Dela motor.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Om du inte har någon plåt, som jag har på min rev.
Så borde det gå ta en metal bit som är lite större än packningen och antingen bulta dit den, eller popnita. beroende på hur det ser ut på baksidan. Då borde den hålla packningen på plats.
Driver du med oss eller ?

Plocka isär motorn, inget svammel nu, allt skall göras ordentligt.
då blir det inte framtida men.
PRECIS !!

Gör ordentligt på en gång så slipper du göra om/bli stående i skogen.


.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
driver du med oss eller?

plocka isär motorn, inget svammel nu, allt skall göras ordentligt. då blir det inte framtida men..
SOM SAGT, har en vän som har en rev 600 -03 som har gjort så på sin, då den hade liknaden problem att packboxen trycktes ut!! Så då gjorde han en metall bit, alltså en liknade som de sitter ORGINAL på min rev 800 -05 och VIPS så var problemet borta och den har gått felfritt i många många mil nu.. Är inget konstigt med det.. Eftersom det sitter ORGINAL på de nyare maskinerna så tror jag knappast de ska vara någon fara.

Men jag antar att du har haft minst ett par maskiner och testat detta så du VET, alltså du är en riktig expert. Så att det absolut inte fungerar.
Men tydligen så gör det de.. kneppigt.

Vad man ogillar "vet bästare"
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Vad man ogillar "vet bästare"
Löjligt, Lägg ner snacket ! :mad:


Att genom att knacka/slå in en ny packbox direkt på vevaxeln utan att öppna upp vevhalvorna är INTE ett SERIÖST och ordenligt sätt att byta den på !

Visst, funkar kanske det gör....
Men det är inte det rätta och riktiga sättet att göra det på.


.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
jaja säg vad du vill.. Tycker bara det är märkligt hur du kan säga att det går göra så men är inte rätt.. Men ändå funkar det lika bra??
aja orkar inte hålla på och bry mig. Hur som helst så funkar det för honom. Punkt.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
SOM SAGT, har en vän som har en rev 600 -03 som har gjort så på sin, då den hade liknaden problem att packboxen trycktes ut!! Så då gjorde han en metall bit, alltså en liknade som de sitter ORGINAL på min rev 800 -05 och VIPS så var problemet borta och den har gått felfritt i många många mil nu.. Är inget konstigt med det.. Eftersom det sitter ORGINAL på de nyare maskinerna så tror jag knappast de ska vara någon fara.

Men jag antar att du har haft minst ett par maskiner och testat detta så du VET, alltså du är en riktig expert. Så att det absolut inte fungerar.
Men tydligen så gör det de.. kneppigt.

Vad man ogillar "vet bästare"
Hmm undrar om du vet att det finns en såndär halv oring runt packboxen. Och om du slår in den kan den pressar ihop och då är den inte lika tät. Så man ska dela motorn för att få in den hel i skåran. Om du förstår vad jag menar...
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
En fråga till, om en packbox går sönder så den inte är tät kan då tjuvluft komma in på en sån här motor då du har en tätning mot vevhuset med?
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
En fråga till, om en packbox går sönder så den inte är tät kan då tjuvluft komma in på en sån här motor då du har en tätning mot vevhuset med?
Jo om du misstänker att den läcker i en packbox kan du spraya med startgas runt packboxen alltså :D om motorn varierar i varv då så tjuvar den förmodligen luft där.
Mvh
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Har haft problem med att få tag på någon packbox men den ska komma imorn, köpte idag 50 gr isoflex fett på momentum men nu vart jag osäker om de kommer räcka, någon som vet? På magnetsidan är de bara att fylla fett i lagret då eller hur gör man där?
 
Last edited:

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
50 gr fett användes ungefär på variatorsidan, är det för lite? Har blivit osäker nu i efterhand
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Hej!
Jag tycker att det låter som mycket fett för ett lager. Du kan säkert fråga på momentum hur mycket fett det behövs i ett lager, jag har för mig att jag läst någon stans att 10 gram fett ska räcka gott till ett större hjullager å det e mindre lager i din skoter. Men e ju alltid bäst å rådfråga profsen på affärn. Jag har haft problem med att mina packboxar hoppar ut på min gamla 535:a (veteranare strax... :) ) och det löste efter att jag la lite locktaight röd ( lagerlåsning ) på yttre kortsidan som ligger an mot blockhalvorna. Men du kan säkert ringa å fråga några verkare på några brp firmor så får du nog tips, dom brukar vara lite stressade ibland men oftast trevliga.

Lycka till
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Jo men det är ju 2 lager sen ett mellanrum på en cm mellan dom båda. Var mycke fett där innan men jag minns inte hur mycke