E-tec, lite rappare!

K

kenth

Hade min första säsong på skoter förra säsongen. Köpte en 600 e-tec i slutet på februari och körde 190 mil på 3 veckor. Blev som en moppekåt 15 åring:happy:! Nu vill jag ha mer grepp och lite rappare skoter och funderar på en Camoplast 44mm matta. Vad är skillnaden mellan Challenger och Backcountry mattan?
Att jag ska dreva ner 2 kugg säger de flesta, men hur är det med variatorkit? Vad är det och vad gör det för skotern?
Finns det andra enklare saker att göra på en e-tec?
Gör en slutburk någon speciell effekt?, Tips om bra slutburk?, vill ha en som inte låter så mycket?
Är ingen meckare, utan fyller på vätskor som behövs för att kunna köra;).

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
om ja inte minns fel så har många föredragit back country:) de är ju mönstret som är skillnaden.kan dock inte säga VARFÖR du ska köpa just den..men jaa:) annars finns ju den som sitter på Lynx RSen..den är förjävla fin å bra grepp:)..

är de non-slip original på dem dära? om inte.sätt de..du får igen de sen ifall den skulle börja rappa mattan...

2kug drevar du mest ner för att slippa sätta en kortare kedja.. jag hade nog dreva ner 4 kanske:) men de är jag de:)

vad de gäller V-kit ska du börja böka med när du har satt på drevningen och de, då skulle du nästan behöva snacka med nån variator guru.för dom kit man kan köpa är kanske inte framtagna för just din drevning.dock är dom ju justerbara men jaa:)..

vad ett V-kit gör är att den ändrar hur variatorerna ska växla..kan göra så att den växlar ut senare och gör då att du får upp varven på skotern vilket resulterar till att maskinen känns rappare. osv:) du kan utvinna mkt ur en variator helt enkelt.

slutburk gör inge mer än lever om:) utan brukar ta effekt istället.. enda jag kan tänka mig som kan göra +-0 är tikkas PPC burk.den justerar du mottrycket på vilket går att göra samma mottryck som originalburken typ..
den ska inte låta så mkt heller om ja inte kommer ihåg fel:)..

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Tänk på att E-Tec är mycket känslig för ändringar i systemet. Du har dessutom en avgastempgivare som sitter i ljuddämparen. En annan ljuddämpare kan ge förändringar i avgastemperaturen som gör att motorn går in i säkerhetsläge. Min rekommendation är att du behåller originaldämparen.

K

kenth

OK, det låter ju viktigt som fan att inte röra den. Tips om annat smått och gott man kan göra...........?

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Du kan troligen öka förtändningen något (ett steg) om du konsekvent kör på premiumbensin, men denna ökning av förtändningen måste utföras med dator och BUDS programmet som bara din BRP återförsäljare har.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Hade min första säsong på skoter förra säsongen. Köpte en 600 e-tec i slutet på februari och körde 190 mil på 3 veckor. Blev som en moppekåt 15 åring:happy:! Nu vill jag ha mer grepp och lite rappare skoter och funderar på en Camoplast 44mm matta. Vad är skillnaden mellan Challenger och Backcountry mattan?
Att jag ska dreva ner 2 kugg säger de flesta, men hur är det med variatorkit? Vad är det och vad gör det för skotern?
Finns det andra enklare saker att göra på en e-tec?
Gör en slutburk någon speciell effekt?, Tips om bra slutburk?, vill ha en som inte låter så mycket?
Är ingen meckare, utan fyller på vätskor som behövs för att kunna köra;).
Byt till en 800 eller en 1200 :)
Har man en gång testat så är man fast!

K

kenth

:blink1:Så masters of the garages:blink1:¨hur många kugg bör jag dreva ner för att inte tappa allt för mycket över isarna. Fick upp den i 155km på en åker jäms med en riksväg. Blåste om nån bil får man väl säga, men jag vill inte tappa förmycket så 140knyck räcker för mig. Men det ska gå illa kvickt upp dit och gärna på rullen:eyebrows:

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Grepp är viktigast för att få skotern framåt. Annan matta, nosliphjul, variatorkit och möjligen en nerdrevning. Ja det som är sagt tidigare i stort sett.

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
drevning

2 kuggar drevar du mest ner för att slippa sätta en kortare kedja..
Fel fel fel....
man måste först kolla vad som sitter och sedan ta reda på vad som passar!
det är en myt att det går att gå ner 2 kugg bara så där och att det sedan passar med samma kedja som innan
det beror helt enkelt på vad som sitter ifrån början

XP chassi :

45 / 20 = 102 länkars kedja
45 / 21 = 102
45 / 22 = 104
45 / 23 = 104
45 / 24 = 104
45 / 25 = 104
45 / 26 = 106
45 / 27 = 106

49 / 20 = 104
49 / 21 = 104
49 / 22 = 106
49 / 23 = 106
49 / 24 = 106
49 / 25 = 106
49 / 26 = 108
49 / 27 = 108

Last edited:
K

kenth

Hur många kugg behöver jag dreva ner för att inte tappa mer än 10km/tim?
Bästa mattan? Siktar på en Camoplast Backcountry. Är jag rätt ute?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Jag är inget stort fan av att dreva ner om jag ska vara ärlig, skaffa ett färdigt variatorkit istället från någon av de stora "over there" så kommer du nog bli väldigt nöjd.

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Jag skulle dreva ner. Ski-doo iaf har så jävla hög originaldrevning. 2 kugg brukar bli bra oavsett om du behöver korta kedjan eller inte (beror på modell som sagt).
Tror det ska vara bra fäste i backcountry mattan, har monterat en på min men inte hunnit prova ännu. Mycket bättre grepp än i brps 38 iaf. Hade en sån förra vintern och en kompis hade en backcountry 44 och det var en jävla skillnad.

Slutburken skulle jag aldrig ens fundera på, retar bara upp folk med ett jävla ljud. Däremot variatorkit brukar alltid göra mest för pengarna på en skoter oavsett modell så kör på det, det gör en jävla skillnad på en standardskoter!

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
:blink1:Så masters of the garages:blink1:¨hur många kugg bör jag dreva ner för att inte tappa allt för mycket över isarna. Fick upp den i 155km på en åker jäms med en riksväg. Blåste om nån bil får man väl säga, men jag vill inte tappa förmycket så 140knyck räcker för mig. Men det ska gå illa kvickt upp dit och gärna på rullen:eyebrows:

hmm kanske inte 600 e-tec är rätt maskin för dig....kosta inte på maskinen nånting utan fundera på om du ska byta upp dig istället.

K

kenth

Sett på en del 44 mattor att dom inte är rekomenderade för hög hastighet på led. Hur är det med Camoplast Backcountry?

Last edited:

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Körde med en Camoplast Challenger förra säsongen, fungerade bra på både led och djupsnö :)