Dags för kolvbyte 800 e-tec, vilka kolvar?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
841
1
18
Offerdal, Jämtland
#1
Tänkte ta och riva motorn nu på sambons summit och då ser jag ju att det finns lite olika typer av kolvar på marknaden? 1 eller 2 kolvringar tex...

Vad ska man skaffa? (Vad satte de i 800 e-tec på garantibytena tex?

Det är en 2013 Summit 800.

Packningssatser finns det också olika. Är de likvärdiga eller är det någon sort man ska undvika?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.278
2
38
40
Piteå
#2
Jag skulle köpt original allt.

Kolvar är lite dyrare men packningar är inte många hundralappar.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
841
1
18
Offerdal, Jämtland
#3
Jag köpte en teknisk manual på nätet igår (techspark studio) och den verkade faktiskt ganska bra så nu blir det till att beställa lite delar och se vad man kan åstadkomma. Jag håller dock på och väntar in några offerter på hela jobbet också så jag lär väl vänta och se om det är värt att göra själv.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
841
1
18
Offerdal, Jämtland
#4
OK, motorn är nu nerriven. Förvånansvärt lätt att riva (med lite hjälp av manualen jag köpte). Det var inget söl kring utgående lager/packbox på veven och kolvarna såg inte direkt slitna ut men det återstår att se. De verkar ju ha varit coatade med något när de var nya och i princip allt det är kvar. Funderar om kolvarna är bytta på den redan...

Enligt manualen ska kolvens mått stå instansat i kolvtoppen men jag hittar inget? Ska mäta med micrometer på jobbet idag (om vi har någon så stor). Mest för nöjes skull. Kommer ändå sätta i nya kolvar.

Sen verkar det som att man behöver B.U.D.S. för att justera in RAVE-portarna riktigt. Stämmer det eller löser man det utan B.U.D.S?

Är det något annat man bör tänka på?

Kommer även renovera variatorerna och sätta i v-kit samt renovera dämparna. Den borde ju bli som ny :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
841
1
18
Offerdal, Jämtland
#5
De verkar vara mellan 81.65 - 81.68 mm (om jag mäter rätt). Enligt manualen ska det vara mitt för kolvbulten höjdmässigt och vilnkelrätt mot den (vriden 90 grader). Enligt manualen så står det att toleransen är 0.15 mm från instansat värde. Nu hittar jag ju inget värde men exemplet de hade var 81.94 och de ska ju vara 82 mm så med det i bakhuvet så är de utanför spec.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.546
3
16
Ö-vik
#6
Nej, diametern utgår alltid från cylindrarna när man pratar motorer. Kolvarna är sedan mindre för att erhålla rätt kolvspel. Jaq vet inte vad Rotax rekommenderar för kolvspel i Etec800 men det kan säkert vara över en tiondel (mätt på det sättet som du gjort).
Toleransen kan omöjligt vara 0.15mm på kolvarna, möjligen 0.015mm
81.65-81.68 låter dock rätt lite.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
841
1
18
Offerdal, Jämtland
#7
Hittade att originalkolvarna tydligen ska va 81.852. Jag mätte om mina enligt manualen och då fick jag fram 81.73 och 81.74 mm. (Man ska tydligen mäta ca 15 mm från kolvens nederkant.)

I manualen står det "Measured diameter must not be less than 0.15 mm (0.006") of the diameter stamped on the piston dome". Så i så fall så är de ju inom spec (0.112 och 0.122 mm). Men det spelar ingen större roll, jag byter ju kolvarna ändå. Men det kanske är ett tecken på att motorn har haft ett drägligt liv ändå kan man hoppas. Jag har inte haft någon koll på hur de första 487 milen kördes men det resterande 260-270 har haft noggrann uppvärmning och i princip led och myrsurf. Första remmen gick ifjol för oss och den dog nog av ålder :) Den satt på när vi köpte den och den for vid 200 mil i vår ägo. Då lossnade delar av insidan på ett ställe.

Nä, nu blir det wössner kolvkit med dubbla ringar. Bara att hoppas att ihopsättningen flyter på lika lätt som isärtagningen.

Ä fortfarande osäker på det där med RAVE-ventilerna men jag sätter väl ihop maskinen och lugnar mig med kåporna så får jag väl ta den till någon verkstad som kan justera in dem riktigt.

Vad tror ni om oljepumpen förresten? Är de att lita på eller ska man byta sån i förebyggande syfte också?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
6.918
2
38
Kramfors
#8
Du kommer förlora några hk på toppvarv med dubbla ringar men den blir starkare i bottenregistret. Du får nog räkna med mist 2hk förlust.
Wössner är som du säkert vet smidda så extremt noga varmkörning krävs och mät kolvarna efter 300-400mil för de slits fortare än gjutena kolvar.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
841
1
18
Offerdal, Jämtland
#9
Hmmm....hade förträngt det. Kanske man ska gå på original ändå. Det verkar ju funka. Nu är vi ju förvisso noga med varmkörning så det kanske inte är något jätteproblem. 2 hk förlust tror jag inte jag märker...
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.546
3
16
Ö-vik
#10
Jag skulle köpt original, eller SPI. Jag har kört SPI i flera Rotax 800 och aldrig haft några problem.
Ser ingen anledning att köra smidda kolvar i e-tec 800.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
6.918
2
38
Kramfors
#11
Hmmm....hade förträngt det. Kanske man ska gå på original ändå. Det verkar ju funka. Nu är vi ju förvisso noga med varmkörning så det kanske inte är något jätteproblem. 2 hk förlust tror jag inte jag märker...
Jag skulle köpt Prox kolvar för dem har kolvringar som är lika bra som org dvs högsta kvalle man kan hitta och de är gjutena kolvar.
Smidda kolvar sopar man i om man vet att motorn i fråga är känd för att spräcka kolvar och cylindrar och såvitt jag vet har inte din motor det.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
841
1
18
Offerdal, Jämtland
#12
Vem säljer sånna?

Jag ringde Oktan nyss och de hade ju antingen BRP-original eller Sno-X. Original delar (packningssats, kolvar, kolvbul, clips, nållager och ringar) skulle kosta 6900:- och tog man Sno-X kolvar men resten original så blev det 4500:-. Wössner kolvkit + packningar mm kostar 3700:- ungefär....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
6.918
2
38
Kramfors
#13
Vem säljer sånna?

Jag ringde Oktan nyss och de hade ju antingen BRP-original eller Sno-X. Original delar (packningssats, kolvar, kolvbul, clips, nållager och ringar) skulle kosta 6900:- och tog man Sno-X kolvar men resten original så blev det 4500:-. Wössner kolvkit + packningar mm kostar 3700:- ungefär....
Ebay från usa har Pro-x kolvar men de måste finnas svenska återförsäljare.
http://www.ebay.com/itm/Ski-Doo-MXZ...ash=item58f9338496:g:bHsAAOSw6YtZTRlI&vxp=mtr

Hittar man Snow X kolvar så lär de vara stenbra kolvar för de har extra borrade smörjhål genom kolvsidorna . De har även RIK ringar som Pro-x brukar ha och de tillverkas i samma fabrik som Mercedes kolvar som sedan skicka för coating i Yamaha fabrik. Inte illa men de är svåra att hitta, de ska finnas till e-tec 800 men jag hittar inte dem.
http://www.ebay.com/itm/NEW-SNOW-X-...d=382138018180&_trksid=p2045573.c100033.m2042
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
841
1
18
Offerdal, Jämtland
#14
OK, tack för infon. Det verkar finnas både snow-x och sno-x...rinab säljer också sno-x.

Jag håller på och inväntar lite offerter från diverse företag i landet. I och med motorn inte verkar vara allt för kinkig på kolvar så lär det väl bli någon spi/sno-x eller liknande. Folk verkar nöjda med det. Han på Oktan nämnde att kolvarna hette något med hyperdrive/hyperdryve. Ser att det finns fler tillverkare med det tillägget. Kanske blir sånna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
6.918
2
38
Kramfors
#15
Sno-x
Spi
Snopro
spx
kimpex
Har värdelösa kolvringar som slits ut snabbt. Motorn tappar fort orken pga de dåliga ringarna de håller inte ens halva tiden mot org ringar och andra bra kvalle ringar. Folk på USA forum rek att köpa dessa kolvar men köpa original kolvringar. Jag har Snopro kolvar men har bytt ut ringarna mot original kolvringar och de funkar bra.
Wiseco kolvringar är kanonbra men då är kolven smidd
Wössner har bra ringar men smidd kolv...
Snow-x Har bra ringar RIK och men kolvarna är för nya för att veta hur bra de är men de låter lovade.
Pro-x Har både bra kolv och ofta RIK ringar eller likvärdig org kvalle.
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.387
2
38
Örnsköldsvik
#16
Boost: Kan inte bidra till disskussionen. Men blandar du inte ihop lite i ditt senaste inlägg? Wiseco och Wössner är väl smidda?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
6.918
2
38
Kramfors
#18
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
841
1
18
Offerdal, Jämtland
#19
Massa bra info här. Jag kom på en fråga till...brukar man vikta in kolvarna eller sätter ni bara dit dem som de är? Om de ska vikjusteras, var ska man slipa för att göra minst skada?

Sledstore har bara SnoX till 800 e-tec vad jag kan se tyvärr. Kollar man på pro-x egna hemsida så finns inte 800 e-tec i deras produktutbud. Nä det lutar åt att jag sponsrar min lokala handlare (Oktan) och köper deras billigare kit. Det är någon hundring dyrare än på nätet men då är allt utom kolvarna BRP original. Jag ska ha lite andra saker också av dem så det blir nog smidigast så. Man kanske ska köpa till ett par originalkolvringar så är man kanske lite bättre rustad om man ska tolka Boost´s inlägg rätt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
841
1
18
Offerdal, Jämtland
#20
Lite lurigt med årmodell 2013. Då fanns både 800 e-tec och 800R motorn i USA. Som jag förstått det så verkar de vara ganska lika förutom då toppen men det kanske är något mer som skiljer så jag chansar inte på den. Deras hemsida var ju värdelös. De specar ju inte själva vad de har för utbud och om man gick på dealer locator så var det typ 3 st som hade hemsida och ingen hade info om snow-x kolvar.