa om den går på tomg med bandet i luften uppallad. Om mattan snurrar med och motorn går på tomg så är de förmodligen bara för spänd rem eller för bred rem felköp?
Remspänning ställer man in i bakre variator (sekundärvariator. Man glesar isär de skivorna mer så remmen kommer ner djupare i variatorn då släpper spänningen mellan primär o sekundärvariatorerna. Om remmen är för bred ser du i primärvariatorn, remmen ska glappa minst 0,5mm i sidled nere i primärvariatorn. De är bara att trycka remmen i sidled och kolla/känna efter glapp dvs inte helt fastklämd mellan skivorna.
Någ annan får förklara hur man ställer in sekundären för rätt remspänning jag kan inte Yamahas inställning av sekundär.
 

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Oh shit har du kört med oljelampa tänd då är de stor risk den nypt i cylindrarna och den därför inte går på tomgång. Har du aldrig fyll på oljebehållaren?
Har oljebehållaren någon gång varit tom efter att du kört eller medans du kör?
Du måste ha stenkoll på oljebehållaren lita inte på röd varningslampa innan påfyllning. Håll den fylld oljan räcker för dagskörningen. Motorn drar ca 1,5-2% olja vs den bensin den gör av med så fyll fullt så ofta som möjligt.
kedjehusoljan behöver du sällan byta typ aldrig den klarar sig minst 400 mil innan byte om man inte har mekanisk back för då kan de bli stålflisor i oljan så då bör man byta oftare typ 200 mil.
Ang att den inte går på tomg va skrämmande om du nu kört utan olja men om du har tur är bara variatorremmen för spänd. Testa om den går på tomg med bandet i luften uppallad. Om mattan snurrar med och motorn går på tomg så är de förmodligen bara för spänd rem eller för bred rem felköp?
Remspänning ställer man in i bakre variator (sekundärvariator. Man glesar isär de skivorna mer så remmen kommer ner djupare i variatorn då släpper spänningen mellan primär o sekundärvariatorerna. Om remmen är för bred ser du i primärvariatorn, remmen ska glappa minst 0,5mm i sidled nere i primärvariatorn. De är bara att trycka remmen i sidled och kolla/känna efter glapp dvs inte helt fastklämd mellan skivorna.
Någ annan får förklara hur man ställer in sekundären för rätt remspänning jag kan inte Yamahas inställning av sekundär.
Det är fullt med olja i den tanken som blandas med bensinen. Så den här inte körts tom.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Gamla Yamaha SS440 och SRV hade en funktion, att oljevarningslampan tändes när man bromsade. Det var en säkerhetsgrej så att man visste att själva lampan var hel.
Kan den funktionen funnits med ända fram till tripplarna???
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Gamla Yamaha SS440 och SRV hade en funktion, att oljevarningslampan tändes när man bromsade. Det var en säkerhetsgrej så att man visste att själva lampan var hel.
Kan den funktionen funnits med ända fram till tripplarna???
Nej.

Men det var en smart funktion!


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det är fullt med olja i den tanken som blandas med bensinen. Så den här inte körts tom.
Ok vilken tur!! Då lyfter du bara upp skotern i baken så mattan hänger fritt och kollar om motorn går på tomg då. Om motorn då går på tomg så lär den dra med sig mattan reltivt fort = för spänd rem eller för tight i primärskivorna alt fel rem. När remmen är rätt spänd så ska mattan nästan stå stilla när den går på tomg, de är ok om den smårullar med små stop då o då alt står helt stilla.
Om nu motorn inte går på tomg trots upphissad matta får vi spåna vidare på motorfel.
 
Reactions: trixa

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Ska snart ut och köra igen. Den går inte på tomgång. Men ska köra den för första gången mer än 1 timme. En undran. Var sitter tomgångsskruven? Är det samma som bränsleskruv? Googlat men hittar ingen info om just tomgångsskruv 😁😄