Diamond Drive

zadex

Medlem
6 okt 2008
48
0
1
Luleå
Tja
En fråga det verkar som att alla har byt lagrarna i Diamond Drive jag har en m8 -10 som gåt 300 mil så jag undrar om man ska ta och byta lagrarna i den ??? och vilka lager gäller de ?
 

gwr

Välkänd medlem
27 nov 2010
106
0
16
Tja
En fråga det verkar som att alla har byt lagrarna i Diamond Drive jag har en m8 -10 som gåt 300 mil så jag undrar om man ska ta och byta lagrarna i den ??? och vilka lager gäller de ?
jag bytte lager på min när den hade gått 250 mil medans jag satte i andra drev men det var ej något fel på mina lager. Men det är inte mycket jobb att riva lådan på plats så det skadar ej att titta.:)
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
jag var upp på momentum med mitt lager iallafall och dom blev helt vansinniga först sen förklara dom varför, det sitter metallskydd på sidan av lagret istället för en gummi tätning de lager som var trasigt på min. då hade iallafall de metalltätningarna total förstörda men dom satt fortfarande kvar. sen så fanns det endast hälften av de kulor i lagret som det ska finnas och det finns ingen möjlighet att dom kunnat pressas ut mellan metalltätningen. så jag fick förklaringen att kinatillverkarna har fått ett fel i processen där endast hälften av kulorna åkt ner i lagret men dom har endå pressat ihop skiten. därav ett ganska dåligt fungerande lager.

sen om man jämför bredd på de lager som brukar åka med äldre modeller och skotrar med kedjehus så ser det ut som man plockat just detta lager från en moped.

mitt lager var 6203 på drevaxeln som går in i DDhuset
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har en M8 HCR -09 och har ju hört talas om detta. Kanske någon förklara/visa bild på vilket lager det gäller? Lika bra att byta innan vintern kommer..
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Surfar i mobilen men ser jag rätt funderar du på hur du får loss drevet som sitter bakom planetdreven?
Alltså drevet vart axel sitter fast i drivaxeln?

Är det den så släpper du låsringen i inne i DDn och demonterar allt tills endast det drev vart axel sticker ut på andra sidan av huset är kvar.. sen knackar du den utstickandes axeln mot golvet så lossnar den fint!
Men lägg gärna en gummibit mot golvet så du inte förstör axeln... har du tillgång till press funkar givetvis det också
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
det där drevet kom ut efter lite vickande på min. ska inte behöva våldas. om du vill loss med det som är bakom så tar du loss låsringen efter den där är ute
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Surfar i mobilen men ser jag rätt funderar du på hur du får loss drevet som sitter bakom planetdreven?
Alltså drevet vart axel sitter fast i drivaxeln?

Är det den så släpper du låsringen i inne i DDn och demonterar allt tills endast det drev vart axel sticker ut på andra sidan av huset är kvar.. sen knackar du den utstickandes axeln mot golvet så lossnar den fint!
Men lägg gärna en gummibit mot golvet så du inte förstör axeln... har du tillgång till press funkar givetvis det också
Okej, skulle nog vilja få ut hela diamonddriven hel och demontera den på arbetsbänken. Men det känns så himla stumt när jag ska försöka banka ur den. Vet inte hur mycket man vågar ta i.

Släppte på mattan, skruvade ut den 5,5cm långa 16mm bulten från bromsidan (hålet). Tog bort muttrarna runt om diamonddriven. Om jag inte har missat något så ska man väl kunna ta lös den nu?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Det jag förklarade var inte hur du får lös DDhuset från chassiet utan hur du får loss ena drevet från DDhuset!

Vad har du för skoter? Kan inte komma på vad det är för maskin som har 5.5cm lång bult genom drivaxeln? Är det verkligen gängor i slutet på den bulten när du fått ut den?:)

Ja testa bryt mer, men är mattan släppt mycket brukar som komma relativt lätt så länge man inte tätat med silikon runt huset..
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Det jag förklarade var inte hur du får lös DDhuset från chassiet utan hur du får loss ena drevet från DDhuset!

Vad har du för skoter? Kan inte komma på vad det är för maskin som har 5.5cm lång bult genom drivaxeln? Är det verkligen gängor i slutet på den bulten när du fått ut den?:)

Ja testa bryt mer, men är mattan släppt mycket brukar som komma relativt lätt så länge man inte tätat med silikon runt huset..
Har en 2010 m8.

Här har du en bild på bulten.



Har gjort precis som denna.. men satan vad den sitter. Är väl bara att bända lite och försöka få loss den för det borde gå.

http://www.hardcoresledder.com/forums/330-xfire-136-141-mtn-cat-m-series/440122-diamond-drive-case-bolts-stripped-out-how-i-fixed-them-how.html


 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Är det någon här som har tagit lös sin diamond drive på en 2010 års modell? Isåfall, kan du bekräfta om det bara är denna 16mm bulten som frigör diamonddriven från axeln? eller är det som dom äldre modellerna att man ska få ut en mycket längre bult än den 5,5cm långa jag fick ut?

Som jag har fattat det är så är det bara en kort lite bult (som den jag fått ut) som sitter på en 2010 års modell. Men är osäker eftersom dd,n inte vill släppa.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Kolla sprängskiss på bengansmotor.se..
Som jag ser via mobilen är det bara den korta bult du pratar om..
Så antingen har du missat någon bult som håller fast DDhuset eller så måste du komma på en annan teknik för att lirka ut DDn!
Kanske släppt mattan för lite?
Lycka till
 

hasso

Välkänd medlem
23 apr 2010
104
0
6
Detta med risiga lager gäller inte alla årsmodell, tror det bara var -10 ev. -09 oxå. De hade tagit en ny billig leverantör (Kina?). Övriga årsmodeller får problem om man inte sköter servicen.
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Nää.. har släppt allt som ska släppas.. mattan är släppt allt som går. Får väl försöka tills det en dag ger med sig
 
Last edited: