Dela motor.

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Tjena, märkte häromdagen att packboxen bakom variatorn på min enduro hade åkt ut:/ så nu har motorn börjat rivas. Har lite frågor, först vars får man tag på en avdragare till primär variatorn? Hur får man enklast ut svänghjulet? Vilken tätningsmassa ska man använda till halvorna när man sedan ska sätta ihop allt? Lär vara ett gäng som tagit isär dessa motorer så nån borde veta:).
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Avdragare kan du köpa hos närmaste ÅF.

Du kan nog få låna en av dem om du har tur.
Svänghjulet får du använda svänghjulsavdragare till, finns hoss både Duells och Rinab.
Det är bara köpa packning på tub. Haft alla möjliga olika märken på den packning på de motorer jag rivit och satt ihop, aldrig haft läkage.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
de var ju inte allt för farligt ändå. Ska höra runt lite om nån har att låna. Är de nåt man ska tänka på när man tar på svänghjulet och statorn och allt?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Njea. Tänk på att svänghjulet sitter förmodligen utav bara helvete. Och du kommer garanterat kröka avdragaren ordentligt innan det släpper.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det finns ingen anledning att dela motorn för att byta bara packboxen.
Den gamlar slår du in en skruvmejsel eller liknande i och pillar ut, och bara knackar dit den nya.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Är det inte ett spår på packboxen då? Ni är helt säker på att de går bara att slå in den ?
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Byta packbox på min rev 800 -05 igår.. Bara knacka lös den gamla och slå dit den nya. jag behövde iaf inte dela motorn. Tror inte heller du ska behöva göra det!:beer:
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Okej, låter super de. Skulle ändå kolla hur de stog till med kolvar och packningar och så. Bra att kolla hur allt står tyck ja. Men de borde väl vara samma på min att jag kan bara slå in den. Minns att de inte gick att göra de på min förra polaris iaf.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
En fråga till. Vad äre för knepiga nållager som sitter på min skoter haha, bara rasa nålar när jag tog isär..
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
En fråga till. Vad äre för knepiga nållager som sitter på min skoter haha, bara rasa nålar när jag tog isär..
Det ska vara så. Det går att kleta fast dom med fett fast jag köpte nya, känndes bättre då jag ändå bytte en massa annat..
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Köpa nya är enklast och lika bra om du ändå håller på och river.
Då är det inga problem att få in dem.
28 nålar vill jag minnas att det ska vara, så att dui inte glömmer någon i vevhuset eller liknande.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Tror mina gick på 225 kr styck. Dock var det ju BRP Original...
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ska bytet av packbox göras rätt på den maskinen så bör den klyvas eftersom det är en gummifläns som ska in i ett spår inuti motorn. Det går knacka på den utifrån och det underlättar om man värmer upp packboxen riktigt ordentligt, så pass att man måste ha handskar för att kunna hålla i den. Det kan även vara bra att täta med något extra runt packboxen om flänsen skulle råka skadas. På PowerTEK-motorena och även nyare 600:eek:r (minns inte från vilket år) är det enklare att byta packboxarna eftersom man inte behöver klyva motorn på dessa men på dessa hålls packboxen fast med hjälp av endast en plåtbit. Lossa plåten, byt packboxen, dit med plåten och vips så är det klart.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Jaha, hur ska detta göras nu då? Måste jag klyva motorn eller kan jag bara värma och knacka in? Kanske de blir bra om man smetar lite tätningsmassa runt packboxen också eller vad tror ni?