Dela motor.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
För att vara säker på att det ska bli bra så skall den klyvas men det är ju mer jobb.
Eller så gör man som jag skrev tidigare, men det är inte "rätt" sätt...
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Tro jag försöker mig på att värma den och knacka in den sen så smetar jag på nån tätningsmassa. Eller kommer den att fara ut igen ganska snart eller?:hmmmm:
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Om du ska dela den så tänkte jag bara tipsa dig om en grej. På vevhuset ovanför oljepumpen sitter det en nippel, där inne är det olja. Slangen som går från toppen av oljebehållaren går dit. När du sätter ihop motorn igen måste du fylla upp där med olja igen eftersom det smörjer axeln till olje och vattenpumpen. Har själv gjort samma procedur i sommras.

Går säkert att knacka in en ny utan att klyva, men egentligen bäst att göra som man ska göra. Dock kan man ju gänga egna hål och skruva dit en egen platta som håller emot packboxen!
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Då är ju frågan, om jag skippar att klyva och bara knackar in den, kommer den att åka ut igen ganska snart eller kommer de att hålla ganska länge?
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Om du inte har någon plåt, som jag har på min rev. Så borde det gå ta en metal bit som är lite större än packningen och antingen bulta dit den, eller popnita. beroende på hur det ser ut på baksidan. Då borde den hålla packningen på plats.

Lycka till.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Jag har ingen plåt på min, de kom 04 tro jag. Så det är lika bra att dela motorn då eller?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Om du inte har någon plåt, som jag har på min rev. Så borde det gå ta en metal bit som är lite större än packningen och antingen bulta dit den, eller popnita. beroende på hur det ser ut på baksidan. Då borde den hålla packningen på plats.

Lycka till.
ja du jag hade inte vela ha en skoter från dig om det är sånna rep :p
enligt mig finns det ingen anledning att fuska.
gör det på rätt sätt och klyv motorn så allt blir rätt.
du kan komma att ångra dig annars.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Jo de blir att klyva den, måste bara fixa en svänghjulsavdragare. Ingen som bor i övikstrakten som har någon som passar att låna ut en sväng? :)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Gör en egen :D Har gjort det själv och funkar utmärkt! Ta valfri plåt minst 5mm tjock och borra hål i mitten på den. Efter det så svetsar du på en m20 mutter eller liknande i mitten. och gör 3st hål som har samma avstånd som dom på svänghjulet. Sen så skruvar du i en m20 bult eller vad du nu har svetsat på för mutter. Sen tar du 3st skruvar och skruvar in i svänghjulet dock inte så långt för då tar den i spolen. kolla så att alla 3st sitter ordenkligt sen skruvar du in storskruven i mitten. Då ska den lossna efter ett tag om du har tur ;)
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
ja du jag hade inte vela ha en skoter från dig om det är sånna rep :p
enligt mig finns det ingen anledning att fuska.
gör det på rätt sätt och klyv motorn så allt blir rätt.
du kan komma att ångra dig annars.
Ja du jag har en kompis som har en rev 600 -03 som har gjort på det viset och han har kört många många mil med den och aldrig haft något problem med packboxen på den sida. Han popnita dit en metallbit som håller fast plåten. Så det är ju konstigt att det funkade hur bra som helst för han.
Bara onödigt jobb att klyva hela motorn för att byta packboxen, men men. har man tiden och orken så är det väl bara göra det!
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Ja du jag har en kompis som har en rev 600 -03 som har gjort på det viset och han har kört många många mil med den och aldrig haft något problem med packboxen på den sida. Han popnita dit en metallbit som håller fast plåten. Så det är ju konstigt att det funkade hur bra som helst för han.
Bara onödigt jobb att klyva hela motorn för att byta packboxen, men men. har man tiden och orken så är det väl bara göra det!
du kan även köra utan. det kan funka för den ena men för den andra kan det bli ett rejält haveri.
man ska göra rätt från första början.
sen klyver man motorn så får man även se hur allt mår.
inte så svårt som det låter att klyva en motor.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
nej men det är fortfarande tidskrävande. Men som sagt han som har en rev 600 funkade det kanon att bara sätta dit en metallhållare som håller fast packboxen. Hur det fungerar på din maskin kan jag inte svara på. Men givetvis om man har tid, ork m.m så är det bästa att ta isär hela motorn och kika över lager och packningar i övrigt.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
visst hade jag varit påväg på en helg resa med polarna för att köra så hade jag också gjort så
men när man kommit hem hade jag rivit det och gjort det på rätt sätt så man vet att det håller.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Har idag gjort en avdragare till svänghjulet så nu är de borta. Sen så gjorde jag metoden med att använda olja till att ta bort variatorn så den är borta med. Såg att de var en del fett bakom svänghjulet så den packboxen verakr läka med. Sen så såg jag nu när jag fick se hur packboxen såg ut att den jag köpte var helt fel, less man blir när man får fel grejer.. Ska fixa lagerfett imorn och byta fettet i alla lager så det är gjort. Nåt mer man ska göra när man har allt uppe?
 

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Hoppar in med en fråga.
Går det att göra likadant på en rotax tripple från 96?
Ska byta packbox och undrar alltså om det går att knacka dit en ny.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Ska idag sätta ihop motorn igen. Oljan som smörjer axeln till olje och vattenpumpen är den bara att fylla på i slangen eller? Kan de vara bra att köra med 2% olja i tanken så man inte riskerar att ha nån luftficka i olje ledningar eller pumpen?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Om du inte har någon plåt, som jag har på min rev. Så borde det gå ta en metal bit som är lite större än packningen och antingen bulta dit den, eller popnita. beroende på hur det ser ut på baksidan. Då borde den hålla packningen på plats.

Lycka till.

driver du med oss eller?

plocka isär motorn, inget svammel nu, allt skall göras ordentligt. då blir det inte framtida men..