Elstart? Orkar inte dra igång yamaha

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Hej. Köpte precis min första skoter. En yamaha SXR 700. Men jag Orkar inte dra igång den 🤣🙈 Vet inte om jag är ovanligt svag för att vara tjej. Men har aldrig trott det. Får fråga efter hjälp när den ska startas. Känns inte bra alls 🤪. Är det svårt att sätta dit elstart på den? Mvh camilla
 
Reactions: trixa

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kort svar: ja, det är inte värt det.

Men: svårigheten att dra igång dessa tripplar beror mycket på vilken olja du använder. Biltemas bildar tex en kletig smet på cylinderväggarna vid kyla. Vissa andra gör inte det, tex OKQ8-s...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Reactions: Najad

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Elstart blir dyrt och rel svårt att montera de behövs både ett bra dyrt batteri samt laddregulator + startkrans startmotor ja du förstår.
De är mer teknik än styrka som krävs för min dotter på 60kg drar igång de flesta skotrar även Yamaha tripplarna när de är varmkörda jag tror inte hon klarar en kall srx 700. Jag får inte dra igång min trippel Thundercat pga diskbrock den går ännu tyngre än Yamaha trippeln så när den är kall är de bara glömma för mig då får jag be om hjälp. Jag sätter dit en kupevärmare under huven riktad mot motorblocket i några timmar innan start då blir den lika lättdragen som när den är varmkörd.De går även mont motorvärmare på en av kylslangarna de är ännu bättre.
Om du inte får igång den varmkörd så be någon lära dig rätt teknik. Min dotter orkade inte dra igång någon skoter innan jag lärde henna rätt teknik.
Jag utgår från att du provat dra med bägge händerna för med en hand måste man va rel biffig.
Som redan nämnts är oljan en stor faktor hur tungt de går. Prova den rek okq8 sprint oljan som rek ovan den är dessutom väldigt billig speciellt på 20l dunk.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
OK Sprint oljan kan man knappast kalla lättflytande/lättdragen när det är kallt.
Finns altenativ som är betydligt mer lättdragen....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
OK Sprint oljan kan man knappast kalla lättflytande/lättdragen när det är kallt.
Finns altenativ som är betydligt mer lättdragen..
Vi
Vilken olja anser du och andra är minst seg i kyla?
Jag hade koll på vilka oljer som va lättdragen för 10 år sen men nu sviktar minnet.
Jag tror de va Torco maxima och även Statoil billigaste tvåtaktsoljan inte den dyra helsynteten de ska vara. Statoil 2-TWay Snowmobile.
https://www.locknersbilochmc.se/index.php/snskoter-100/oljor-fett-289/olja-torco-maxima-2t-helsyn-rkfri-miljvnlig-3785-liter-2218-detail
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Till nu i vinter har jag gjort utväxling på dragsnöret. Nu kan jag dra igång den med en hand men man får dra dubbelt så långt om ni fattar. Jag har fäst ett extra startsnöre bak i lyftbygeln på skotern och snöret löper efter sidan på sadeln fram till dragstarthandtaget. Just där draghandtaget sitter normalt har jag fäst ett linblock /trissa ( från hundens löplina). De brytblocket är fastknutet i original startsnöre. Handtaget är flyttat till dragsnöret jag knutit fast bak på skotern om ni fattar så de jobbar med bryttrissan. Motorn blir exakt halverat tung att dra men problemet är bara att jag inte kan dra igång den med bägge tassarna för då blir de för kort draglängd man kan inte fysiskt röra sig lång då.Men med en hand går de däremot rel enkelt nu jag upplever den som skonsammare för ryggen att dra igång fast man får dra svinlångt.
Men obs jag har bara gjort några få varmstarter i garaget så jag vill inte rek denna utväxlingshistora än men de verkar lovande.
Jag kan ju ta någon bild om någ fler vill prova denna enkla modd, enda som behövs är ett litet brytblock och 1,5m draglina de är fixat på 5 min.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
OK Sprint oljan kan man knappast kalla lättflytande/lättdragen när det är kallt.
Finns altenativ som är betydligt mer lättdragen....
Ok Payback snopro 840 har jag kört och den är nog ganska lättdragen. Är de exakt samma olja som
Den mest lättdragna är polaris ves gold. Dock lite dyr.
Annars är denna olja inte så jättelångt ifrån:
https://sijab.com/shop/smorjmedel/2t-snow/

Säljs även under namnet teboil och payback 840.
Jag har kört Payback 840 snopro ocv den va nog ganska lättdragen när du säger det. Menar du att länken till lukoil är exakt samma olja som snopro 840?
 
Reactions: allimac32 och trixa

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Börjar med att skriva tack så mycket för alla svar. 😃 Är min första skoter och vill lära mig mycket. Så är väldigt tacksam för att ni tar er tid. Jag ska prova att byta oljan och att ha en kupévärmare under huven. Får se om jag orkar då att dra igång den. Får börja gymma mer också. 😜 Någon fråga till. När man söker tillbehör på olika sidor så kan man välja vilken skoter man har. Men oftast hittar man inte SXR utan bara SX 700. Är det samma sak? SRX modellen finns alltid med. Och vilken motorolja av dessa rekommenderar ni? Tänkte skicka efter idag. Se bild
 

Attachments

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Till nu i vinter har jag gjort utväxling på dragsnöret. Nu kan jag dra igång den med en hand men man får dra dubbelt så långt om ni fattar. Jag har fäst ett extra startsnöre bak i lyftbygeln på skotern och snöret löper efter sidan på sadeln fram till dragstarthandtaget. Just där draghandtaget sitter normalt har jag fäst ett linblock /trissa ( från hundens löplina). De brytblocket är fastknutet i original startsnöre. Handtaget är flyttat till dragsnöret jag knutit fast bak på skotern om ni fattar så de jobbar med bryttrissan. Motorn blir exakt halverat tung att dra men problemet är bara att jag inte kan dra igång den med bägge tassarna för då blir de för kort draglängd man kan inte fysiskt röra sig lång då.Men med en hand går de däremot rel enkelt nu jag upplever den som skonsammare för ryggen att dra igång fast man får dra svinlångt.
Men obs jag har bara gjort några få varmstarter i garaget så jag vill inte rek denna utväxlingshistora än men de verkar lovande.
Jag kan ju ta någon bild om någ fler vill prova denna enkla modd, enda som behövs är ett litet brytblock och 1,5m draglina de är fixat på 5 min.
Det låter intressant! Du har ingen bild du vill visa?
 
Reactions: trixa

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
SX är SX-R i de flesta avseenden. Dock har SXR bättre fjädring. Motorn delar man med Venture 700, dvs redtoptrippeln.

SRX är en helt annan skoter med en helt annan motor och ett chassi gjort för jämna underlag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Biltemaoljan ä
Börjar med att skriva tack så mycket för alla svar. 😃 Är min första skoter och vill lära mig mycket. Så är väldigt tacksam för att ni tar er tid. Jag ska prova att byta oljan och att ha en kupévärmare under huven. Får se om jag orkar då att dra igång den. Får börja gymma mer också. 😜 Någon fråga till. När man söker tillbehör på olika sidor så kan man välja vilken skoter man har. Men oftast hittar man inte SXR utan bara SX 700. Är det samma sak? SRX modellen finns alltid med. Och vilken motorolja av dessa rekommenderar ni? Tänkte skicka efter idag. Se bild
Köp inte jordgubbslukt oljan iphone den är för oseriös helt enkelt. Yamalube är en bra olja för motorn men jag vet inget om hur lättdragen motorn blir av den oljan så köp inte den heller om du vill ha lättdragen motor.
Jag skulle välja Lukoil som Asker länkade till för både han och jag tycker den är lättdragen och framförallt billig och bra för motorn. Köp på 20l så kostar den bara en 50lapp litern!!
https://sijab.com/shop/smorjmedel/2t-snow/
Eller denna olja ska va likvärdig,,den har jag kört och den va lättdragen.
https://www.stenmarksmaskin.se/oljorfettkemi/motorolja/2-taktsolja/payback-snow-pro-2t-helsyntetisk-4l
Ang bild på utväxlingen av dragstart ska jag fixa en bild.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
På bilden har jag dragit ut handtaget och därmed bryttrissan en bit och hängt upp det på styret för bättre kunna se. tekniken. Vid indragning av startsnöret så hamnar både handtaget och bryttrissan där de utgår från utan utväxling.
Men ang denna utväxling så kan jag inte lova att du drar igång den för draglängden blir som sagt dubbelt så lång och man måste dra fortare med utväxlingen om du förstår? De går lättare vilket gör att man automatiskt drar fortare så motorn får nästan samma fart som utan utväxling. De går inte dra med en hand sittandes på skotern för de blir för kort drag så motorn går bara runt något varv då (funkar ev vid varm motor). Man måste stå bredvid maskinen och dra med vänster hand eller höger långt och snabbt. Man får stå långt bakåt för att få till rätt fart o kraft jämt fördelat under hela draglängden om du förstår. Står man för nära framåt sett typ där man står normalt vid dragstart utan utväxling så blir man för svag i slutet på draget såattsäga. För mig vart de fördel för vänster hand kan jag dra hyfsat hårt med utan att sabba nacken men de krävs rätt mycket muskler och teknik då man måste dra så långt så jag är lite orolig att du får problem trots utväxling........
De är visserligen billig test så de är värt ett försök de kan bli stenbra också vem vet. Köp startsnöre 6mm finns hos alla skoterdelsfirmor ca 1,5m och bryttrissa hittar du på järnhandeln eller djuraffär hund löpline trissa köp lättast möjliga. De är fördel om själva brythjulet är lite större än på min maskin för då går de lättare att dra men de får inte bli tung och klumpig för då måste du hjälpa till med indragningen av startsnöret. Även jag får lirka lite så den går tillbaka helt no big deal.
Om du inte hittar lämplig trissa så har jag köpt två st som är lite större jag ska byta ut min och du kan få köpa min andra om du inte hittar lämplig.
 
Last edited:

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Ang denna utväxling så kan jag inte lova att du drar igång den för draglängden blir som sagt dubbelt så lång och man måste dra fortare med utväxlingen om du förstår? De går lättare viket gör att amn automatsikt drar fortare så motorn får nästan samma fart som mutan utväxling. De går inte dra med en hand sittandes på skotern för de blir för kort drag motorn går bara runt något varv då (funkar ev vid varm motor). Man måste stå bredvid maskinen och dra med vänster hand eller höger långt och snabbt. Man får stå långt bakåt för att få till rätt fart o kraft jämt fördelat under hela dragländen om du förstår. Står man för nära framåt sett typ där man står normalt vid dragstart utan utväxling så blir man för svag i slutet på draget såattsäga. För mig vart de fördel för vänster hand kan jag dra hyfsat hårt med utan att sabba nacken men de krävs rätt mycket muskler och teknik då man måste dra så långt så jag är lite orolig att du får problem trots utväxling........
De är visserligen billig test så de är värt ett försök de kan bli stenbra också vem vet. Köp startsnöre 6mm finns hos alla skoterdelsfirmor ca 1,5m och bryttrissa hittar du på järnhandeln eller djuraffär hund löpline trissa köp lättast möjliga. De är fördel om själva brythjulet är lite större än på min maskin för då går de lättare att dra men de får inte bli tung och klumpig för då måste du hjälpa till med indragningen av startsnöret. Även jag får lirka lite så den går tillbaka helt no big deal.
Om du inte hittar lämplig trissa så har jag köpt två st som är lite större jag ska byta ut min och du kan få köpa min andra om du inte hittar lämplig.
Tack så mycket för beskrivningen 😃 Det där tål verkligen att tänkas på. Och blir nog till att testa senare.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Oljorna jag blivit tipsad på var för dyr i frakt . 300 kr. Och vill inte köpa 20 liters 🙂 Men polaris bra Gold? Hittar mest polaris ves. Hittade ett ställe att skicka efter gold på och det var polaris ves gold plus. Är det samma?
Polaris ves gold plus är den jag menade :)
 
Reactions: allimac32